Prøvekjørt:

Opel Astra - Foto: Øivind Skar
Sports Tourer blir trolig Opels viktigste Astra-modell når den batterielektrifiseres neste år. Inntil det skjer tas bilen hjem som ladehybrid. Foto: Øivind Skar
Opel Astra - Foto: Øivind Skar
Opel Astra - Foto: Øivind Skar
Opel Astra - Foto: Øivind Skar
Smart med fysiske knapper for å komme inn i skjermprogrammet. Foto: Øivind Skar
Denne girløsningen går igjen på mange Stellantis-biler. Foto: Øivind Skar
Her sitter du godt. Foto: Øivind Skar
Stort og lettlastet bagasjerom i stasjonsvogna. Foto: Øivind Skar
Stort og lettlastet bagasjerom i stasjonsvogna. Foto: Øivind Skar
Opels nye skjermspråk med to skjermer under ett glass. Foto: Øivind Skar
Ny Astra med et pat forfedre

Opels viktigste neste år

Med el-versjon av Astra på plass neste år kan Opel igjen bli et betydelig bilmerke i Norge. Stasjonsvognen – Sports Tourer heter den på Opel-språket – blir spesielt viktig.

Publisert Sist oppdatert

Selvfølgelig bygges kommende generasjon av Astra, bærebjelken i Opels modellprogram siden starten med Kadett tilbake i 1936 og med Kadett A for akkurat 60 år siden, fortsatt med diesel- og bensinmotorer (130 D og 110/130 B). De er enn så lenge viktige i flere europeiske land, bare ikke i Norge. Der slipper de ikke inn med mindre du tar dem hjem selv.

Heller ikke hybridversjonen med 1,6 liters bensinmotor og samlet effekt på 180 hk – ja, den er rask nok – blir for særlig annet enn ventepølse å regne inntil de batterielektriske versjonene er på plass neste år.

Spørsmålet er bare om hvem som kommer først av elbilene, Opel Astra eller Peugeot 308.

De to deler ikke bare EMP2-plattformen fra Stellantis, men det meste du ikke kan se vil være likt. Så de to blir direkte konkurrenter og så langt vites de eneste batterielektriske stasjonsvognene sammen med MG5.

Å være tidlig ute med elektrisk stasjonsvogn har konkurransefordeler med mindre kundene heller ønsker å kjøre SUV. Tiden vil vise det.

Inntil elbilen rulles ut i showrommene, fronter Opel ladehybriden. De første kombivariantene er allerede på plass med 180 hk (senere 225 hk), i to utstyrsvarianter og priset fra 399.900 kroner pakket som Elegance med 25.000 kroner i tillegg for GS-Line.

Stasjonsvognprisen er ikke klar ennå, men Peugeot tar 25.000 kroner for å oppgradere fra kombi til SW, så det er lov å håpe at Opel velger et litt lavere påslag for Sports Tourer når bilen ventes inn mot slutten av året.

Ny Astra bryter fullstendig med Opels tidligere litt trauste designspråk. Særlig stasjonsvogna, skiller seg tydelig fra konkurrentene, og gjenkjennes på lang avstand. Samtidig presiserer Opel hvor viktig det er for dem å være et tysk bilmerke og at Astra bygges i Tyskland.

Innvendig sliter Opel mer. Her skal de tradisjonelle Opel-kundene ivaretas samtidig som tydelig skjermdesign a la Mercedes med to lavtbyggende skjermer hektet sammen bak den samme glassflaten viser all tilgjengelig informasjonen. Headupdisplayet gjør det enklere å få det viktigste med seg.

Det er ikke noe som helst galt med løsningen, jeg synes bare halvbror Peugeot fikser det bedre gjennom å ha krympet rattets størrelse og samtidig løftet instrumentskjermen over rattringen.

Ny Astra stasjonsvogn vil selv etter lengderedusering fra 4,70 til 4,64 meter være blant de største stasjonsvognene i kompaktbilklassen. Med den tredelte bakseteryggen (40/20/40) oppe og gulvet i nederste posisjon, laster bilen 518 liter (103 x 103 cm) som ladehybrid (597 liter uten batteripakke).

Lastelengden øker til 185 cm med bakseteryggene nede. Mulighet til å legge ned ryggen på passasjerforsetet ville gitt ekstrapoeng. Rommet under gulvet er stort nok til å huse ladekabler og bagasjeromsdeksel. Bakluka kan åpnes med foten og spyler holder ryggekameraet rent.

Opel leverer ikke ut ny Astra med oppsiktsvekkende el-rekkevidde. 12,4 kWt batteripakke gir 60 WLTP-kilometer med oppgitt forbruk til 0,12 liter/mil og CO2-utslippet til 27 gram/km.

Dette er viktig for Opel sett i forhold til EUs utslippskrav. Viktigere for kunden er sannsynligvis at elmotorpakken kutter akselerasjonstiden til 100 km/t til 7,7 sekunder mens toppfarten oppgis til 225 m/t.

Av samlet ytelse på 180 hk/360 Nm bidrar bensinmotoren med inntil 150 hk/250 Nm mens elmotoren gir 110 hk/320 Nm.

Det som først slår meg etter å ha fulgt den tyske landeveisfarten på 100 km/t er hvor komfortabel og stille Opel har klart å gjøre Astra.

AGR-setene og doble glass i fordørene hjelper naturligvis, samtidig vil Opel vise at de ikke kan være dårligere på komfort enn Peugeot og Citroën hvor sistnevnte nettopp fremhever komfort som et av de viktigste kjøpsargumentene.

Opel var tidlig ute med å erkjenne at gode billys øker trafikksikkerheten og introduserte derfor for en god del år siden LED Matrix på selv rimelige modeller.

Adaptivlysteknologien videreføres i nye Astra, Intelli-LUX LED Pixel-lys kaller Opel det – for å skape nærmest dagslys i mørket.

Sett i lys av at ladehybridsalget så langt i år har falt med 70 prosent, er det bare å smøre seg med tålmodighet til den batterielektriske varianten av Astra er her. Men den som venter på noe godt venter som kjent ikke forgjeves.

Powered by Labrador CMS