Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake

Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake

Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake

Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake

Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake

Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake
Rendering
Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake
Rendering
Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake
Rendering
Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake
Rendering

Zagato fullfører kvartetten

Aston Martin lovte fire spesialutgaver av Vanquish fra Zagato. Her er nummer fire, i endelig utgave.

Publisert Sist oppdatert

Shooting Brake er navnet på den siste Zagatofiserte Aston Martin Vanquish. Og det er forresten den første som kan spekkes opp i Astons nye Q Lounge – deres virtuelle skreddersøm-avdeling.

Kvartett
Det skal som tidligere lovet bygges en kvartett av disse Z-Vanquish bilene. Coupéen kjenner vi, den kom for to år siden. Og et halvt år senere fulgte den åpne – Volante på Aston Martin-dialekt.

Så har vi denne Shooting Brake’n, og til sist kommer Speedsteren. Den blir den mest eksklusive, bare 28 eksemplarer, de andre i 99 eksemplarer hver. Allerede ved Frankfurt-utstillingen i fjor høst ble det fortalt at nå kan du slutte og vente – alle er for lengst solgt.

Denne Shooting Brake har vært vist som renderinger før, men da i rødt. I sommer ble den vist frem for kommende kunder som en fullskala-modell, og nå er det altså sluppet et nytt sett bilder der den har fått en litt «tyskere» farge.

Praktisk for to
Det jeg oppdaget er at selv om mange kaller denne en Wagon, er også Shooting Brake begrenset til to personer, ingen familiebil slik noen kanskje hadde forventet.

Aston Martin sier imidlertid at de her har skapt en individuell, men utrolig praktisk GT. Hele hekken åpnes elektrisk for å kunne komme til det luksuriøse bagasjerommet med skreddersydd bagasje.

Og taket, som er trukket så utrolig langt bakover at det ender i et slags underlige takskjegg, er utstyrt med store glassflater for å slippe lyset inn, og med en antydning av Zagatos legendariske Double Bubble for å trekke minnet tilbake til det første samarbeidet mellom de to: Aston Martin DB4 GTZ i 1960.

V12
Hele denne nye familien er basert på Vanquish S, med 5 liters V12 motor, uten kunstig åndedrett, som i denne versjonen gir 592 hk – 27 mer enn standard Vanquishen. Motoren er koblet til en 8-trinns Touchtronic III automat.

Den adaptive dempingen skal visstnok være finregulert for de forskjellige modellene – det skulle da bare mangle! Og vil gi deg en kjøreopplevelse «like stimulerende og minneverdig som bilens design»!

Mens Coupéen gjorde 100 unna på 3,5 og Volante trengte 3,9 sekunder, må nok både Shooting Brake og Speedster over fire. Begge er litt tyngre – Speedsteren overraskende nok på grunn av et ganske fancy cabriolet-system.

Mens du ville ha måttet betale rundt £ 500.000 for de to modellene som allerede bygges, må du nok regne med i hvert fall 650.000 hvis du står på liste for «stasjonsvognen», mens Speedsteren kanskje vil sette deg tilbake en hel million! Vi snakker fortsatt om britiske pund!

Unik familie
– Vi har aldri lansert Zagato-biler som en hel familie før, sier Aston Martins designsjef, eller Chief Creative Officer som det heter – Marek Reichman.

– I hvert fall ikke på denne måten. Selv om man kanskje kan trekke paralleller med DB7 Zagato og DB AR1, eller V8 Zagato Coupé og Volante. Men dette er noe helt annet.

– Hvis du spør om hvorfor vi nå kommer med en hel familie, er det fordi forskjellige kunder har forskjellige ønsker og preferanser. Noen liker det enkle de finner i en Coupé, mens andre vil ha det rå som de finner i en Speedster. Og, ja, det er jo noen som liker det hele og som derfor har kjøpt alle fire, fortsetter Reichman.

Stolte tradisjoner
– Det er alltid en alt for stor etterspørsel fra vår kunder, føyer han til. Vi kunne med letthet bygget og solgt mange flere, men vi vil sikre at Zagatoer blir noe helt spesielt. Her skaper vi samleobjekter, fremtidens concours-biler.

Selvfølgelig vil Andrea Zagato også komme til orde:

– Zagatos forhold til Aston Martin startet med min bestefar for 60 år siden. Å få denne type partnerskap til å blomstre gjennom tre generasjoner er ganske spesielt. Familienavnet mitt er forbundet med mange praktfulle design, men for en lang rekke entusiaster er det først og fremst Zagato-Z’en forenet med Aston Martin logoen som er den mest spesielle.

Powered by Labrador CMS