-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Valhalla på hjul
Underlig å kalle opp en bil etter en festsal, der fyll og eting og møte med alle kompisene dine som hadde blitt drept dagen før er hovedingredienser.
Nå het ikke bilen Valhalla fra start, den het Prosjekt 003. Men Aston Martins marketingfolk syntes vel Valkyrie var et så fint modellnavn at de kunne like godt oppkalle lillesøsteren etter et eller annet fra Wagner – eller fra nordisk mytologi. Og dermed slo de opp på Valhalla.
Jeg husker at jeg forsøkte å forklare daværende Aston Martin-sjef, Andy Palmer, om Særimne. Palmer hadde nemlig tatt Aston på børs noen måneder tidligere og var sikker på at det skulle gå Ferraris vei, og at det bare var å hive seg utpå.
Standen på Genève-utstillingen 2019 tydet i hvert fall på at han ikke trodde det ville bli noen morgen, og det var der jeg syntes denne galten var en god parallell.
Dere vet det selvfølgelig, men Odin og alle valkyriene og alle de falne vikingene har etegilde på Særimne hver kveld.
Dagen etter er dette fantastiske dyret klart til å bli spist nok en gang.
Nå viste det seg at det var ikke slik børsen fungerte, kursen stupte, Aston Martin ble reddet av faren til Lance Stroll, racerkjøreren – og Andy Palmer er fremdeles i buss-bransjen, men ordentlige busser denne gangen.
Og da kan vi vel regne med at Valhalla-programmet var kommet så langt at det ikke var noe vits i å stanse det.
Skjønt, det var ikke kommet lenger enn til at det kunne endres ganske radikalt. Det viktigste er at den spesielle 715-hesters, 3-liters V6-motoren er erstattet med en V8 hyllevare fra Daimler.
V8 motoren fra AMG er en twin turbo fire-liter på 740 hk som drar på bakakselen gjennom en helt ny åttetrinns dobbel-clutch kasse (uten revers!) som senere skal komme på andre Astoner.
En lekker liten finte er at folket har funnet et troverdig alternativ til sideblåser. Her tyter eksosen ut gjennom rør i dekselet bak, over motoren. Utstyrt med regulerbare spjeld kan du velge hvilke av Aston Martins karakteristiske lyd-bilder du vil ha.
Det er åpenbart Ferraris SF90 er blinket ut som konkurrent, for her har vi også elmotorene – en på bakakselen og en foran. Til sammen gir disse 201 hk – totalt blir det da 937 hestekrefter. 50 færre enn Ferrarien.
Du gjettet det kanskje? En av elmotorene skal også benyttes når du skal rygge.
De regner med at det holder til 2,5 til hundre og 350 km/t og 6:50 rundt Ringen.
Selv om dagens Aston-sjef, Tobias Moers (ex AMG) sier at det er slutt på de dagene da superbiler ble vurdert på lav luftmotstand og max dreiemoment. Nå dreier det seg om måten den avleverer ytelsene på og at den må være så forutsigbar og kjørbar som bare mulig.
Det visuelle uttrykket er tett opp til det vi møtte i Genève, med en stiv karbon-monocoque i sentrum. Men det er åpenbart gjort mye med aerodynamiske trick-elementer.
En kjempeventuri får hjelp av aktive splittere foran, og sammen med en aktiv hekkvinge sørger de for 600 kg marktrykk ved 240 km/t.
Bilen – uten marktrykk – veier 1550 kg og skal være klar for de første kundene neste i 2023.
Prisen var antydet å bli rundt en million pund da den ble vist for to år siden. Nå snakker Moers om at han mener dette vil bli forretning hvis han bygger 1000 av dem over en periode på to år, og selger dem for mellom 600.000 og 700.000 pund.
Kanskje det blir kø.