-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Astra GTC Turbo: Konge på design
Selv om Opel har forsøkt å utfordre Volkswagen på GTI-fronten tidligere, har det alltid virket litt halvhjertet. Med Astra GTC har de imidlertid gode kort på hånden.
Les også:
GTC møter GTI
Golf GTI omtale
Mens Golf GTI har et traust utseende fremstår Astra GTC med en smekker linjeføring som skiller den markant ut fra 5-dørsutgaven. Men utseendet har sin pris, små side- og bakvinduer gjør utsynet bakover og skrått bakover svært begrenset, og du skal se deg godt for før du rygger i trange omgivelser. Bakluka er hele 20 centimeter smalere enn på Golfen og lasteterskelen fire centimeter høyere.
Som hos Golf er det lite eller ingenting som skiller den heftigste utgaven ut fra de svakere motoriserte modellene. Riktig nok er 3-dørsutgave av Astra både lavere, bredere og lenger enn 5-dørsutgaven, noe som gir den et mer sportslig uttrykk. Men det er kun et lite merke på baklokket som forteller at dette er utgaven med 200 hester. På 170-hesteren er også dette fraværende. Sikkert til glede for mange som ikke ønsker å skryte av at de kjører en sprek kompaktbil.
Unik Sport-knapp
Interiøret på Astra GTC er lyst og vennlig med en blank senterkonsoll og metalliske lister som går fra dørene over dashbordet. Men hvorfor ikke koste på ekte aluminium i stedet for plastimitasjoner? Instrumentene er rammet inn i blanke lister og rattet av det tykke og behagelige slaget som gir godt grep. Setene gir god støtte sideveis, og det er enkelt å finne optimal kjørestilling for sjåfører av forskjellig fysisk format.
Klimaanlegget i bilene vi kjørte var manuelt (standard), noe som gjorde det vanskelig å holde temperaturen stabil. For 4.450 kroner får du imidlertid et helautomatisk anlegg. Noen vil nok også savne koppeholder ved forsetene, men hvem har tid til å drikke kaffe i en bil som dette?
Selv om hk-antallet på papiret er det samme for den sprekeste GTCen og GTI, føles 200hk Astraen hakket sprekere når den dras maksimalt ut på gearene. En unik finesse på Astra er Sport-knappen på dashbordet som skjerper både styring, gassrespons og demping og som når den holdes inntrykket kobler ut ESPen. Da føler du nesten at du kjører en løpsbil, og når du siden går tilbake til normal modus kjenner du formelig hvordan bilen roer seg ned igjen mens du kan senke skuldrene.
Med sitt elegante utseende vil nok Astra GTC fri til en yngre kjøpegruppe enn Golf GTI. Velger du utgaven med 170 hester får du nesten like mye pulver og sparer nærmere sytti tusen. For en brøkdel av den summen er det sikkert noen som kan hjelpe deg å lokke frem de bortgjemte hestene.
GTC Turbo er verdige utfordrere til GTI. Du kan lese mer om våre vurderinger her på BilNorge i morgen.