-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Astra 1.6 Enjoy
Den nye Astra har gjennom lang tid vært en etterlengtet modell – både for Opelorganisasjonen, for kundene og for oss biljournalister som har ønsket å prøve i praksis om Opel har klart å utvikle en reell konkurrent til Golf og Corolla.
Astra har et lyst og rommelig førermiljø, med meget god plass til bena. Setene er faste og gode, og førersetet er utstyrt med korsryggstøtte selv om det tok sin tid å finne den, godt gjemt under armlenet. Venstrefoten finner plass på en akseptabelt bred fothviler, og høyrebenet har også akseptabel støtte mot midtkonsollen. Instrumentklokkene er forholdsvis store, hendler og brytere er oversiktlig og logisk plassert. Interiøret, dashbordet og midtkonsollen er holdt i lyse farger som forsterker inntrykket av rom og luft, men vi savner litt av spenstigheten som enkelte av bilens utvendige linjer signaliserer.
Plassen i baksetet er akseptabel, spesielt i høyden, og bagasjevolumet er helt på linje med konkurrentene. Mindre akseptabel er baksetets konstruksjon, med en høyst tradisjonell løsning som gjør det umulig å få flatt bagasjegulv når baksetetryggen legges ned. Seteryggen blir liggende oppå baksetets sittepute, i en skrå vinkel. Samtidig er det bare Focus av testbilene som har kortere lastelengde med nedfelt baksetetrygg. I vår testbil er baksetet tredelt, slik at hvis to smale personer sitter bak, kan midtdelen av seteryggen slås ned for å gi plass til lange gjenstander. Astras 1,6-liter ligger midt på treet i dette selskapet både når det gjelder ytelse og trekkevne. At vi ikke klarte å kopiere fabrikkens akselerasjonstall må i stor grad tilskrives det faktum at vår testbil var helt fersk, den hadde knapt fått 50 mil på telleverket da vi satte oss bak rattet. Et overraskende minus i protokollen fikk Astra under støymålingen, ingen av de andre bilene var i nærheten av dette støynivået under akselerasjon. Ved normal landeveiskjøring ligger den derimot på linje med støyen i de andre testbilene.
Hjulopphenget viser fin balanse mellom komfort og sportslighet, og det er på svingete asfaltveier Astraen viser seg fra sin beste side. Når det gjelder kjøreegenskaper er det Astra som alt i alt rekker nærmest opp til Focus og Golf.
Gearskiftet er presist og behagelig, og styringen er ganske kontant og gir brukbar tilbakemelding fra underlaget.
Tilsynelatende har Astra en meget gunstig pris. Men basismodellen er temmelig ribbet, og det meste av godsakene, som ESP, radio, kjørecomputer, alu-felger og reservehjul i full størrelse, koster ekstra. Blant detaljene vi setter minustegn ved, som bidrar til at Astra ikke når helt opp, er den umoderne bakseteløsningen samt den totale mangelen på koppholdere.
FØRERPLASS = 9
Funksjonell førerplass som det er lett å finne seg til rette i. Meget god benplass.
PLASS = 8
Innvendig plass midt på treet i dette selskapet. Rommelig bagasjerom.
KOMFORT = 8
Fin balanse mellom sportslighet og komfort. Mye støy under akselerasjon.
KJØREEGENSKAPER = 8
Trives på svingete asfaltveier, akseptabelt stabil i unnamanøver. Presis styring.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Henger litt etter i akselerasjon, men fersk motor. Relativt gunstig forbruk.
SIKKERHET = 8
Sikkerhet på moderne nivå. Ikke NCAP-testet ennå, tvil om utvendig form gavner fotgjengersikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 8
Lavest pris, men utstyrsnivået er moderat - det meste koster ekstra.
LES VIDERE:
- Ford Focus
- Peugeot 307
- Renault Mégane
- Toyota Corolla
- VW Golf
- Konklusjon
- Priser og tekniske data