Konklusjon

Publisert

Testen

Focus er ikke best på alt, men du verden for et nydelig kompromiss. Vil du ha en bil som flytter grenser, er dette riktig bil i kompaktklassen. Det er nemlig ikke bare designmessig Focus står frem i mengden. Også når det gjelder kjøreegenskaper er den nydelig. Den er dessuten praktisk i bruk. Ford har her gjort et meget pent stykke arbeid, Focus er rett og slett en uforskammet god bil som du ikke kommer utenom når du skal vurdere nybilkjøp i kompaktklassen.

Når Golf er med i en test har den lett for å havne øverst på listen når vårt testlag skal velge blant testkanditatene. Slik er det også denne gang, men denne gang holdt det bare nesten. Det hjelper ikke at Golf gir et robust inntrykk, har en ypperlig kjørestilling og er blant favorittene når det gjelder kombinasjonen komfort/kjøreegenskaper. VW har tillagt Golf noen unoter som vi ikke kan la gå upåaktet hen. En av dem er ganske bagatellmessig vil noe si, men det skal være unødvendig å oppsøke verksted for å skifte hovedlyspære. Det er litt formildende at importøren nå har sendt ut beskjed til forhandlerne at de skal prioritere denne jobben og i tillegg gjøre den gratis. Den dårlige sikten på grunn av "sparespeilet " taler heller ikke til Golfs fordel, det samme gjelder de dårlige fjernlysene, og at den har dårligst defroster ved kaldstart er heller ikke noe pluss. Likevel er den testlagets andrevalg.

For flere i testlaget var Xsara en overraskelse. Den scorer ikke bare på god plass og komfort, den er også en praktisk og lettkjørt bil. Når den ikke når helt opp, skyldes det rett og slett at den på enkelte måter virker litt billigere enn Golf og Focus, og Citroën kunne med fordel jobbet litt mer med styringen. Xsara oppleves ikke på samme måte som Golf og Focus som en sjåførens bil, spesielt ikke på vinterføre.

Astra når ikke opp i dette selskapet. Den er bedre enn sin forgjenger på de fleste områder, men sammenlignet med Focus virker den allerede litt gammelmodig. Blant annet er støy og vibrasjoner fra veien et problem Opel bør jobbe mer med. Et av de største ankepunktene er kjørestillingen. Opel må gjøre noe med rattet i denne bilen, høyderegulering er et minimumkrav. 1,4-literen under panseret er derimot ingen negativ faktor, tvert i mot hevder den seg meget godt i selskap med 1,6-literne. Opel bør derimot ta kontakt med sin leverandør av lysutstyr. Maken til dårlig spredning på fjernlysene har vi ikke sett på lenge.

Mégane sliter også med kjørestillingen, men dårlig styrefølelse og dårlig motorrespons bidrar til at den ikke henger helt med. Det er nemlig små marginer mellom de beste i denne klassen og Mégane får kanskje dårlig score på grunn av detaljer som en skulle tro var enkelt å rette på, for eksempel når den i løpet av året kommer med en facelift.

Har du kjørt Brava er den ikke lett å glemme. Noen vil huske den på grunn av den friske motoren, andre på grunn av de sportslig balanserte kjøreegenskapene. Men dessverre husker de fleste i vårt testlag Brava på grunn av dårlig sittekomfort, høyt støynivå, dårlig fjæringskomfort og dårlig finish. Det kommer en faceliftet Brava om en måned eller to. Endringene er ikke store, men vi ser ikke bort fra at Fiat likevel har forbedret en rekke mindre detaljer som kan hjelpe Brava nærmere konkurrentene. Med en prislapp på tett oppunder 200.000 kroner henger ikke Brava med i dette selskapet.

Testlagets valg er ikke basert på våre vurderinger, de kan du finne ved å summere poengsummene, men på bakgrunn av hvilken bil testerne ville velge ut fra egne følelser. Testlaget bestod denne gang av Tone Dramstad, Sten Erik Nilsen, Thomas Schie, Erik Wale, Rune Prøven og Kjell Magne Aalbergsjø.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS