Konklusjon

Publisert

Innledning

A-Klasse oppfattes av de fleste som et svært interessant konsept – en høy bil med mye plass på et begrenset areal. Med sine knappe 360 cm tar A-Klasse liten plass. Tar vi hensyn til de utvendige målene, er den likevel overraskende rommelig.

La deg likevel ikke lure. Til tross for 160 cm høyde er ikke A-Klasses kupé høyere enn i vanlige personbiler i kompaktklassen. Se i tabellen over denne månedens testbiler, så ser du at AKlasse har en lav kupé i forhold til konkurrentene. Bare 112,5 cm måler den fra gulv til tak målt bak forsetene. Samme mål i knøttlille Wagon R+ er 123,5 cm, 11 cm høyere og i Atos er kupéhøyden hele 129 cm, 16,5 cm høyere!

Skal man være gjerrig skal man pakke i høyden. Høye seter og god takhøyde gjør at sjåfør og passasjerer kan sitte rett med føttene rett ned fra setet. Behovet for å strekke ut bena blir mindre. I A-Klasse sitter du lavt, du må strekke bena forover og må dermed ha mer plass i bilens lengde. Sånn sett er de små bilene en overbevisende oppvisning av plassutnyttelse.

En forutsetning for at så små biler som vi her skriver om skal dekke mange behov, er fleksible seteløsninger. A-Klasse og Scénic har begge seter som kan tas helt ut og brukes uavhengig av hverandre. I Atos er bakseteløsningen en begrensning ved at setet ikke er delt. I Gran Move er bare seteryggen og ikke sitteputen delt, mens Wagon R+ og Demio begge har delte, fastmonterte bakseter som kan felles sammen og på den måten gi et rommelig og høyt bagasjerom og likevel plass til en passasjer i baksetet.

Hvis du skal ha en bil i familien og skal velge blant disse seks, er Scénic og Demio de mest klare kandidatene. Demio er svært rommelig og praktisk og har en svært fornuftig pris. Det samme kan også sies om Scénic.

A-Klasse er forholdsvis dyr. Det finnes rimeligere alternativer som gir like mye plass og bedre totalkomfort enn Mercedesen.

Gran Move er rommelig, men føles som en liten og billig bil. Prisen harmonerer ikke med den følelsen bilen gir, og selv om den er rommeligere enn Demio, er prisforskjellen så definitivt i Mazdaens favør. Dette er ikke vårt valg som familiens eneste bil.

Atos er en typisk nummer to-bil og har en pris som matcher. Her får du akkurat det du betaler for: En billig bil med mye plass, men ikke de mest oppfinnsomme løsningene i bagasjavdelingen. Delt baksete hadde hjulpet.

Wagon R+ skuffet og det er først og fremst prisen som får ta skylden. Setearrangementene gjør at den tåler litt høyere pris enn Atos, men 20.000 mer enn Hyundaien er for drøyt. 150.000 for denne bilen med firehjulsdrift er enda drøyere. Dette er en nummer to-bil for folk som er på desperat jakt etter en liten bil med mye plass.

LES VIDERE:
- Daihatsu Gran Move
- Hyundai Atos
- Mazda Demio
- Renault Mégane Scénic
- Suzuki Wagon R+
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS