-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lanserer nytt samleobjekt
Aston Martin ser i bakspeilet
Aston Martin markerer sitt 110-årsjubileum med en ny spesialutgave – Valour. Gjett hvor mange de skal bygge!
Man finner alltid en anledning til å feire, og 110 år er jo en anstendig alder for en bilprodusent, selv om mange av årene har vært svært turbulente.
Så til spørsmålet i ingressen – selv om mye har dreid seg om 007 hos Aston Martin, er det alderen som bestemmer hvor mange de skal lage av denne modellen – 110 stykker. Og det blir neppe to av dem som er like, for her åpnes for individualisme på øverste hylle.
Retro gjennom 2023-linse
Under bilen ligger aluminium-plattformen Aston Martin benytter for alle sine sportsbiler, og i anledning jubileet ser de bakover i tid og utstyrer Valour med det de betegner som retro-styling inspirert av superbiler fra 1970- og 80-tallet.
– Vår design er alltid progressiv, men i dette tilfellet, når vi skal feire et jubileum, velger vi å gi oss selv og våre designere litt ekstra takhøyde, sier designsjef Miles Nurnberger. – Derfor er Valour et råskinn fra gamle dager sett gjennom en 2023-linse.
V12 og manuell
Under panseret ligger Aston Martins 5,2-liters Twin Turbo V12 som i dette tilfellet yter 715 hestekrefter med maks dreiemoment på 753 newtonmeter. Nå er det et år siden de snakket om siste vers for V12, men vi blir ikke overrasket om det dukker opp nok en spesial med denne motoren på et senere tidspunkt.
Det som er spesielt med Valour er at den har sekstrinns manuell girkasse i stedet for automat. Kreftene sendes til bakvognen gjennom en mekaniske limited-slip differensial. «Som en tributt til den gylne æra av kjøreglede» sier de.
I tillegg har Valour et unikt chassis-oppsett med adaptive dempere, fjærer og stabilisatorer samt diverse kjøreprogrammer.
Brede lisser
Bremse-avdelingen består av karbon-keramiske skiver med 6-pots calipere foran og fire stempler bak. 21-tommers spesialfelger er skodd med Michelin Pilot Sport S 5-dekk tilsvarende de som sitter på nye DB12 i dimensjon 325/30 bak og 275/35 foran.
Karosseriet er stort sett utført i karbonfiber. Samme materiale er også er synlig i interiøret i kombinasjon med klassiske materialer som tweed med mønster inspirert av DBR1 som vant Le Mans i 1959. Men du får selvsagt velge og vrake i skreddersøm og materialer etter eget ønske.
Aston Martin oppgir ingen tekniske data. De oppgir heller ikke pris, men regn med at den havner et godt stykke over en million pund.
Bilene skal bygges fra høsten, og Aston Martin sier de er godt i gang med allokeringen.