-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BILTEST:
Aston Martin DBX 707: Stilfull bølle-SUV
Ansettelse i britisk utenrikstjeneste følger ikke automatisk med ved kjøp av Aston Martin DBX 707, men selv med hele familien og feriebagasjen om bord har du i det minste kraftressurser nok til å holde skurker og de fleste andre i trafikken på minst en billengdes avstand.
Først publisert i BilAutofil nr. 9-2022
Jeg hadde lagt tregrensen bak meg og skuet inn over Haukelifjellet etter først å ha stått i endeløs kø før omkjøring via en «krøttersti» så vakker at den kan ta pusten fra selv blaserte nordmenn. Luftfjæringen sørget for å jevne ut veistandardforskjellen mellom slett asfalt og krøttersti.
På en lang og svært oversiktlig strekning midt oppe på fjellet er det slutt på køtålmodigheten til fyren og hans medpassasjerer i en litt sliten og noe tilårskommen stjernebil bak meg, så han tar alle de ti som ligger foran oss i et jafs. Jeg henger meg forsiktig på, trykker inn knappen som fyrer opp det britiske kongerikets heftigste sportseksoslyd, alt for med litt nysgjerrighet å se hvordan forbikjøreren ville like å se den digre Aston-grillen fylle hele speilet.
Vekker oppsikt
Siden vedkommende slett ikke følte synet som påtrengende komfortabelt, ga et lett trykk på pedalen inkludert et par kjappe nedgiringer i ni trinns kassen 500 meters forsprang løpet av sekunder. Det skulle vise seg at under de resterende milene ned mot Røldal og deretter vakre Åkrafjorden foretrakk følget å studere den britiskregisterte Aston Martin DBX 707 bakfra.
Diskret passer ikke som ordvalg på DBX og i særdeleshet ikke på 707-varianten. Den skriker på oppmerksomhet, og den får det
Så er det nettopp bakpartiet inkludert avkryssingene i attraktive tilvalgrubrikker som utvendig skiller 707 fra vanlig DBX og er med på å dra opp prisen med millionen sammenliknet med «folkeutgaven» priset til bare tre millioner kroner.
Diskret passer ikke som ordvalg på DBX og i særdeleshet ikke på 707-varianten. Den skriker på oppmerksomhet, og den får det.
Men først litt forhistorie.
Om å ta kampen
Det er klart at to rør og 550 hk/700 Nm blir fislete når Urus kjører opp på siden og ypper til lyskryssrace. I dette statusracet mellom snart 110 år gamle Aston Martin og Lamborghini hjelper ikke klassisk britisk eleganse mot rå, 650 hk/850 Nm rå, tysk/italiensk muskelkraft.
Strengt tatt handler dette kappløpet dynket i en god dose galskap om noe helt annet enn nasjonal stolthet. For bak ligger en helt annen kamp, teknologiknivingen mellom Aston Martin-samarbeidspartner (og deleier) Mercedes-Benz og Lamborghini-eier Volkswagen.
Så viste det seg at AMG-avdelingen hos Mercedes-Benz som i noen år nå har forsynt Aston Martin med en fireliters åtter, MB-underbrukets aller beste motor må vite, hadde mer på lur. At innsatsen endte med akkurat 707 hestekrefter er naturligvis så tilfeldig at jeg ikke en gang skal våge å hentyde noe i retning en britisk agent med vakre damer og fete biler på reiseregningene.
På slep
Naturligvis har agenten fått med seg at om han trenger å slepe en svett gamp eller to etter bilen i ekspressfart for å komme unna fienden, så trekker DBX 707 hele 2700 kilo etter det nedfellbare tilhengerfestet! Ja, du leste riktig – sports-SUV-en drar 2,7 tonn!
Ikke det at 707 hester og 900 Nm i moment har noen problemer med å håndtere ekstravekten, men det ser unektelig litt rart ut å huke en stor tilhenger etter en bil som helt klart ser ut og har et langt større ytelsespotensiale på Rudskogen enn på norske landeveier.
Offroad
Bilens offroad-program virker også helt misforstått, for hvem vil ønske å se karbonfiber for hundretusener flakse i alle retninger etter et raskt jag på en middels traktorvei? Ikke det at 707 ikke tar seg fram, for det gjør den helt sikkert, men bilen er bare ikke kledd for slike anledninger. Så jeg nøyde meg med en nyslått og ganske strøken plen for å se fargespillet i spesiallakken Sitan Titanium Grey – den koster 90.000 kroner ekstra – i skjæringspunktet mellom knallgrønt underlag og mattblå vestlandshimmel.
Brukt i hovedsak på norske veier skal det gode grunner utover lyst til for å forsvare milliontillegget for å øke motoreffekten med 157 hk i den hensikt å korte sprinten til 100 km/t fra 4,5 til 3,3 sekunder og øke toppfarten fra 291 km/t til 310 km/t.
Presisjon
Men superbiler har noen chassisegenskaper som de mer normale mangler, og de kom til sin fulle rett gjennom Etne kommune hvor E134 er på sitt mest elendige, smal, uoversiktlig, for tett trafikkert i forhold til veistand – og altfor ofte med dødsulykker som resultat.
At innsatsen endte med akkurat 707 hestekrefter er naturligvis så tilfeldig at jeg ikke en gang skal våge å hentyde noe i retning en britisk agent med vakre damer og fete biler på reiseregningene
Aston Martin DBX 707 er med to meters bredde ingen liten bil. Men den føles likevel kompakt fordi ekstrem styrepresisjon gjør det mulig å plassere bilen lenger ut på asfaltkanten enn egentlig klokt er, og likevel ha full kontroll hvilket betyr langt mer avslappet kjøring.
Selv om Aston Martin-eiere ofte har flere biler for å dekke ulike transportbehov, kommer 707 inn fra sidelinjen som multiverktøyet som dekker mange behov uten altfor mange kompromisser: familiebilen med god plass til alt og alle, komfortabel nok til både småkjøring og ikke minst lange ferieturer på kontinentale høyfartsveier, sportslig som knapt noen annen SUV for å dekke ego-behovet på landeveien og i banemodus ha ytelser, oppsett og dekk (på testbilen 325/30ZR23 bak og 285/35ZR/23 foran) med grep nok til å kompensere for drøyt 2,2 tonn egenvekt stablet vesentlig høyere over asfalten enn typiske banebiler.
300 km-klubben
Toppfarten oppgis til 310 km/t hvilket betyr noen få kilometer raskere enn Urus og W12-utgaven av Bentley Bentayga. I dette selskapet blander også Durango Hellcat seg inn hvor Dodge tar ut hele 720 hk av Hemi-motoren.
Selv om tallene i daglig bruk er helt uten betydning, vil nettopp akselerasjonstall og toppfart være av avgjørende for noens bilvalg og derfor svær viktig for produsentens renommé.
Mitt møte med 707 refereres til kjøring på åpen vei og hvordan bilen fungerer under norske forhold i hverdagsbruk.
(saken fortsetter)
Skinn av stuttgart
I en bil hvor produsenten legger så mange ressurser i yteevnen, skal det godt gjøres å ha ressurser igjen til å følge opp innvendig. Her gjør Aston Martin så godt de kan med høy sittekomfort, god instrumenteringslayout og mange knappevalg framfor å legge alt av betjening til berøringsfunksjoner på hovedskjermen.
Toppfarten oppgis til 310 km/t hvilket betyr noen få kilometer raskere enn Urus og W12-utgaven av Bentley Bentayga
Dempet fargevalg brutt opp med karbonelementer inne i bilen understreker at dette er en sportsbil og ikke en turismo-frakter. Men jeg har også sett samme interiør med knallgule elementer i setene, de var virkelig tøffe …
At infotainment-teknologien og enkelte betjeningsfunksjoner har sitt opphav i Stuttgart skinner likevel litt for tydelig gjennom, så selv ikke Aston Martin klarer å oppfylle alle ønsker for fire millioner kroner.
Hvis du lurer på om det er mulig å selge biler på dette pris- og ytelsesnivået i Norge, så vit at Lamborghini så langt har levert 30 nye Urus til Norge siden lanseringen. I tillegg kommer 11 bruktimporterte ifølge tall fra OFV.
VI SYNES
Drømme-SUV for dem som er mest opptatt av ytelser, og er villig til å betale fire millioner for tysk teknologi pakket i britisk eleganse.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser og data i vår nybildatabase.
Aston Martin DBX 707
Pris fra: | Kr. 3 550 000 |
Pris testbil: | Kr. 4 185 000 |
Motor: | 3 982 ccm V8, twin turbo bensin |
Effekt/moment: | 707 hk/900 Nm |
Drivlinje: | 9A, firehjulsdrift |
0-100 km/t: | 3,3 sekunder |
Toppfart: | 310 km/t |
Forbruk: | Hvem bryr seg |
CO2/NOx: | Over 300 g/km |
Mål LxBxH: | 504/200/168 cm |
Akselavstand: | 306 cm |
Bakkeklaring: | Variabel |
Bagasjerom: | 632 liter |
Egenvekt: | 2 245 kg |
Tilhengervekt: | 2 700 km |
Euro NCAP: | Ikke testet |
Miljøklasse: | G |