-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BILTEST
Tysk ladehybrid-duell: Opel Astra PHEV møter VW Golf eHybrid
VW Golf og Opel Astra har siden tidenes litt utpå dagen, for å sitere Øystein Sunde, knivet om europeiske bilkjøpere. Akkurat nå kniver de to om hvem som klarer å kapre flest ladehybridkunder.
Først publisert i BilAutofil nr. 8-2022
Golf og Astra handler om Volkswagen og Opels kamp om å være først og størst, særlig i Tyskland, men også i Europa. 25 år etter lanseringen var Golf godt etablert som vinneren i Europa, men i Norge bet Astra godt fra seg og var nummer to etter Golf tilbake i 1999.
Senere fortsatte Golf på toppen mens Astra for hvert år sank nedover på registreringsstatistikken. Så kom dieselgate og VWs satsing på elektriske biler med Golf som den første storsatsingen i kompaktklassen.
Vinneren
Så populær var Golf blitt at drøyt 40 år ut i bilens historie valgte 16.388 nordmenn ulike varianter av den i 2015. Det inkluderte elbilen, ladehybrider samt bensin- og dieselvarianter med og uten 4WD.
Begge bilene kjører mer enn tilfredsstillende, men Opelen byr på hakket mer underholdning når svingene kommer tett på. Den har bedre styrepresisjon og er lettere å håndtere i trang trafikk
Men med åttende Golf-generasjon gikk det jevnt nedover for modellen i Norge. Elbilsatsingen var lagt på ny plattform, så nå står Golf bakerst i forhandlernes salgslokale, om den i det hele tatt står der. Midt i august var Golf, inkludert alle variantene, redusert til 199 biler hvorav 99 ladbare hybrider.
Det er nå Opel tar hevn. For Opel beholder Astra-navnet og kjører fram en lekker bil både med fossile og ladeelektriske drivlinjer – og fra neste år som ren elbil pakket som kombi og stasjonsvogn. Bensin- og dieselvariantene droppes i Norge, og inntil de batterielektriske variantene er her satses det på å bygge opp Astra som ladehybrid.
Ventepølse
Om vi utelukkende konsentrerer oss om de ladehybride bilene, den nest største bilgruppen på OFVs månedsliste, har Astra etter relanseringen i juli passert Golf i volum (små tall, 22 mot 16, men i denne sammenheng svært viktig for Opel).
Det store slaget om Astras framtid i Norge kommer først når alle stikkontaktvariantene er på plass neste år.
Etter denne bakgrunnsinformasjonen er det på tide å ta de to fram i ettersommerens varme lys og se hva som forener og skiller familiebilene i en duell hvor splitter nye Astra møter Golf.
Halvbrødre
Samordningen innen Stellantis har ført Astra (og flere andre Opel-modeller) over på fellesplattform med flere av de franske halvbrødrene. Det har eksempelvis gjort Peugeot 308 til en viktig konkurrent.
Selv om Golf 8 bare har tre år bak seg, viser aldersforskjellen hvor mye som har skjedd på de nevnte årene
I skrivende stund er kun én Astra-variant på plass, femdørs kombi i to utstyrsvarianter og med 180 hk. Utover høsten dukker også 225 hk og stasjonsvognen opp.
VW tar også hjem to ladehybridvarianter av Golf, en e-Hybrid med 204 hk og den mer påkostede GTE med 245 hk. Effektforskjellen fra svakeste til sterkeste hentes ut fra elmotoren, og både Opel og VW tilbys kun med drift på forhjulene.
Tilhengerfeste derimot er ikke noe problem, Astra trekker 1450 kg, Golf 1500 kg.
Litt større
Astra er litt lengre utvendig og har noen centimeter større akselavstand enn Golf, mens Golf bygger mer i høyden. I sum byr Golf på bedre plass i baksetet enn Astra mens det foran er liten forskjell på plass: den er mer enn god nok. Begges forlengbare sitteputer gir strålende komfort og begge var utstyrt med massasje. Deilig det!
Selv om Golf 8 bare har tre år bak seg, viser aldersforskjellen hvor mye som har skjedd på de nevnte årene. Astra bærer riktignok fortsatt i seg en Opel-tysk konservatisme som skinner tydelig gjennom når førermiljøet i Astra måles mot Peugeot 308, men målt mot Golf framstår Astra som framoverlent med en bred skjermplanke a la eksempelvis Mercedes EQB mens de to skjermene på Golf er mer oppdelt selv om de fysisk henger sammen.
(Testen fortsetter etter bildegalleriet)
Noe å lære
Men det skal VW ha at skjermmenyene deres er lettest å finne fram på selv om innholdet ikke avvikler veldig. Opel kan med fordel se hvordan Tesla og Apple løser tilnærming til innhold.
I det konservative ligger at Opel valgte å beholde volumreguleringen som et ratt og flere kortkommandoknapper der VW puttet flere av funksjonene inn på skjermen, fjernet volumknotten og erstattet den med en skyvefunksjon tilpasset pekefingeren. Hva man foretrekker ser testteamet på som en smaksak.
Underholdende
Begge bilene kjører mer enn tilfredsstillende, men Opelen byr på hakket mer underholdning når svingene kommer tett på. Den har bedre styrepresisjon og er lettere å håndtere i trang trafikk. Til tross for litt færre hester og høyest egenvekt, er Astra kjappere på papiret, samtidig som den oppleves slik ute på veien. Men 1,6-literen til Stellantis trenger mer turtall for å yte enn VWs klassiske 1,4-liter.
Takket være grei elektrisk rekkevidde og ikke altfor høy vekt, slipper begge unna engangsavgiftene, akkurat som elbilene. Kun moms innkreves for de to ladehybridene som i testutgave koster omtrent det samme: 471.300 kroner for Opelen og fire lapper mer for Golfen.
El-rekkevidden
Grei rekkevidde vil i dette tilfellet si 60 oppgitte kilometer tatt ut av et batteri på 12,4 kWt for Astra og 71 km for Golf. Kapasiteten på Golf-batteriet oppgis til 13,0 kWt. Testteamet ser på rekkeviddedifferansen som ubetydelig og den påvirkes uansett sterkt av bruk og temperatur.
Om vi utelukkende konsentrerer oss om de ladehybride bilene, den nest største bilgruppen på OFVs månedsliste, har Astra etter relanseringen i juli passert Golf i volum
Forbruk med tomt batteri, altså når bilene fungerer som vanlige hybrider a la eksempelvis konkurrenten Toyota Corolla, betyr minst like mye. Her viser testen vår bortimot 20 prosent forskjell i Golfs favør som klarte seg med snaut 0,49 liter per mil mens Astra drakk henimot 0,58 liter per mil.
Det overrasker testteamet at den nyeste bilen tørstet mer enn den eldste, men forklaringen ligger trolig i vektforskjellen. Golf slår Astra med 100 kg i egenvekt (1.561 mot 1.660 kg).
Ingen av testbilene har unike praktiske egenskaper som eksempelvis lengdejusterbare bakseteløsninger. Skiluke gjør heller ikke samme nytten som tredelt bakseterygg.
Bagasjerommet
Fordi testbilene var utstyrt med oppgraderte lydanlegg forsvant samtidig lagringsplassen til ladekablene under gulvet i bagasjerommet. For dem som måtte ønske å ha med ladekablene (hvem gjør det på en ladehybrid?) så blir de liggende og slenge i bagasjerommet.
Batteripakken stjeler alltid fra plassen i bagasjerommet på ladehybrider, og mest går det i testbilenes tilfelle ut over Golf hvor det oppgitte lasterommet ikke måler mer enn 273 liter (og 1.129 liter når bakseteryggene legges ned). Astra stiller med 352 liter, økende til 1.268 liter når all plass utnyttes.
At bensintankene kun rommer 42 liter (Astra) og 40 liter (Golf) betyr lite på grunn av det forholdsvis beskjedne forbruket.
(Testen fortsetter etter bildegalleriet)
Lik pris
Siden pris ikke skiller testbilene, velger vi å trekke fram noen utstyrsdetaljer som skiller de to. Opel byr på kjøling i setene, varme i frontruta og headup-display hvor selv forbruksinformasjonen vises på frontglasset.
Test-Golfen manglet de nevnte funksjonene, men har til gjengjeld ryggekameraet skjult bak et lokk i logoen på hekkluka og vil derfor alltid holde det rent.
Begge bremser automatisk ned for forankjørende/syklende/gående slik svært mange nye biler med radar nå gjør selv uten å aktivere cruisekontrollfunksjonen.
I hovedsak konstrueres nye biler for å oppnå fem stjerner i sikkerhetstestene til Euro NCAP. Golf oppnådde dette da den kom i 2019. Siden har testorganisasjonen skjerpet kravene såpass mye at Astra kun oppnådde nest beste rating og derfor foreløpig står med fire stjerner.
KONKLUSJON
«Ladehybrider er fine biler for dem som av en eller annen grunn ikke vil ha elbil», dumpet det ut av en tidligere kollega. Med halvert andel i år sammenliknet med fjoråret og en antydet flom av nye elbiler for folk flest i 2023, blir ladehybride Astra å regne som en ventepølse mens Golf fortsetter som klassikeren til glede for stadig færre.
VW Golf i åttende generasjon oppleves allerede litt tilårskommen, og særlig når den sammenliknes med VWs egne og ganske friske elbiler. Men det er ikke hele årsaken til at testteamet mener Opel denne gang fortjener seieren. Astra er ikke bare raskere, men kjører også bedre, har et mer moderne interiør og noe større bagasjerom.
Begge er komfortable, men når på ingen måte opp til nivået til Opel-halvbroren Citroën e-C4. Begge støyer dessuten overraskende mye så fort hjulene kjøres på litt slitt asfalt.
Så er det å håpe at Opel skammer seg over fire Euro NCAP-stjerner og tar nødvendige grep for å løfte en ellers strålende bil opp til høyeste sikkerhetsnivå.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.