-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Astra GTC 170 hk
Astra GTC Turbo er konge på design, med en frisk og smekker formgivning som skiller den markant ut fra 5-dørsutgaven. Men utseendet har sin pris, små side- og bakvinduer gjør utsynet bakover svært begrenset, og du skal se deg godt for før du rygger i trange omgivelser. Bakluka er hele 20 centimeter smalere enn på Golfen og lasteterskelen fire centimeter høyere. Mens Golf kan sies å ha blitt tilgodesett med funksjon framfor form, er det omvendt i Astra – de elegante karosserilinjene går til en viss grad på bekostning av plassen. Dette er tydelig i baksetet, hvor spesielt høyden (6,5 cm lavere enn i Golf) gjør det ukomfortabelt for voksne.
Som hos Golf er det bare detaljer som skiller den heftigste utgaven ut fra de svakere motoriserte modellene. Tre-dørsutgaven av Astra er både lavere, bredere og lenger enn 5-dørsutgaven, noe som gir den et mer sportslig uttrykk. Bare et lite merke på bakluka forteller deg at dette er utgaven med 200 hester. På 170-hesteren er også dette merket fraværende, sikkert til glede for mange som ikke ønsker å skryte av at de kjører en sprek kompaktbil.
Interiøret på Astra GTC er lyst og vennlig med en blank midtkonsoll og metalliske lister som går fra dørene over dashbordet. Men hvorfor ikke koste på ekte aluminium i stedet for plast? Instrumentene er rammet inn i blanke lister, og rattet er av det tykke og behagelige slaget som gir godt grep. Setene gir god støtte sideveis, og det er enkelt å finne optimal kjørestilling for sjåfører av ulikt fysisk format. Klimaanlegget i bilene vi kjørte var manuelt (standard), noe som gjorde det vanskelig å holde temperaturen stabil. For 4450 kroner får du imidlertid et helautomatisk anlegg. Noen vil nok også savne koppeholder ved forsetene, men hvem har tid til å drikke kaffe underveis i en GTC?
Selv om hk-antallet på papiret er det samme for den sprekeste GTCen og GTI, føles Astra 200 hakket sprekere når den dras maksimalt ut på gearene. En unik finesse på Astra er sport-knappen på dashbordet som skjerper både styring, gassrespons og demping – og som kobler ut ESPen når den holdes inne noen sekunder. Da strømmer et snev av løpsbil-følelse inn sammen med adrenalinet. Når du senere går tilbake til normal modus, er det merkbart hvordan bilen roer seg ned igjen, mens du kan senke skuldrene og prøver å tørke av deg fliret. Hjulopphenget jobber tillitvekkende og effektivt, og generelt er Astra mer komfortabel på dårlig vei, den holder veigrepet bedre på rufsete asfalt.
Med sitt elegante utseende vil nok Astra GTC fri til en yngre kjøpegruppe enn Golf GTI. Astra 200 vinner på kombinasjonen sportslige kjøreegenskaper og design. Når disse to egenskapene kombineres med gunstig pris, er fasitsvaret Astra.
Astra GTC 170 hk (200 hk)
FØRERMILJØ = 9 (9)
Trivelig førermiljø, god komfort og glimt i øyet for føreren. Noe plastpreg.
PLASS = 5 (5)
Beskjeden takhøyde bak, også trangest baksete og trangere adgang til bagasjerom.
KOMFORT = 8 (7)
Bra fjæringskomfort på ujevn vei. Storebror noe mer stump. Dårlig sittekomfort bak.
KJØREEGENSKAPER = 9 (10)
Fin styrefølelse. Hjulopphenget jobber fint på alle underlag. Pluss for Sport-knappen på 200-hesteren.
YTELSER OG FORBRUK = 8 (8)
Ikke lavest forbruk, marginal forskjell mellom 170 og 200.
SIKKERHET = 8 (8)
Generelt høyt sikkerhetsnivå, har det som trengs. Minus for dårlig sikt bakover.
PRIS OG UTSTYR = 10 (8)
Akseptabelt utstyrsnivå. Minstemann er en prisbombe.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- VW Golf GTI
- Konklusjon
- Priser og tekniske data