-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Astra: Sterk utfordrer
Med frisk, særpreget design og gode kjøreegenskaper vil Astra utfordre Golf og Corolla – men ikke alle detaljer er like vellykkede.
Først publisert i BIL 4 - 2004
I disse dager er det klart for Opels etterlengtede Astra på norske veier, nesten et halvår nyere enn hovedkonkurrenten Golf. Biler har allerede kommet til landet, men offisiell lanseringsdato er 24. april. Et hovedbudskap fra Opel denne gang er design, og hvis folk vil ha et produkt som har særpreg – fremfor det Golf-konservative – har Opel utviklet en sikker vinner. Da snakker vi utvendig formgivning, de innvendige løsningene er ikke like vellykkede på alle punkter, etter vår mening. Det kommer vi tilbake til senere i omtalen.
Kjøreegenskapene er utmerkede, så langt vi er i stand til å bedømme dem på grunnlag av kjøringen under den europeiske presseintroduksjonen i mars, med presis og behagelig styring som gir fint tilbakemelding fra underlaget. Når vi tar forbehold om bedømmelsen, er det fordi Opel hadde gjort det pussige grepet å utstyre samtlige biler – selv brød-og-smør-bilene med 1,6-liters motor – med både IDS (Interactive Driving System med sportchassis) og 17-tommers hjul. Selvfølgelig greit hvis man vil at bilene skal fremstå med sportslige tendenser, men absolutt ugreit hvis man skal bedømme Astra ut fra en helhetlig følelse hvor også komfort er et viktig element. Og for å ha nevnt det; Astra er i normal versjon skodd med 15- og 16-tommere, som sine konkurrenter.
God stabilitet
Akselavstanden er uforandret fra forrige modell, og Opel har også valgt en tradisjonell torsjonsbakaksel hvor Volkswagen har utstyrt Golf med multilink-aksel. Kjøreegenskapene er likevel imponerende, og stabiliteten gavnes i stor grad av at sporvidden er lagt ut 32 millimeter mer enn på forrige modell. Hvordan Astra oppfører seg i forhold til Golf og de andre viktige konkurrentene i kompaktklassen får vi et svar på i neste BIL, da har vi forhåpentligvis rukket å kjøre en sammenligningstest.
Et bilde på hvordan Astra hevder seg i sammenligningen kan vi gi allerede nå, nemlig når det gjelder plass. Målebåndet viser at benplassen foran er 5 cm kortere enn i Golf, men 1 cm bedre enn i Corolla. I baksetet er benplassen identisk med Golf når en 175 cm lang sjåfør sitter ved rattet, og også takhøyden både foran og bak er tilnærmet identisk med Golf, og et par cm bedre enn i Corolla. I bagasjerommet finner vi at lengde, bredde og volum er sammenlignbar med Golf, men Golf har et par cm overtak i lengden, Astra tilsvarende overtak i bredden.
Ikke flatt gulv
Bagasjerommet er ryddig og lett å utnytte, men når bakseteryggen skal legges ned, avslører Astra seg med en høyst tradisjonell løsning. Seteryggen legger seg oppå sitteputen i en forholdsvis bratt vinkel, slik at bagasjegulvet langt fra er flatt. Når vi peker på dette, svarer Opels utviklingsingeniører arrogant at det er ikke nødvendig på en slik bil – skal du ha flatt gulv kan du kjøpe Zafira. Flere av konkurrentene har mer elegante løsninger, så noen hos Opel bør ta selvkritikk.
Førermiljøet er tiltalende og oversiktlig, førersetet har lange sitteputer som gir god lårstøtte, og det er også akseptabel sidestøtte i ryggen. Venstrefoten finner sin plass på en fothviler som har akseptabel bredde, men heller ikke mer. En detalj som vi tror Opels designavdeling vil få mye pepper for, er at koppholdere – som i dag er et tema i biler av alle størrelser og prisklasser – glimrer med sitt fravær.
Fire bensinmotorer, som spenner fra 90 til 170 hk, og to dieselmotorer, med 80 og 100 hk, er tilgjengelig i Norge, enkelte kan kombineres med firetrinns automat eller Easytronic, mens en presis femtrinns manuell kasse er standard. Fire utstyrsnivåer er tilgjengelig i Norge; Essentia, Enjoy, Cosmo og Sport. Seks kollisjonsputer, lyktespylere, fireveis regulering av rattet og elektrisk høydejustering av hovedlys er standard på alle modeller. Radio er tilleggsutstyr. IDS med sportchassis koster 17.700 kroner ekstra, Isofix-feste for barneseter koster 1400 kroner, mens ESP er standardutstyr bare på Sportutgaven. Opel kan skryte av å være først ute i kompaktklassen med AFL, dynamiske hovedlykter som beveger seg i takt med styringen. Pris inkludert xenon hovedlys og halogen tåkelys er 9300 kroner.
Femdørs-utgaven er første skritt på veien til en mer fullstendig Astra-familie. I løpet av høsten vil trolig stasjonsvognen være på veien, todørs GTS kommer våren 2005, mens en coupé-cabrio ikke kan forventes før våren 2006.
Opel Astra Enjoy 1.4:
Pris: fra kr. 199.200,–
Motorer: 1.4-liter Ecotec, 90 hk v/5600 o/min., 125 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 425 x 175 x 146 cm.
Akselavstand: 261,4 cm.
Egenvekt m/fører: 1230 kg.
Dekk: 205/55R16.
Bagasjerom: 380 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 13,7 sek.
Toppfart: 178 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,63 l/mil.
Data basert på 5-trinns manuell gearkasse.
Konkurrenter: Volkswagen Golf, Toyota Corolla, Peugeot 307, Ford Focus.
Aktuell: Lanseres i Norge 24. juni.