-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny russer
Atom-bilen kommer
Den har vært under utvikling i flere år. Nå sier produsenten at den er klar for markedet neste år.
Det var da på tide med en Atom-bil. Helt fra 40-tallet – den gangen alt skulle drives av atomkraft – har man drømt om en elbil med strøm fra en atomreaktor.
Nå – endelig – er den heller ikke her.
For dagens Atom er en russisk småbil. Forholdsvis egen i konstruksjonen later det til – selv om de har fått kinesisk hjelp til batteripakken, for selvfølgelig skal dette også være en elbil.
Det er tilsynelatende mye lokal industri her. For eksempel skal direktøren for KamAZ-fabrikken ha investert en million dollar fra egen lomme. Forskningsinstituttet NAMI – som har konstruert biler siden tidlig Henry Ford-tid – skal ha bidratt til det hele, og interessene bak skal ha leid et samlebånd på Moskvich-fabrikken.
De har modernisert denne delen av fabrikken og planlegger visstnok 30.000 biler i året.
Det var Renault som blåste liv i den gamle Moskva-fabrikken igjen, men de solgte seg ut da sanksjonene slo til.
Det ser ikke ut som det er noe Renault i den kommende Atom.
Flere varianter
Derimot er det litt modul-tenking der. Det skal nemlig også bygges en taxi-versjon og en varebil av utgangspunktet. Som interessant nok kommer uten B-stolpe, og med elektriske dører som ikke sleider, men slår utover.
Spesifikasjonene finner alle som er interessert blant illustrasjonene til denne saken. La oss her nøye oss med at det er snakk om litt under fire meter og en enslig elmotor på 150 kW som skal dra forhjulene.
Kan russerne greie seg uten firhjulsdrift burde da vel vi også kunne klare det?
77kWt og kjapp lading (8 minutter for de neste 100 km).
Noen eksakt pris er ikke klar – det bare antydes at den vil befinne seg i området mellom 2 og 4 millioner rubel.