-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bugatti eller Aston til jul?
Først dukket det opp en mini-Bugatti. Nå følger Aston på med en junior DB5. – Fra 270.000 kroner og oppover. Begge bygges på samme fabrikk og God jul til de tindrende små barneøynene.
I fjor feiret Bugatti 110 år for skaperens fødselsdag og måtte jo selvfølgelig gi verden en fødselsdagspresang.
De hentet frem den opprinnelige Baby Bug’en – en nedskalet Type 35 som Ettore bygget for moro skyld i 1926.
Den ble snart overtatt av lillebror Roland. Jean var tross alt 17 år allerede og hadde lite bruk for en 50 % lekebil – han var allerede en habil fullskala-sjåfør.
Bilen fikk sitt eget modellnummer, Typ 52, og gikk faktisk i produksjon. 450 stykker ble bygget mellom 1927 og 1937.
El motor, 70 kg, akselavstand 1200 eller 1320 millimeter og toppfart på 20.
Så ble denne gjenskapt i forbindelse med fødselsdagen. Et opplag på 500 eksemplarer ble revet vekk i løpet av et par uker.
Nå gjentas den suksessen, men med adskillig heftigere spesifikasjoner. For det første er den blitt en 75 % bil, og ikke 50 som originalen – og som Baby-bilen fra i fjor.
Med andre ord kan også pappa få plass oppi den nye Baby II-bilen – slik Bugattis offisielle testfører Andy Wallace nylig demonstrerte.
Denne skal bygges i tre versjoner. For € 30.000 får du standardmodellen med kompositt-karosseri, hydrauliske bremser, sperrediff og to kjøremodus. Standard gir deg 20 km/t, men i Expert modus får du 50 km/t.
Vitesse koster litt over 40.000 euro, har karosseri i karbon, 2,8 kWt batteripakke – dobbelt så mye som i basis-bilen, 13,4 hester og nesten 70 km/t.
De ekstra hestene hentes ut ved hjelp av den samme ‘Speed Key’ som i den voksne utgaven. Batteripakken byttes med en ny på sekunder hvis ikke rekkevidden på 50 kilometer holder – og det blir sagt at den spinner bakhjulene nesten opp til toppfart. (Hvor ble det av sperrediffen der?)
For € 58.500 får du den samme bilen, men med håndbygget aluminium-karosseri, bygget opp på samme måten som den opprinnelige Type 35.
Felles for dem alle er opphengning med den originale 35-geometrien, justerbart pedalsett, instrumenter som virker og en Bugatti-plakett i sølv. Dessuten blir eieren medlem av Bugatti Owners Club, og det skal arrangeres løp for klassen over hele verden.
Kunstnerne som står for dette vakre presisjonsinstrumentet, heter The Little Car Company og har flyttet inn i det gamle RAF-anlegget i Bicester som virkelig er i ferd med å utvikle seg til et skikkelig Heritage sentrum.
Jålete – javel – men med masse praktisk kunnskap og mengder av tradisjoner hos de forskjellige firmaene som opererer derfra.
For meg et mer opplagt Turist-i-Storbritannia-mål enn hva-som-helst på Goodwood.
Og hvis du besøker stedet og stikker innom småbilprodusenten, er han antakelig i ferd med å dra i gang høstens prosjekt også: en DB5 i 2/3 skala.
3 meter lang og 1,1 meter bred og med muligheter for en voksen med smal hekk å leke litt selv også.
Aston Martin skryter av at det er en nøyaktig reproduksjon av originalen, basert på en 3D scan, og dette kompositt-karosseriet er montert oppå et platechassis.
Jeg håper imidlertid designerne har gjort noen endringer i formen – alle som har bygget modellbiler vet at dersom du holder deg til de originale målene og bare forminsker, vil resultatet se helt gæ’rnt ut. Dette krever et godt øye.
Her er selvfølgelig alle detaljene på plass, ned til det riktige skinnet på rattet, og de riktige Smiths-klokkene på dashbordet. Og se på eikehjulene!
6,7 hester leveres til bakhjulene, det holder til 50 km/t – men toppfarten kan begrenses til 20. Engstelige foreldre kan også stoppe det hele med fjernkontroll i inntil 30 meters avstand.
Også her er opphengningen og geometrien lagt så tett opp til originalen som det er praktisk mulig, og selvfølgelig en stiv bakaksel som er hengt opp i alt originalen var opphengt i.
Også her bys det imidlertid på noe kjappere. I Vantage-versjonen har ungene plutselig tilgang på 13,4 hester og en toppfart så høy at produsenten ikke tør nevne den. Karbonfiber og sperrediff og dobbelt så stor batteripakke. Rekkevidden øker da fra 32 til 64 km.
Produksjonen skal starte en gang neste år og det skal bygges 1059 eksemplarer (du gjettet det. Produksjonsvolumet for den opprinnelige, fra 1963 til 1965 – men bare 123 cabrioleter) med priser fra £ 35.000 til £ 45.000.
Ring Insignia med en gang, ordrebøkene åpnes nå.