Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC
Opel Astra GTC

Astra med stil

Den er sporty, men likevel praktisk. Vi har kjørt Opels nye coupé - Astra GTC.

Publisert Sist oppdatert

Utseendet vil tiltale mange, og innholdet er så praktisk at det dekker behovet for en hverdagsbil. I alle fall for dem som sjelden skal ut og inn av baksetene, eller skal buksere småbarn på plass der.

Astra GTC har beholdt mange av de praktiske egenskapene fra 5-dørsutgaven, som et brukbart bagasjerom, smarte oppbevaringsrom og meget god plass i baksetet - både til langbente og bredskuldrede.

Interiøret er ganske likt det du finner i en annen Astra, med et relativt ordinært dashbord og tradisjonelle klokker.

Mest bensin
Fire motorer står i første omgang på programmet, tre for bensin og en for diesel. Opel Norge vil i første omgang markedsføre 1,4-liters bensinmotorer med henholdsvis 120 og 140 hester, men avhengig av pris vil de også vurdere flere alternativer.

Det fins i tillegg en 1,6-liters turbomotor med 180 hk og en 2,0-liters dieselmotor med 165 hk. Neste år kommer også en mindre dieselmotor - 1,7 CDTi med 110 eller 130 hk.

I tillegg kommer kruttønna, Astra OPC, med hele 280 hester for den som er ute etter de mest ekstreme ytelsene.

LES OM: HEFTIG ASTRA OPC

Under vår prøvekjøring på Mallorca kjørte vi biler med to alternative motorer, 2,0 CDTi og 1,6 Turbo. Førstnevnte har et dreiemoment på 350 Newtonmeter allerede fra 1750 omdreininger og er meget trekkvillig.

Med 1,6 Turbo må du over 2200 omdreininger for å oppnå maks moment, og dermed blir den litt kjedelig på smale, svingete fjellveier.

De mest aktuelle motorene for Norge, 1,4-literne med turbo, har en momentkurve som starter lavere, men disse fikk vi ikke kjørt under den internasjonale lanseringen.

FlexRide
Astra GTC har fått sitt chassis optimalisert for Opels intelligente FlexRide som tilpasser fjærer og dempere til underlag og kjørestil i standard modus.

For økt komfort kan man velge ”Tour” mens ”Sport” gir stivere understell, raskere gassrespons og strammere styring. Forskjellen mellom de to ytterpunktene er meget markant.

Bilen understyrer når man går for raskt inn i en kurve, og elektronikken tillater litt slipp før stabilitetskontrollen griper inn for å holde den på veien. Dette er vanlig ved forhjulsdrevne biler.

De første Astra GTC kommer til Norge i januar og prisene starter på kr 275.000.

GTC-utgaven koster ca 12.000 kroner mer enn en tilsvarende utstyrt 5-dørs kombikupe, eller omtrent det samme som en stasjonsvogn. Det blir nok de som velger med hjertet som ender opp med en GTC fremfor en mer praktisk stasjonsvogn.

Opel Norge regner med å selge 150 - 200 Astra GTC i 2012, de fleste med moderat motorisering. De regner med at mange kvinner vil velge bilen grunnet lekker design.

Konkurrenter: Volkswagen Scirocco

Powered by Labrador CMS