-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Astra avduket i Norge
Seks uker før den internasjonale debuten i Frankfurt, har Opel Norge i dag avduket nye Astra for presse og forhandlere.
Opel har hatt en ufortjent beskjeden markedsposisjon de siste årene. Etter første halvår er den på 2,2 prosent av totalmarkedet, mens de tyske konkurrentene kan vise til vesentlig bedre posisjon, Volkswagen med 18,3 % og Ford med 5,5 %.
Adm. direktør Bernt G. Jessen sier årsaken til dette er sammensatt, men en viktig faktor for situasjonen i Norge er avgiftsomleggingen i 2007 som straffet Opels relativt tunge biler hardt.
Men Opel Norge har høye ambisjoner – målet er å nå 8 prosent i 2022, primært ved å spise andeler fra tyske konkurrenter, men også fra de asiatiske.
Forutsigbart
For to år siden innførte Opel Norge en ny pris- og produktstrategi for å gjøre valget enklere for kunden. De inkluderte mye av det som tidligere var ekstrautstyr i standardpakken, og de innførte faste pristillegg for utstyrnivåer og motorer.
- Når du bestiller bil hos en Opel-forhandler, får du den bilen du har prøvekjørt, yten å betale masse ekstra for tilleggsutstyr. Det gjør situasjonen mer forutsigbar når bilen skal byttes inn om noen år, sier Jessen.
Den samme strategien har de overført til nye Astra som får en innstegspris på kr 224.900. For det beløpet får du en Astra Edition med 1,0-liters turbo bensinmotor på 105 hestekrefter og 5-trinns manuell girkasse.
Sprek og velutstyrt
Modellen Opel Norge forventer å selge mest av er Astra 1,4 Turbo Premium med 150 hk. Med manuell girkasse koster denne kr 289.000, og her får du «alt du ønsker» av komfort- og sikkerhetsutstyr inkludert i prisen. Tillegget for automatgir er 20.000 kroner.
Laveste utstyrsnivå er som nevnt Edition som erstatter det tidligere Cosmos. For 20.000 kroner mer får man Innovation, og plusser man på ytterligere 25.000 kroner er man på toppnivået, Premium.
Gunstig pakkeløsning
Opel Norge har satt opp noen regnestykker der de sammenligner Astra 1,4 Turbo Premuim med de viktigste konkurrentene, justert for utstyr.
Sammenligningen viser at du sparer nærmere hundre tusen mot en tilsvarende Golf og drøyt 30.000 mot en Focus med mindre motor.
- Vi får de første bilene i november, og med stasjonsvognen på plass neste vår forventer vi en årstakt på 2000 biler, sier Jessen.
- Jeg ser ingen som helst grunn til at Astra skal selge mindre enn Focus, konkluderer han.
EDITION: | Gir | Veil. pris |
1.0 Turbo EcoTec 105 hk | M5 | kr 224.900 |
1.6 CDTI EcoTec 110 hk | M6 | kr 234.900 |
INNOVATION: | ||
1.0 Turbo EcoTec 105 hk | M5 | kr 244.900 |
1.4 Turbo EcoTec 150 hk | M6 | kr 264.900 |
1.4 Turbo EcoTec 150 hk | A6 | kr 284.900 |
1.6 CDTI EcoTec 110 hk | M6 | kr 254.900 |
1.6 CDTI EcoTec 136 hk | A6 | kr 284.900 |
PREMIUM: | ||
1.0 Turbo EcoTec 105 hk | M5 | kr 269.900 |
1.4 Turbo EcoTec 150 hk | M6 | kr 289.900 |
1.4 Turbo EcoTec 150 hk | A6 | kr 309.900 |
1.6 CDTI EcoTec 110 hk | M6 | kr 279.900 |
1.6 CDTI EcoTec 136 hk | A6 | kr 309.900 |