-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kompakt og komfortabel
Det er ikke bare den nye Opel Astra som er et godt valg i kompaktklassen. Den utgående kan være en god bruktbil.
Først publisert i Bil 12-2016.
Da den første Opel Astra erstattet Kadett i 1991, fortsatte Opel tradisjonen med å gi hver nye modellgenerasjon en bokstavbetegnelse. Og siden 91-utgaven av Astra var Opels sjette i rekken av kompaktbiler (førkrigs-Kadetten, Kadett I, holder vi utenom tellerekka), ble den naturligvis hetende Astra F.
I 2009 kom etterfølgeren til Astra H, og det naturlige ville være å kalle den nye Astra I – men slik ble det ikke.
Opprinnelig var det planen, men for ikke å forveksle I med 1, hoppet Opel rett på J.
I eller J – Astra solgte bra. Også i Norge, selv om Astra-salget har dabbet av de siste årene. Det skyldes nok flere ting.
For det første er kompaktsegmentet veldig konkurransesterkt. VW, Toyota, Ford, Hyundai, Kia, Fiat, Peugeot, Citroën, Mazda, Honda, Renault, Nissan, Subaru, Alfa Romeo …
Alle har kompaktbiler i akkurat dette segmentet. I tillegg til de litt dyrere BMW, Mercedes, Audi og Lexus. Det er ikke mangel på utvalg.
Samtidig har de kompakte SUV-ene stjelt mange av de tradisjonelle Astra-kundene. Opels egen Mokka, for eksempel.
Astra ble tilbudt i fire karosserivarianter*: Fem-dørs kombi (faktaboksen tar utgangspunkt i denne), fem-dørs stasjonsvogn, fire-dørs sedan og tre-dørs kombi (GTC).
GTC-en er veldig lekker, men ikke noen stor salgssuksess i Norge. Sedanvarianten solgte i noen få eksemplarer. Stasjonsvogna og fem-dørs-kombien fordelte seg med omtrent 60/40 i favør stasjonsvogn.
Under panseret finnes diesel- og bensinmotorer, fra 1,3 til 2,0 liter.
Dieselmotoren på 1,7 liter var ikke den mykeste motoren på markedet, men med 130 hestekrefter ga den Astra fint skyv til å matche de kurante kjøreegenskapene. En 110-hester var også tilgjengelig.
Bensinmotoren på 1,4 liter og 140 hestekrefter er et hyggeligere bekjentskap for de som verdsetter lavt støynivå, mens toppmodellen OPC skremte 280 hestekrefter ut av en 2-liter. Sistnevnte er ikke noe dagligdags syn på norske veier, akkurat. Dessverre.
Kjøredynamisk var ikke Astra noen match for Ford Focus, men komforten er det lite å utsette på. Gode seter og behagelig støynivå gjør Astra til en god langtursbil.
Kvalitetsmessig virker det som Astra klarer seg bedre enn de fleste av konkurrentene.
Dekra lister opp innstillinger på lys og høy slitasje på fjærer som ting å se opp for, og andre bruktbileksperter ber potensielle Astra-kjøpere om å sjekke bagasjeromsgulvet for fuktighet. Fuktighet i bagasjebrønnen kan tyde på ei bakluke som ikke er helt tett.
Før du tar selgeren i hånda, ta med deg Astraen på prøvetur. Sjekk alt det elektriske, sjekk at alle brytere og hendler gjør det de skal og at klimaanlegget blåser kaldt. Cruise controlen kan ha en tendens til å koble ut dersom det er problemer med sensoren til det elektroniske håndbrekket.
*: Opel lager en kabriolet-utgave av Astra også, under navnet Cascada. Den tas ikke inn til Norge.
–
Dette skrev vi:
Bil 4/2013
Selv om det har gått ett og et halvt år siden denne modellen av Astra var med oss i test første gang, har ikke tidens tann innhentet førermiljøet. Materialer og finish gir god kvalitetsfølelse, og instrumentene er lettleste.
Bil 11/2011
Støydempingen er av de beste i klassen, og bidrar i stor grad både til komfortfølelsen og ikke minst at Astra føles større enn den er. Ute på veien kjører Astra bedre enn både Golf og Octavia. Riktignok er styringen litt for lett rundt senter, noe som gjør at det krever litt tilvenning. Nok en gang leverer Opel en kjøreopplevelse som ligger over flere av bestselgerne i klassen.
–
Opel Astra 1,4 turbo 5-dørs
Motor
1364 ccm, R4 turbobensin
Effekt
140 hk/200 Nm
Drivlinje
6M, forhjulsdrift
Fart
0-100 9,9 sek., toppfart 202 km/t
Forbruk
0,55 l/mil, 129 g/km CO2
Dimensjoner (LxBxH)
442x182x151 cm
Bagasjeromsvolum
370-795 l
–
(bakluke)
Sjekk at ikke det er fukt i bagasjebrønnen. Det kan bety lekkasje fra bakluka.
(panser)
Blant et rikt motorutvalg anbefaler vi 1,7 diesel med 130 hk og 1,4 bensin med 140 hk.
(interiør)
Interiøret har mange knapper, men kvalitetsfølelsen er jevnt over god.
(A-stolper)
Astra er godt støydempet, men vindsus rundt A-stolpene merkes.
–
Bruktbilutvalg:
På BilNorges bruktbilsøk ligger det i skrivende stund 56 Opel Astra J til salgs. Både diesel og bensin er representert, med dieselbilene i flertall. En lekker, sort 3-dørs GTC med 1,4 turbobensin ligger ute til 185.000 kroner.
En knallrød 5-dørs 2015-modell, med 110-hesters diesel, ligger ute til 329.900 – med omtrent alt tenkelig utstyr. Cruise, navi, skinn, stor stereo og automatiske langlys blant mye annet snacks.