-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opels viktigste
Insignia er viktig, for den selger så utrolig bra. Corsa er viktig, der må Opel sette inn ekstra skift. Men Astra er viktigst, den utgjør 1/3 av Opels totale volum. Nå blir den ny.
Endelig har vi kunnet se og ta på og lukte på den nye Opel Astra. Det vil si – lukte på … den erfaringen stemmer ikke helt, for hva vi så var en stylingmodell med plast utvendig og ennå ikke de riktige materialene inni.
Men vi fikk se bilen nøyaktig slik den vil se ut når produksjonsmodellen står på Frankfurt-utstillingen (og når de første kommer til Norge litt før jul). Og vi kunne ta på den og kjenne lykteglassene som føltes som lekre juveler og karosserisidene som ikke bare ser ut som de lever, men som kjennes slik også.
Det er mye av det samme designspråket som i Insignia her. Se for eksempel nede foran bakhjulene. Og se på pilmotivene i frontlyktene, der dagskjørelyset ser ut akkurat som hos Insignia og der baklysene har fått akkurat det samme uttrykket når de fyres opp.
Det er masse muskler i skulderlinjen, men egentlig er jeg kanskje mest imponert av utskjæringene til hjulene, som jeg har en mistanke om vil klare å få selv de magreste 16-tommers bilutleiehjulene til å se potente ut.
Interiøret drar vi også kjensel på, både når det gjelder utformingen og mange smarte detaljer og oppbevaringsmuligheter. Opels designere er også ganske dristige som legger inn felter med ren kontrastfarge, blå eller rød, i en ellers tysk-mørk innredning.
Jeg var ganske fornøyd da det viste seg at det var en ung amerikaner, Darren Luke, som sto for presentasjonen. Sist vi møtte ham i en tilsvarende situasjon, strippet han til boxerne og hoppet uti et 13 grader varmt svømmebasseng for at vi skulle få noen bra bilder.
Da hadde han hatt ansvaret for konseptutgaven av Antara. Etter det har han jobbet på interiøret til Insignia før han ble satt på Astra-teamet.
Men, viste det seg, dette var jo slett ikke hans bil. For han har ansvaret for GTC-utgaven (”vent til du ser den!”), som ingen kan fortelle lanseringstidspunktet for. Slike datoer endrer seg fort i disse tidene.
Så hvis vi skal sette noen navn på denne meget sentrale debutanten, må det være Uwe Müller som ansvarlig for eksteriør. Han er en Opel-veteran som blant annet jobbet på den tredje Corsaen, som var med på praktfulle Signum fra 12 år tilbake, og som var ansvarlig for Project M – den Bertone-bygde prototypen på neste års nye Meriva.
Interiøret er det Beat Finkbeiner som har stått for. Vi så hva han hadde tenkt allerede på GTC-konseptet i Geneve 2003, det var han som sto for det interiøret. Han jobbet også på Corsa III under legendariske Hideo Kodama.
Opel regner starten på sine kompakte mellomklassebiler som Kadett i 1936. Siden den gang har de bygget ca. 21 millioner biler i denne klassen. De regner selvfølgelig med å fortsette suksessen med denne nye, og selv om de er forsiktige med å antyde produksjonsmål er det ingen grunn til at den skulle selge minst de 500.000 pr år, som forgjengeren oppnådde.