-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Astons Martins 100 år - som bil
Det er mange måter å feire jubileer på. Aston Martin ble egentlig født i 1913, men nå lager de en spesialmodell basert på et 100-års jubileum. Og de jukser egentlig ikke.
Det som skal feires nå, med en serie på tre spesialutgaver av Vantage, er at A3, den eldste Aston Martin bilen som fremdeles lever, fyller 100 år.
De første årene selskapet levde var det herrene Bamford og Martin som solgte alle mulige slags biler og samtidig kjørte konkurranser med det de fant. Merkenavnet dukket opp i forbindelse med et bakkeløp opp – Aston Hill som Lionel Martin vant.
Det var da paret bestemte seg for å bygge biler selv, men den første bilen som ble døpt Aston Martin var en 1908 Isotta Fraschini med en helt annen motor i.
Og så kom krigen, og i 1920 forlot Robert Bamford kompaniskapet. En viss produksjon kom i gang med penger fra grev Louis Zborowski – han med Chitty Chitty Bang Bang.
A3 – 100-åringen – var den tredje prototypen som rullet ut fra det lille produksjonsanlegget i Abingdon Road i Kensington, London. Produksjonen var ennå ikke kommet ordentlig i gang, men A3 levde lenge og ble flittig brukt av Lionel Martin i løp.
Utstyrt med spesielle strømlinje-karosserier satte den mange rekorder. Blant annet runderekord på Brooklands med 136 km/t. Vi snakker om en 1,5 liters, 11-hesters sideventilert bil.
Den ble kjøpt tilbake til fabrikken ved en auksjon i 2002, nennsomt restaurert fra bunnen av, av AM-spesialisten Ecurie Bertelli, og er i dag sentrum i den nydelige samlingen til Aston Martin Heritage Trust.
Men så dukker det opp enda et historisk sidespor.
De tre spesialbygde Commission Vantage Roadster er nemlig ikke Aston Martins idé. Bestillingen er riktignok utført av fabrikkens Q Division – den med skreddersøm – men det er HWM som står bak.
De er verdens eldste Aston Martin-forhandler, men de har også røtter i bilsport.
I starten på 50-tallet hadde HWM skikkelig suksess i Formel 2, og i 1954 forsøkte de seg også på Formel 1.
Det gikk ikke bra, men med en Jaguar-motor under panseret hadde de en sports-racer som kjørte over hele Europa og ikke så sjelden banket fabrikklagene fra både Jaguar og Aston Martin.
Samtidig som de altså hadde fått Aston Martin-agenturet i 1951 – 70 år siden.
Om selve den nye Vantagen er det ikke så mye å si. Det er ikke rørt ved det mekaniske, men det er en rekke interiør- og styling-finter her som skal vise tilbake på den gamle A3-bilen.
Farger og materialer og svart grill og slike ting, skal dra forbindelsene 100 år tilbake.
Og så er det foto-bakgrunnen da.
Den er jo klassisk og viser definitivt tilbake til røttene. Bildene er tatt på betongdoseringen i det som er tilbake av den legendariske Brooklandsbanen.
Bildene alene er jo nok til at vi bør ønske disse tre spesialbyggene lykke til.