-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel OPC: Bomber og granater
Når Opel gjenoppliver sin OPC-serie skjer det med stil. Fire biler som strekker seg fra eksplosive kompaktbiler til high performance komfortlimousiner. Og med kjøring på Targa Florio-ruten!
Først publisert i BIL 1 - 2006.
Hvor skal jeg begynne? Når du kjører en kompaktracer som Opels nye Astra OPC, 2-liters turbo, 240 hester, på svingete landeveier der du fremdeles ser skygger av inskripsjoner på falmete vegger som oppfordrer Vaccarella til å kjøre fortere, eller som lovpriser Ferrari, er det liksom ikke tvil om at vi er i kjøreland.
Og når turtelleren lystig kryper mot 6000 og det med en sang som også høres italiensk ut vet vi at vi er i en kjørebil.
Opel har gjenoppfrisket Opel Performance Concept, som de startet i 1999, men nå mener de alvor. Nå skal ikke hotte Forder og Golfer få rule alene, og i den øvre avdelingen skal både BMWs og Mercedes' trimmede utgaver få møte konkurranse. Dessuten kan Opel by på et ganske unikt konsept i midten: en Zafira med den samme turbomotoren som sitter i OPC-Astraen.
La oss nøye oss med å si at Zafiraen må kjøres på en litt annerledes måte enn Astraen, din egen høyde over veien er nok til at du tar det litt roligere, men som rommelig MPV med enorme muligheter i dynamikkavdelingen er den unik på markedet. 235 km/t gjør den vel til den kjappeste van i Europa.
Astra er en helt annen bil. Det er bomber og granater, men med et chassis som gjør at både bombene og granatene er kontrollerbare. På landeveiene på Sicilia, der det ikke er så lenge siden Alfa Romeo 33 eller Lancia Stratos vant verdens tøffeste landeveisløp, Targa Florio, kommer denne bilen til sin rett. Langs kilometerlange kurvet landevei i et terreng som er så åpent at du ser både de firbente og tobente, for ikke å snakke om andre biler, sykler og kjerrer, lenge før du møter dem, er det mulig å legge opp til en kjøring som gjør at du virkelig føler deg som en mester.
Opels chassisteknikk er førsteklasses, og en rekke av de elektroniske hjelpemidlene, som slett ikke er påtrengende når de er ON, kan kobles ut dersom du virkelig ønsker litt røyk og sang fra dekkene. Og det er oppe i fjellene vi virkelig skjønner hva han mener, DTM-fører Joachim Winkelhock, når han beskriver utviklingsarbeidet på Nürburgring og forteller hvordan de spesielt konsentrerte seg om bremsene. De bremser!
Men komfortabel er den ikke. Det er derimot Vectraen fremdeles (den kommer både som stasjonsvogn og firedørs i OPC-utgaven) og med forsiktige 250 hester fra 2,8-liters Vsekseren er det opplagt at her er det lagt større vekt på kjørbarheten. Men ikke for det, bilen går som en skoldet katt (som engelskmenn sier) og mangler ikke mye verken på toppfart eller aks. Og så har man anledning til å leke med chassis-innstillingen. Men uberørt er den så kjapp til å oppfatte kjøremønster, underlag og andre parametere at det er vanskelig å vite hvordan en stakkars, begrenset, fører kan gjøre det bedre. Morsommere, derimot, får vi fremdeles lov til å gjøre det så lenge vi kan koble ut for eksempel stabiliseringshjelpen. Hvordan hadde det vært å få lov til å koble ut ABS'en også, Opel?
Utvendig har den fått behandling akkurat som de mindre brødrene, Opel har en egen designavdeling for OPC-bilene, under ledelse av Ulli Hochmut. Han forteller at han er inne på bilprosjektene fra standardbilen blir født. Og det er tydelig, disse bilene har en meget mer integrert design enn de gatebilene som bruker plastbiter fra tilbehørsindustrien. Da jeg spurte ham om han betraktet seg som fullstendig designer eller en makeup-artist, var han ikke mye i tvil.
Min største innvending mot disse bilene? At de ikke bruker samme etternavnet som Vauxhall henger på de samme modellene i England. OPC låter det oljeprodusentkartell av. Er det ikke mye mer fres i VXR?
Det er åpenbart bestemt at noen av disse modellene skal komme på den norske prislisten, men hvilke tall som skal stå der er ennå ikke klart.
Om OPC
Astra var den første OPC-modellen i 1999. Det ble bygget 3000 av den, og 3500 av annen generasjon Astra OPC. Denne Astraen skal det også bygges 3500 av. Den nye Zafira OPC skal fremstilles i 2200 eksemplarer så den kommer langt unna forrige generasjons Zafira som – ingen trodde på en slik etterspørsel – endte med 12.000 eksemplarer. Det skal også bygges 2600 Vectra. Hovedbolken skal selges i Tyskland, England og Sveits med noen hundre eksemplarer av hver til resten av Europa.
Meningen er åpenbart at alle modellene, bortsett fra Signum, med tiden skal komme i OPC-utgaver. Meriva kommer i januar, Corsa og Antara utpå høsten. Og virkelig morsomt blir det når også dieselutgaver kommer som OPC'er. Opel som moro-merke? Se ikke bort fra at merkevarebyggerne får det til allikevel.