-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er toppløse DB11
Aston Martin bretter av taket på sin DB11, og gjør klart for en drømmesommer neste år. I hvert fall for de heldige få.
Se det for deg: Blå himmel, tolv-femten grader i luften, trærne begynner å få farge igjen, fuglene har kommet hjem og lyden av en fire-liters V8-er triller inn bak frontruta på en takløs britisk sportsbil.
Kan det bli bedre?
Den drømmen vil Aston Martin oppfylle. For bestiller du nå, kan du få helt nye DB11 Volante i tide til den norske vårløsningen.
Tenker du på Aston Martin og DB-serien, tenker du kanskje på V12-er – men nylig introduserte britene en V8-er i DB11-programmet.
Motoren er et 4-liters-maskineri hentet fra Mercedes, som også har levert elektronikk og multimediesystem til alle DB11-er.
Denne motoren kjenner vi fra biler som Mercedes-AMG E63, og må sies å være ikke bare blant de beste V8-erene på markedet, men blant de beste motorene på markedet, punktum.
I DB11 Volante yter motoren 510 hestekrefter og 675 Newtonmeter. 4,1 sekunder til 100 og toppfart på 300 kilometer i timen bør rufse godt i tupeen.
Bedre respons enn V12
For å gjøre motoren mer «Aston-esque» har britene bygget eget innsug- og eksos-anlegg, omprogrammert motorstyringen. Målet har vært å skape en motorlyd med mindre tung basslyd enn i AMGs modeller, til fordel for mer «mekanisk» lyd: Mer innsugslyd, mindre bjeffing.
- Uansett kjøremodus er V8-eren livlig og mer responsiv enn V12-eren – og virkelig momentsterk, skriver Autocar i sin prøvekjøring av den nye V8-eren i 27 September-utgaven av bladet.
- Det sørger for bedre forbikjøringspotensiale og kanskje større evne til å dekke store avstander i høy hastighet enn V12-bilen har, fortsetter Matt Saunders Autocar.
Faktisk har V8-eren fått noen oppgraderinger i styring og understell som V12-eren først får neste år.
- Alt i alt, om jeg skulle kjøpt en 12-sylindret DB11, tror jeg at jeg hadde ventet til 2018. Men med [V8-er-opplevelsen] hadde jeg kanskje ikke kjøpt V12 i det hele tatt, avslutter Saunders.
Det lover godt.
10 år på en måned
Når det gjelder cab-utgaven spesifikt forteller Aston Martin at bilen har blitt testet med over 100.000 sykluser i variert vær, for å simulere mer enn 10 års bruk ned til en måned i spesielle værsimulatorer – før bilen har blitt tatt med til steder som Skandinavia og Death Valley for en siste verifisering av at taket holder mål.
Taket er tilgjengelig i tre farger – Bordeaux-rød, sortsølv og gråsølv – og skal ha hele åtte lag (!). 14 sekunder er alt som skal til for å felle det ned, 16 for å legge det på, og begge operasjoner kan utføres i opptil 50 kilometer i timen.
Åpnes fjernstyrt
Klarer du ikke vente kan du også bruke nøkkelen til å felle taket mens du er på vei mot bilen, eller for å felle det opp dersom det begynner å regne mens bilen står stille.
Og om du er redd for at bilen ikke kan brukes i Norge på grunn av kaldt vær, frykt ei: Rattet er naturligvis oppvarmet.
Volante veier cirka 200 kilo mer enn DB11, og skal altså være klar for levering til våren. Pris? Veiledende fra £160.000 i UK. I Norge må du legge på ca 580.000 kroner i avgifter.