Opel Astra

Publisert Sist oppdatert

Astra
Astra

Innledning

Astra frir til de som vil ha en fornuftig og gjennomtenkt bil. Her er det de praktiske bruksegenskapene som har stått i forgrunnen, noe blant annet førerplassen bærer preg av. Dette er saklig, men interiøret i vår testbil er spritet opp litt i forhold til standardutgaven. Dette er nemlig en 1.6 Sport som foruten et senkesett som drar setet 20 mm nærmere bakken, litt strammere fjæring og demping, og litt mer sportslige seter, har den også aluminiumsramme rundt klimaanlegg- og radiobetjeningen på midten av dashbordet, hvite instrumenter med aluminiumsrammer, aluminiumsgearspakkule og skinnratt. Sammen med en litt lysere gråtone i interiøret ellers, fremstår denne Astraen som vesentlig mer innbydende enn de nitriste sorte interiørene Astraene vi tidligere har testet har vært utstyrt med.

Alle brytere er der de bør være og godt merket. Enkelte av bryterne,spesielt de som styrer de elektriske vindusheisene ser ut som om de kommer fra et overskuddslager fra slutten av 80-tallet, men ellers er dette tiltalende nok. De litt mer enn normalt sportslige setene er nydelig utformet og gir god støtte til korsryggen, god sidestøtte til både lår- og rygg, og de har dessuten justerbar lengde på sitteputen samt høyderegulering. Stoppen er litt fastere enn i Mégane, uten at det er ukomfortabelt. Fireveis regulering av rattet er standard. Når førerplassen likevel ikke får full score skyldes det at det er litt trangt til venstrebenet slik at en sitter litt skjevt.

Astra har femtrinns regulering av setevarmerne, og bryterne er plassert rett foran gearspaken. Dørlommer med flaskeholdere og et lite rom ved håndbrekket er litt snaut, og selv om hanskerommet er stort ønsker vi litt mer plass til småting. Derimot har Astra et effektivt defrostersystem og hadde ren frontrute før de to franske konkurrentene. Astra er ikke ekstrem på noe punkt, heller ikke når det gjelder plass. Foran er plassforholdene gode, men den oppleves som trangere enn de to konkurrentene. Med 10 cm mindre kupébredde er det naturlig. Baksetepassasjerene har veldig god plass, men baksetet er lavere enn i de to konkurrentene så den ekstra benplassen kommer godt med ettersom en er nødt til å strekke ut bena litt mer. Takhøyden er god, og to voksne har god plass i bredden, men med 5,5 og 6,5 cm mindre bredde enn Mégane og 307 blir det vel trangt med tre voksne der bak. Også her er bakdørens åpning trukket godt bakover i hode-høyde.

Bagasjerommet er ryddig og rommelig, og Astra har en veldig enkel bakseteløsning. Her er det bare bakseteryggen som legges ned, og man må ikke ta av hodestøttene. Men vil du utnytte plassen må baksetets hodestøtter tas av. Astra har størst høyde og bredde i lukeåpningen. 1,6-liters motor er ikke nok til å gi Astra Sport spesielt sportslig karakter. 1,6-literen har likevel ikke noe problem med å holde unna for de to franske konkurrentene, både ved akselerasjon fra stillestående og fra 40 og 70 km/t. Motoren har litt hardere gange enn de to andre under akselerasjon, men ved normal kjøring jobber den på et behagelig turtallsnivå, og ved 80 – 90 km/t hører du den ikke. Trekkraften er likevel god og gearspaken får stort sett stå i fred. Men når du først bruker den kan du nyte et lett og presist gearskift.

Astraens sportslige fjæring og demping overrasket positivt.Normalt vil et senkesett, strammere fjærer og stivere dempere gi dårligere komfort. I forhold til en standard Comfort er det sikkert tilfelle, men sammenlignet med Mégane og 307 har faktisk Astra Sport vel så god fjæringskomfort. Den takler de store ujevnhetene godt, men den oppleves som hard på de mindre ujevnhetene og over skarpe kanter, men det gjør også de to franske bilene. Forskjellen er at Astra tar ujevnhetene mye mer effektivt, og har ikke ristingen som oppleves som plagsom i de to andre og spesielt i 307.

Astra Sport oppleves som en bedre bil også på svingete vei. Den krenger lite, har nydelig styrerespons og selv om styrefølelsen kan bli bedre er dette godt nok til at det fungerer også på glatt føre. Continental Contact 2 dekkene fungerer derimot ikke bra. De gir vesentlig dårligere styrerespons enn konkurrentenes Michelin-dekk, men mest irriterende er at de ødelegger retningsstabiliteten på sporete vei og gjør Astraen litt slitsom å kjøre på slikt underlag.

Astra krever større pedaltrykk for å bremse jevnt med konkurrentene, og under panikkbremsing har den en drøy billengde lengre bremselengde enn Mégane og 307. Noe av dette kan tilskrives dekkene, men også bremsesystemet skal ha litt av skylden. Dette er et av punktene som avslører Astras alder, de nye bremsesystemene med elektronisk bremsekraftforsterker har et fortrinn. Astra har ikke like fyldig og bredt lysbilde på nærlys som Mégane og 307.Fjernlyset er ekstremt kraftig og har vesentlig lengre rekkevidde enn de to konkurrentenes, men spredningen er ekstremt dårlig. I mørket er derfor Astra merkbart mer krevende enn de to konkurrentene på svingete vei.

Også når det gjelder sikkerhetsutstyr ligger Astra litt etter, med for eksempel bare fire kollisjonsputer. Også her må du betale ekstra for stabilitetskontroll og Xenon lys.

Astra begynner å dra på årene, og blir kjedelig i forhold til Mégane, men det blir de andre tyskerne i klassen også. De har rett og slett ikke Méganes dristighet, og Mégane parkerer dessuten Astra når det gjelder sikkerhetsutstyr. Men når det gjelder praktiske greier som for eksempel plass er Astra et klart bedre valg.

FØRERPLASS = 9
Astra har en gjennomtenkt og praktisk førerplass, bare litt lite plass til venstrebenet drar ned.
PLASS = 10
Totalt er Astra den rommeligste, her er det god plass til både passasjerer og bagasje.
KOMFORT = 9
Fjæringen er stram, men ikke mindre komfortabel enn konkurrentenes, derimot er hjulstøyen mer merkbar.
KJØREEGENSKAPER = 9
Astra har noe dårligere bremseegenskaper og dårligere styrefølelse, men er kjøresikker.
YTELSER OG FORBRUK = 10
1,6-literen har moderat trimmingsgrad, men har god trekkraft og er arbeidsvillig og nøysom.
PRIS OG UTSTYR = 10
Astra er billigst også om du plusser på hodekollisjonsputer til 5500,-.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Renault Mégane
- Peugeot 307
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS