-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Astra 2.0 DTI
Dieselmotoren har hatt fremgang, derfor er Astra 2.0 DTI et overraskende møte.
Først publisert i BIL 12 - 2001.
Det er mulig vi er blitt for godt vant, men sammenlignet med det meste konkurrentene kan tilby, fremstår Opels ferskeste tilskudd i Astraprogrammet, 2.0 DTI, som godt under pari. Det hjelper ikke at den har direkteinnsprøytning, common-rail og turbo og kan skilte med et forholdsvis lavt forbruk, i forhold til de beste konkurrentene er komforten og kjørbarheten dårlig.
Effekten er det ikke noe å utsette på. 100 hk og 230 Nm gir akseptable prestasjoner både når det gjelder akselerasjon fra stillestående og i de mest aktuelle hastighetsområdene for norsk landevei. Det er mer måten effekten og momentet leveres på vi reagerer på. Under 2000 o/min er det dødt, så dødt at det blir plagsomt ved bakkekjøring i lave hastigheter.
Du må bare venne deg til at turtellernåla må ligge over 2500 hvis du skal ha noe å trekke med. Vi forsøkte oss med forsiktig kjøring og moderat turtall på en fjellvei med skarpe svinger. Der vi normalt kjører i andre- eller tredjegear, måtte Astraen ha første- eller andregear og en god porsjon turtall for å greie kneikene.
Det virker som om Opel i et forsøk på å få ned forbruk og motorstøy har valgt en litt for lang sluttutveksling. Ved motorveihastigheter stemmer derfor turtallet i femtegear godt, men ved bykjøring og i lave hastigheter blir det litt for mye visping med gearspaken i forsøk på å holde motoren i et turtallsområde hvor den har litt liv.
På den positive siden merket vi oss at Opelens tilleggsvarmer sørget for at varmeapparatet var oppe og gikk svært raskt.
Foruten en del motorstøy ved lave hastigheter er ikke Astra 2.0 DTI en bil du husker for den gode komforten. Småbil-komfort var en kommentar vi fikk fra våre testere. Astraen er fast og føles stumpete på dårlig vei. Fjæringen fungerer godt når du kjører med fullastet bil, men for to voksne og lett bagasje er det ikke mye kompaktklassekomfort i denne bilen.
Det er mye å velge blant i denne klassen for tiden, og skal du ha stasjonsvogn med dieselmotor er ikke Astra 2.0 DTI noe åpenbart førstevalg.
OPEL Astra 2.0 DTI:
Motor: 4-sylindret. Sylindervolum: 1995 ccm. Effekt: 74 kW (100 hk) v/4300 o/min. Dreiemoment: 230 Nm v/1950 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 195/65HR15.
Mål: Lengde: 428,8 cm. Bredde: 170,9 cm. Høyde: 151,0 cm. Akselavstand: 261,1 cm. Sporvidde f/b: 146,4/145,2 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1370 kg. Tillatt totalvekt: 1865 kg. Maks vogntogvekt: 3065 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 480 liter (VDA).
Tankvolum: 52 liter.
Aks. 0 - 100: 12,5 sek
Toppfart: 185 km/t
Forbruk bykjøring: 0,77 l/mil
Forbruk landevei: 0,48 l/mil
Forbruk snitt: 0,59 l/mil
Pris: kr. 252.400,-
Forbruk i følge 99/100/EU.