Opel Astra 1.6 Comfort

Publisert Sist oppdatert

Astra
Astra

Innledning

Astra, slik den står i dag ble lansert i 1998, men holder seg overbevisende godt. Skulle Opel gjort noen større endringer, burde de tatt for seg førerplassen og interiørdesignen. Astrainteriøret virker litt satt hvis vi sammenligner med Golf og Corolla. Enkelt og greit og nesten litt uforskammet praktisk, men altså litt gammelmodig. Blant annet bidrar designen på brytere, den hvite instrumentbelysningen og det litt klumpete rattet til det litt trauste inntrykket.

Førerplassen er utrolig enkel, litt for enkel vil mange mene, spesielt når vi sammenligner Astras instrumenter med Corollas mer påkostede. Men instrumentene er store og oversiktlige, tekstvinduet på midten av dashbordet fungerer blant annet som display for radioen, kjørecomputeren, og viser utetemperatur og tid. Klimaanlegg med manuell kontroll er standard med utstyrsnivå Comfort, men skinninteriøret i vår testbil står på listen over ekstrautstyr og sammen med sportsseter foran koster det 15.400 kroner. En sitter godt i skinnsetene, men selv om sidevangene er kraftige er sidestøtten dårlig. Dels på grunn av det glatte skinnet, men hovedsakelig på grunn av at setet er ekstra bredt. Med mulighet for høyderegulering av setet og mulighet til å justere sitteputens lengde vil de fleste ha god lårstøtte. Fireveis regulering av rattet er standard og avstanden til ratt og pedaler stemmer veldig godt. Men det er litt kort avstand til venstrefotens fothviler og på lengre etapper kjenner en at en sitter litt skjevt.

Baksetepassasjeren sitter lavt i Astra og har god takhøyde, men sitter til gjengjeld med litt høye knær. I likhet med Almera legger du også i Astra seteryggen oppå sitteputen, en løsning som er rask og enkel å bruke.

Luken for gjennomlasting av lange gjenstander midt i seteryggen er praktisk og gjør det mulig å utnytte plassen bedre enn om du må legge ned en del av seteryggen. Astra har det største bagasjerommet, blant annet på grunn av at det er så bredt.

Støynivået er merkbart høyere enn i Corolla. Motoren er mer støyende, spesielt under akselerasjon. Det meste av støyen kommer bakfra og er uavhengig av underlag, men varierer avhengig av hastighet.

Astras 1,6-liter er kvikk og trekkvillig. Den svarer spontant ved gasspådrag og jobber villig over hele turtallsregisteret og føles veldig sterk. Det var derfor litt overraskende å se at den ikke er vesentlig raskere enn Corolla fra 0 til 100 km/t. I fjerde- og femtegear viser den derimot styrke. Den var også den klart sterkeste i vår bakketest. Prisen du må betale er litt høyere bensinforbruk enn de tre konkurrentene som er med i denne testen.

Dette er den bilen av de fire som har den mest sportslige karakteren, og det skyldes ikke skinninteriøret. Ved mindre kursendringer svarer den kontant og uten å krenge. Den kvikke styreresponsen er nok litt påvirket av dekkvalget. Vår testbil var nemlig utstyrt med vinterdekk i dimensjonen 205/55R16, mens 195/60R15 er standarddimensjon. Den brede og lave dekkdimensjonen må nok også ta litt av skylden for at en kjenner vibrasjoner og mindre ujevnheter fra veien litt bedre enn i for eksempel Golf.

Ved litt mer pågående svingkjøring endrer nemlig Astra karakter og viser seg å være mykere og krenger mer enn både Golf og Corolla. Men skal du lokke fram dette må du enten legge deg til en litt offensiv kjørestil, eller du må laste bilen tungt. Med fire voksne i bilen ble nemlig Astra merkbart mer gyngete enn Golf og Corolla, og i unnamanøveren merkes dette ved at den vil overstyre mer enn de to nevnte konkurrentene. Også når Astra er tom merker du at den er mykere enn Golf og Corolla i unnamanøveren, og det er den lette og kvikke styringen som gjør at den likevel føles trygg i en slik kritisk manøver.

Bremsene er Astras svakest punkt når det gjelder kjøreegenskaper. Pedalvandringen er lang, og bremsene oppnår ikke full effekt like raskt som i de tre konkurrentene. Den har derfor dårligere bremsefølelse og dårligere bremseeffekt.

Astra er den letteste av testbilene og den føles også lettest og virker hendig og lettkjørt. Fjæringskomforten er god. Den svelger de store ujevnhetene effektivt og har en behagelig flyt over ujevnhetene. De mindre ujevnhetene takler den bedre enn Corolla og Almera, men er ikke fullt på høyde med Golf. Men lavprofildekkene kan ha noe av skylden for dette.

Også Astra Comfort har et høyt utstyrsnivå, og vår testbil hadde i tillegg til de 4 kollisjonsputene som er standard, også aktive hodestøtter.

I motsetning til de to japanske konkurrentene kan både Astra og Golf leveres med Xenon hovedlys. I Astra koster dette 5900 kroner. Opel kan levere Astra 1.8 og 2.0 med stabilitetskontroll, men med 1,6-literen er ikke dette tilgjengelig. Soltaket som vår testbil var utstyrt med koster 6400 kroner.

Astra yter Corolla vesentlig større motstand enn Almera, og spesielt når det gjelder fjæringskomfort scorer Astra merkbart bedre. Den har også sterkere motor, men samtidig også en mer støyende motor. Sammen med høyere lydnivå totalt er forskjellen i favør av Corolla, i hvert fall så lenge du kjører på slett og fin hovedvei. På kjettingslitt snødekke og hullete vei ligger derimot Astra betydelig bedre an.

Prisforskjellen mellom Toyotaen og Opelen er beskjeden, men tar vi utstyrsnivået i betraktning kommer Corolla et lite hakk bedre ut. Ser vi derimot på tilgjengelig tilleggsutstyr vil Astra trekke det lengste strået. Nokså tett med andre ord.

FØRERPLASS = 9
Astras førerplass er gjennomtenkt og enkel. Nesten litt for enkel vil noen hevde, og beskriver den som kjedelig. Det er litt trangt til venstrebenet, men ellers er kjørestillingen god.
PLASS = 10
Astra er rommelig, men ved at baksetepassasjerene sitter lavere enn i de tre konkurrentene trenger en også mer benplass. Den har det største bagasjerommet.
KOMFORT = 9
Astra har en behagelig og fin flyt over de store ujevnhetene, og takler også de mindre ujevnhetene bra. Støynivået er litt høyere enn i Corolla.
KJØREEGENSKAPER = 8
Den har sportslig karakter, og svarer kontant på mindre styreutslag. Når den presses i sving er fjæringen litt vel myk. Bremsene holder ikke samme standard som i konkurrentene.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Opels 1,6-liter passer utmerket i Astra og gir den gode prestasjoner uten at bensinforbruket er nevneverdig høyere enn i for eksempel Corolla.
PRIS OG UTSTYR = 10
Astra 1.6 Comfort har et hyggelig utstyrsnivå. Stabilitetskontroll er ikke tilgjengelig, men Xenon hovedlys kan leveres.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Toyota Corolla
- Nissan Almera
- VW Golf
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS