-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Zagatos nye Aston
Zagato lever fremdeles høyt på DB4 GT fra 1960 – et av bilhistoriens høydepunkt. Nå gjør de en Aston Martin igjen.
I fjor feiret Zagato Aston Martins såkalte 100-års dag med en Coupé på en DBS og en Spider på en DB9. Dagens modell er den tredje i denne symfonien og er en tre-dørs Shooting Brake.
LES OGSÅ: Zagato-drømmen lever
Og dersom du spør meg om hva som er forskjellen på en Coupé og en Shooting Brake, må jeg si at det aner jeg ikke.
Denne debuterte på en «Kunst&Bil» samling i Chantilly i helgen. Arrangert av Richard Mille, en av de muntrere klokkemakerne som ikke tar ting så veldig høytidelig. Men dette var et høytidelig arrangement, der folk talte lavmælt om ting som betyr noe. Penger og slikt.
Slag i slag
De hadde trening nå. Tidligere i uke hadde de tilbakelagt Salon Privée i London, omtrent de samme bilene og omtrent de samme folkene.
Nå antyder Zagato at i stedet for å feire Aston Martins 101 år, så feirer de sine egne 95 år med denne modellen. (Akkurat som de gjorde med sin Lamborghini 5-95 på Villa d’Este tidligere i sommer)
Nok en gang ønsker Zagato å vise sine coach-building egenskaper, her kan det skapes skreddersøm. Og akkurat som de to foregående i denne trioen, er også denne bilen allerede solgt. Den ble bestilt, fortelles det, av en samler i Europa.
Spideren i fjor var øremerket den amerikanske samleren Peter Read, Coupéen gikk til en ung japaner som spesialiserer seg på Zagatoer, og denne tredje skal altså forbli i Europa.
Begrenset opplag
Selv om det ikke blir sagt noe om denne har Zagato Atelier hatt en tendens til å ville bygge 4-5 eksemplarer av disse «one-off» modellene. «Flere enn det, og de er ikke lenger samleobjekter» sier Elio Zagato.
Og selv om de ikke sier noe om det som er under platene heller, forteller de altså at det er en Virage den er bygget på.
Det må med andre ord bety at her har de hentet en bil som Aston Martin tok livet av for nøyaktig ett år siden. En bil som ikke levde lenger enn 18 måneder og som ikke ble bygget i flere enn 1000 eksemplarer.
V12 og seks liter kan vi nok regne med – og om den har flere eller færre enn de standard 490 hestekreftene er av mindre interesse. Biler i denne klassen pleier ikke å bli mye kjørt, og i hvert fall ikke hardt.
PS!
Til glede for alle anorakker gir Zagato oss en komplett liste over det de har gjort sammen med, eller på, Aston Martin:
- DB4 GT fra 1960 og 1961. Alle de 19 som ble bygget lever.
- Så gikk det 25 år: i 1986 fikk vi V8 Vantage Zagato og V8 Volante Zagato.
- DB7 Zagato debuterte i Paris 2002, og ble bygget i 99 eksemplarer.
- En California-utgave ble bygget i like mange eksemplarer, den het DB AR1.
- I 2004 fikk vi Vanquish Roadster.
- Og så ble det opphold til 2011 da de feiret 50 år for det første samarbeidet med en V12 Zagato, den ble en produksjonsmodell i 2012.
- Hvorpå altså de to i fjor dukket opp, og dagens avslutter denne rekken av høyde- og ikke-akkurat-høyde-punkter.