-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Astra TwinTop
Opel Astra TwinTop har fått sin takkonstruksjon fra tyske Car Top Systems (CTS), en tredelt løsning som består av 14 bevegelige ledd og fem elektromotorer. Det er den mest komplekse og avanserte løsningen av de to bilene, men likevel den mest støyende under åpning/lukking og den mest kraftkrevende når bakluka skal lukkes.
TwinTop-taket tar noe mer plass enn hos konkurrenten, for bagasjevolumet på 440 liter reduseres til 205 når du bruker himmelen som tak, og det er spesielt kofferthøyden det går ut over – 25 cm er ikke mye å boltre seg på. En fordel, som Eos ikke har, er Easy Load-system hvor du trykker på en knapp i bagasjerommet og dermed hever det sammenfoldede taket seg 25 cm slik at du lettere kommer til bagasjen. Men ha tålmodighet, prosessen tar nesten like lang tid som å heve hele taket.
En annen fordel fremfor Eos-løsningen er at du kan heve og senke taket mens du er i fart, for eksempel hvis det kommer en regnskur mens du kjører i kø, så sant du holder deg under 30 km/t.
Førerplassen har et visst plastpreg, men er oversiktlig og funksjonell med hensyn til instrumentering og betjening, det er god sidestøtte i førersetet, også god sidestøtte for høyrebenet, og det er en akseptabel fothviler for venstrefoten. Når det gjelder sikt derimot må vi sette et minustegn i testprotokollen, for det innvendige speilet sitter så nær førerplassen at det rett og slett stjeler mye sikt på skrå fremover. Dette bidrar også til at førerplassen byr på mindre romvirkning og føles mer inneklemt enn i Eos.
En annen detalj som hører hjemme på førerplassen, men som også påvirker inntrykket av kjøreegenskaper og komfort, er at pedalene er uvanlig tunge å betjene. Selv våre maskuline og muskuløse legger fikk krampe etter å ha jobbet en halvtime i kø. Kjøreegenskapene er ellers preget i langt mer positiv retning av at testbilen er utstyrt med senket sportschassis og IDS+, hvor du med en knapp henter frem stivere fjæring og får raskere respons på både styring og gasspedal. Det koster noen tusenlapper ekstra, men kjøregleden – og annenhåndsverdien – gir valuta for pengene.
Plassen for de to passasjerene i baksetet er mer beskjeden enn i Eos, både for bena og – under tak – for hodet. Hvis sjåføren har mer enn middels benlengde er det knapt noe benplass igjen i venstre baksete. Baksetepassasjerne vil heller ikke la seg imponere av sittekomforten ellers, for seteryggen er forholdsvis rett.
Motoren er den samme 170-hesters som i andre versjoner av Astra. I dette selskapet er det først og fremst dreiemomentet som sikrer overtak over konkurrenten, for selv med 20 hester mer drar ikke Astra så mye i fra under akselerasjon.
Astra TwinTop:
FØRERMILJØ
Grei plass, ergonomi og design, men tunge pedaler og noe dårlig sikt.
PLASS
Dårligst benplass bak av testbilene. Best bagasjeplass, før taket foldes sammen.
KOMFORT
Ikke optimal fjæringskomfort på ujevn vei. Noe skarpt støybilde.
KJØREEGENSKAPER
Vellykket sportschassis. Fin balanse, god styrefølelse. Virker likevel noe tung å håndtere.
YTELSER OG FORBRUK
Sterkeste motoren i dette selskapet, merkes på forbruket.
SIKKERHET
Fire kollisjonsputer, har ellers det som trengs.
PRIS OG UTSTYR
Billigst i utgangspunktet, skinninteriør trekker opp prisen.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES MER:
- Volkswagen Eos
- Konklusjon
- Tekniske data