Opel Astra Coupé Turbo

Den er så pen og pyntelig at det er nesten er kjedelig, men la den få smaken på svingete asfalt, og villdyret våkner. Astra Coupé Turbo er en effektiv rettemaskin.

Publisert

Astra Coupé Turbu
Astra Coupé Turbu

Først publisert i BIL 1 - 2002.

Jeg må innrømme at jeg ikke har sansen for skinnseter. De er varme om sommeren, iskalde om vinteren, men viktigst av alt; man sitter så utrolig dårlig i dem. I Coupé Turbo har Opel riktignok forsøkt å gjøre noe med det siste i form av kraftige sidevanger som skal holde kroppen på plass. Likevel er ikke dette optimalt for den jobben jeg hadde tiltenkt GGT3011.

Solen stiger oransje opp over horisonten, og den spanske høsten viser seg fra sin beste side. Etter to måneder konstant regn er det godt å kjøre på tørr asfalt. Motorveikjøringen gjorde jeg unna i går, i dag vil jeg jakte svinger. Opels ruteforslag avslører at de har lest mine tanker.

Opel kunne nok gjort mer for å vise at Coupéen har 190 hk under panseret. Denne bilen er ikke bare svært diskret utvendig, også interiøret grenser til det kjedelige. Hvite bunner på instrumentene, sølv på midtkonsollen, aluminium gearstangkule og skinninteriøret er ikke nok til å hente frem GT-følelsen. Og bortsett fra at gårsdagens motorveietappe fra flyplassen i Malaga avslørte at fartsressursene er langt i overkant av hva en forventer, ga ikke Astraen den helt store kjøreopplevelsen.

Avansert turbo
Den er stabil også i hastigheter som ligger langt over det du har mulighet for i Norge, og tar motorsvingene fjellstøtt. Bare under en kraftig oppbremsing avslører Astraen at den er en liten bil som logrer litt når det skrubbes maksimalt fra storbilhastigheter. Transporten fra flyplassen til hotellet gikk kjapt, kjappere enn Opel hadde forutsett!

190 hk fra en toliter er slett ikke ille. Og med 8,8:1 i kompresjon og 0,84 bar overlading, er det ikke snakk om ekstrem utnyttelsesgrad heller. Noe av motorens effektivitet skyldes den helt nye turboen. Ved å integrere turboen i eksosanlegget veier denne eksosmanifolden med turbo bare 1,3 kg mer enn en tradisjonelt støpt eksosmanifold til en sugemotor. Ved at turboen er plassert nær motoren og har en liten turbin, kommer ladetrykket utrolig kvikt og noen ladeforsinkelse kan du glemme.

Effekten er det ikke noe å si på. 190 hk i en bil som veier 1345 kg er brukbart, og et dreiemoment på 250 Nm helt fra 1950 til 5300 o/min er imponerende når det gjelder både akselerasjon og trekkraft. Dette er ikke en motor som må pines til turtallsperren slår inn, men du verden så fristende det er. Og skulle du ha behov for mer turtall enn de 6400 som er angitt som maks, tillater elektronikken ytterligere 400 o/min i korte perioder, noe som under akselerasjon gir mykere overgang mellom gearene ved at du lander på ca 400 o/min høyere turtall i neste gear du legger inn.

Nydelig på veien
Testruten Opel har skissert for oss går opp i fjellene, og veien blir stadig smalere og mer hullete. Med 40-profil dekk på 17-tommers felger er likevel komforten akseptabel. Goodyear F1-dekkene har et utrolig feste og selv der asfalten er fuktig forblir varsellampen for stabilitetskontrollen og antispinnreguleringen slukket. At Opels chassisteknikere har gjort en god jobb, er det heller ingen tvil om. Kraftige krengningsstabilisatorer, nytt oppsett for fjærer og dempere, 10 mm større sporvidde foran og bak samt bremseskiver med 28 mm større diameter foran i kombinasjon med 215/40WR17-dekk, sørger ikke bare for at Astra Coupé Turbo har godt veigrep; den takler også dårlig vei overraskende godt.

Det krenger nesten ikke. Når jeg forsøker å gå av gassen midtveis i en sving, holder den sporet som om det gikk på skinner. Nøytralt, så utrolig nøytralt, forserer Astraen de åpne svingene på vei opp fra kysten. Normal fylkesveistandard takler den overbevisende, men på strekninger med litt grov asfalt er dekkstøyen absolutt til stede. Men den greier aldri å overdøve motoren, og det til tross for at Opels ingeniører har gjort en kjempejobb med motorens lydbilde.

Toliteren snerrer potent når den får lov å leke på høye turtall, og gir de 190 hestene den lydkulissen de fortjener. På lave turtall er snerten borte, men lyden er kraftfull og akkompagnerer de 250 Nm dreiemoment like perfekt som den akkompagnerer hestene på høye turtall. Du er aldri i tvil uansett hvilket turtall motoren jobber på; når du legger gasspedalen mot gulvet er det kraft i både frasparket og lyden.

Rendyrket sportsbil
Etter bare noen mil er den kjedelige Astraen blitt en rendyrket sportsbil. Den svarer kontant og presist på alle ordrer. De brede dekkene styrer med millimeterpresisjon, bremsene kan balanseres helt på kanten av blokkering, ikke bare en gang, gang på gang og uten antydning til fading. Motoren svarer spontant og med kraftfull akselerasjon ut av svingene. Jeg trenger ikke geare. Tredjegearet gjør jobben, og hastigheten varierer fra 50 til 90 km/t på den nå etter hvert svært smale og uoversiktlige veien. Motoren synger og Astraen danser gjennom det spanske fjellandskapet.

Opel har ikke spart på utstyret. Med prislappen på 364.000 kroner får du en velutstyrt og praktisk sportskupé. Om bakseteplassen er begrenset, så er bagasjerommet desto større. Sammenlignet med andre kupéer, for eksempel Audi TT, er derfor Astraen mer anvendelig.

Noen ganger møter en biler som en faller pladask for. Astra Coupé Turbo er ikke en slik bil, ikke for meg. Jeg synes faktisk Opel har laget en litt for snill og pen bil, og hadde jeg hatt valget hadde jeg heller valgt en Astra 3-dørs kombikupé med denne motoren. Den har et mer aggressivt og potent oppsyn. Men nå er det nå en gang Coupéen som har fått 190-hesteren under panseret, og jeg skulle kunne leve med den. Astra Coupé Turbo er snillisme med dobbeltbunn.

OPEL ASTRA Coupé Turbo:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, fire ventiler pr sylinder og turbo med ladeluftkjøler. Kompresjon: 8,8:1. Sylindervolum: 1998 ccm. Boring og slaglengde: 86,0 x 86,0 mm. Effekt: 140 kW (190 hk) v/5400 o/min. Dreiemoment: 250 Nm v/1950 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, EBD og ESP.
Dekk: 215/40WR17.
Mål: Lengde: 426,7 cm. Bredde: 170,9 cm. Høyde: 139,0 cm. Akselavstand: 260,6 cm. Sporvidde f/b: 1147,4/146,2 cm. Egenvekt: 1345 kg. Tillatt totalvekt: 1640 kg.
Bagasjerom: 460 liter (VDA).
Tankvolum: 52 liter.
Aks. 0 - 100: 7,5 sek
Toppfart: 245 km/t
Forbruk bykjøring: 1,25 l/mil
Forbruk landevei: 0,68 l/mil
Forbruk snitt: 0,89 l/mil
CO2-utslipp: 214 g/km
Pris: kr. 364.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS