-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Opel Astra 1.4 Club
Stasjonsvognen har tradisjonelt vært en bestselger i Astrasortimentet, og det all grunn til å tro at det fortsatt vil være slik.

Først publisert i BIL 6 - 1998.
Opel Norge stiller med et noe amputert Astra-program nå like etter introduksjonen og du kan foreløpig bare velge mellom 1,4- og 1,6-liters motorer. Velger du 1,4-liters motor, har du videre valget mellom GL og Club som utstyrsnivå, og velger du Club, har du valget mellom femdørs kombikupé eller stasjonsvogn.
Club er pr i dag høyeste utstyrsnivå for Astra, og her finner du foruten de faste postene som kollisjonsputer foran og ABS-bremser, også sidekollisjonsputer, sentrallås med fjernkontroll, elektriske vindusheiser, høyderegulering av førersetet, lyktespylere og RDS-radio og 8 høyttalere. Med andre ord en nokså komplett utstyrsliste, men vi savner høyderegulering av rattet.
Det er nemlig ikke lett å finne en behagelig kjørestilling i denne bilen. Setene gir god sidestøtte og god støtte til både lår og rygg, men flere i vår redaksjon hadde problemer med å finne en behagelig stilling der forholdet mellom sete, ratt og pedaler stemmer. Når vi ser på hva konkurrentene tilbyr, burde alle Astra-modeller nå ha fireveis regulering av rattet.
Ellers er Astra stasjonsvogn svært så gjennomtenkt. Plassforholdene er gode, og ikke minst i bagasjeavdelingen er det tenkt på praktiske løsninger. Med baksetet på plass er bagasjerommet 95,5 cm langt og vipper du frem baksetet får du hele 154,5 cm til rådighet.
Det kompakte bakhjulsopphenget med skrufjærer og støtdempere i kombinasjon med langsgående bærearmer og torsjonaksel krever lite plass og bagasjerommet er hele 110,5 cm bredt. Har du gardinen over bagasjerommet i bruk, er høyden under denne 46,5 cm. Høyden i lukeåpningen er 80,5 cm, mens bredden er 114 cm.
Sprek 1,4-liter
Noen vil sikkert rynke litt skeptisk på nesen over en 1,4-liters motor i en tross alt såpass stor bil som Astra, men det er helt uten grunn. Vi har såvidt vært innom Opels 1,4-liters 16-ventiler med 90 hk tidligere, og da i Corsa. Den er ikke noe dårligere i Astra. 1,4-literen liker seg riktignok best når den får litt turtall, men i normal trafikk fungerer den meget godt også på mellomregisteret. Litt kort utveksling hjelper den, og selv om maks dreiemoment først er tilgjengelig ved 4.000 o/min, jobber motoren lett også på turtall ned til 2.000 o/min.
Gearskiftet er lett og presist. Du kvier deg derfor ikke for å bruke gearene, og tar du i bruk fjerde- og tredjegear, har du tilstrekkelig skyv både til å takle bakkene og til sikre forbikjøringer.
Typisk Astra
I karakter er Astra fortsatt Astra. Interiørdesign og fargevalg er trygt og ikke det vi vil bruke ordet spennende for å beskrive. Bortsett fra at noen nok vil ha problemer med å finne en optimal kjørestilling, fungerer førerplassen meget godt, og det er tydelig at Opel har lagt større vekt på kvalitet enn tidligere.
Komforten er blitt noe bedre samtidig som denne generasjon Astra er blitt noe fastere og har mindre duvende bevegelser og krenger mindre enn forgjengeren. Vår stasjonsvogn sto på piggfrie vinterdekk, ikke akkurat noe å vurdere støyen ut fra, men likevel setter vi et lite spørsmålstegn ved om ikke hjulstøyen bør bli bedre. Støyen fra andre kilder er det ikke noe å utsette på. I forhold til Astra 1.6 stasjonsvogn er det ingen tvil om at 1,4-litersmodellene har noe for seg. Foreløpig leveres 1,6-litersmotoren bare i kombinasjon med utstyrsnivå Sport. Det betyr større hjul og strammere fjæring og demping. Det gir bedre og mer sportslige kjøreegenskaper, men høyere støynivå og dårligere fjæringskomfort enn 1.4 Club.
OPEL ASTRA 1.4 CLUB STASJONSVOGN:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,5:1. 1.389 ccm. 66 kW (90 hk) v/6.000 o/min. 125 Nm v/4.000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og tromler bak. ABS.
Dekk: 175/70SR14.
Mål: Lengde: 428,8 cm. Bredde: 170,9 cm. Høyde: 151,0 cm. Akselavstand: 261,4 cm. Sporvidde f/b: 148,4/146,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.194 kg. Tillatt totalvekt: 1.705 kg. Nyttelast: 511 kg. Maks taklast: 100 kg.
Volum: Bagasjerom: 480 liter. Tank: 52 liter.
Aks. 0 - 100: 13,0 sek
Toppfart: 175 km/t
Forbruk (EU-97)
Bykjøring: 0,98 l/mil
Landevei: 0,60 l/mil
Gjennomsnitt: 0,74 l/mil
Pris: Kr 202.700,-