Opel Astra stasjonsvogn: Sikter høyt og favner bredt

Forrige generasjon Astra var en heller uinspirert affære, men arvtageren gjør det meste godt.

Publisert Sist oppdatert

Astra stv.
Astra stv.

Først publisert i BIL 2 - 2005.

Femdørs-kupeen av nye Astra har blitt godt mottatt av presse og kunder, og nå er stasjonsvogna på plass. Som i Vectra er stasjonsvogna strukket i forhold til kombikupeen, 9 cm større akselavstand gjør at baksetepassasjerer trives godt. Den ekstra plassen kommer også bagasjerommet til gode, det rommer over 1500 liter med baksetet nedslått og 500 liter med setet på plass.

Opel har virkelig tatt tak i oppgaven å gjøre bilene praktiske og fleksible. Ved å legge ut litt ekstra for nedfellbar forseterygg kan man også frakte et 2,7 meter langt sammenrullet teppe. Et annet tilleggsutstyr er lengdejusterbart baksete, så man kan prioritere enten bagasje eller passasjerer. I det hele tatt er lista over ekstrautstyr svært omfattende. Designen er også langt stiligere enn hva Opel har levert inntil nylig.

Vi hadde to versjoner til låns, en 1.7 CDTi med 100 hk og en 2.0 Turbo med 170 hk. Dieselen blekner i sammenligning med bensinmotoren – og nå som Opel leverer en glimrende 1.9 CDTi med 150 hk hentet fra Alfa Romeo til en uslåelig lav pris, fra 270.000 kroner, blir neppe 1,7-literen noen storselger. Den er for så vidt sterk nok, men den er helt avhengig av turbohjelp. Før turboladingen bidrar er det lite som skjer. Særlig merkes dette når man tar løs fra stillestående, og ved gearskift.

Toliters bensinmotoren nyter også godt av sin turbolader, men er langt mer kjørbar. Motoren fås også med kraftigere turbo og 200 hester, men da koster bilen drøyt 55.000 mer. 170-hesteren har mer enn nok muskler til trygge forbikjøringer. Men selv med tilnavnet Sport er den ikke veldig sportslig i kjøreegenskapene... før man trykker inn knappen merket Sport på dashbordet!

Her skjuler nemlig det elektroniske dempersystemet IDS Plus seg, sammen med strammere styring og kjappere gassrespons. Den ellers så omgjengelige Astra stasjonsvognen blir en langt morsommere bil med sportsbilambisjoner. Ikke bare merker man selv karakterendringen, den blir åpenbar for passasjerene også. Gassen blir skarp, styringen kjapp og direkte, og de fleste ujevnheter i veien forplantes i kupeen.

Når bilen i tillegg har senket fjæringen med 15 mm, større dekk med lavere profil, faste sportsseter med skikkelig støtte og et aldeles ypperlig skinntrukket sportsratt, er det egentlig bare å legge turen innom neste lekedag på bilbanen. Lista er herved lagt for neste Ford Focus ST som vil være en naturlig konkurrent.

Nå er nok ikke den jevne Opel-kunde så opptatt av hvor lave rundetider bilen kan oppnå på en bane, men kanskje vil nye kunder oppdage hvilket sprang Opel har tatt blant annet når det gjelder kjøreegenskaper. Det gjelder også modeller uten sportslige ambisjoner, selv om nye Astra ikke er best i klassen.

Opel Astra stasjonsvogn 1.7 CDTi Enjoy (2.0 Turbo Sport)
Pris: kr. 244.900 (309.900)
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1686 (1998) ccm. 74 kW (100 hk) v/4400 o/min. (125 kW(170 hk) v/5200 o/min). 240 Nm v/2300 o/min (250 Nm v/1950–4000 o/min).
Mål og vekt: LxBxH: 451 x 179 x 150 cm. Akselavstand: 270 cm. Egenvekt m/fører: 1393 (1425) kg.
Dekk: 195/65R15 (205/55R16).
Bagasjerom: 500 liter (VDA).
Tankvolum: 52 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 12,5 (8,9) sek
Toppfart: 180 (217) km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,50 (0,91) l/mil
CO2-utslipp: 135 (218) g/km

Powered by Labrador CMS