-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: BYD Atto 3 Design
Skal det være et gitarriff?
I mine øyne er BYD Atto 3 den mest interessante av de kinesiske elbilene i prisklasse rundt 400.000 kroner. Men prisen synes å være i høyeste laget.
Spørsmålet i tittelen er helt naturlig å stille når man setter seg inn i BYD Atto 3. Den har nemlig tre «gitarstrenger» i hver dør, og det kommer lyd ut fra dem når de klimpres på.
Et mer naturlig spørsmål å stille er hva man gjør når ungene i baksetet hver for seg går inn for å by på konsert? Heldigvis kan strengene enkelt demonteres med et skrujern. Hva de 800 som siden lanseringen av Atto 3 godt ut i fjoråret har gjort med dem aner jeg ikke, men jeg hadde plukket av dette BYD-påfunnet før barn/barnebarn oppdaget dem. Er det her BYD lever opp til navnet – å bygge din bildrøm?
Underholdning
Atto 3 viser at underholdning og lekne påfunn i bil betyr mer i Kina enn i konservativ europeisk biltilnærming. Eller er det slik at Kina egentlig bare forsøker å kopiere amerikanske underholdningspåfunn, for ingen tar underholdningen lenger enn Tesla når lysene i Model Y blinker i takt med musikken og dørene begynner å flakse.
Like fullt: Utforming av klimaanleggdysene, den i forkant av midtkonsollen og de to på hver side av dashbordet, hadde neppe en europeisk bilprodusent sluppet gjennom i 2023.
Stemmestyringen i Atto 3 holdt på å lære seg norsk da jeg kjørte bilen, men særlig nye hadde ikke damestemmen lært, og radioen fikk den ikke til å stille inn. DAB, som flere kinesiske bilprodusenter knapt vet hva er, befinner seg fortsatt på et irriterende uttestingsstadium i Atto 3.
Roterbar skjerm
BYD Atto 3 er lett å bli glad i fordi den er så enkel å forholde seg til, gir et snev av kjøreglede, du sitter bra i bilen og har god oversikt
Diger, og med et knappetrykk roterbar, skjerm koblet til fire kameraer gjør bilen med usedvanlig god svingradius lett å parkere. Mulig skjermdreiingen mest er ment som gimmik, for å skille seg fra konkurrentene, men uansett praktisk med vertikal skjerm når navikartet vises. Dessverre er altfor mange funksjoner låst til skjermen som ikke reagerer raskt nok.
BYD Atto 3 er lett å bli glad i fordi den er så enkel å forholde seg til, gir et snev av kjøreglede, du sitter bra i bilen og har god oversikt. 90 cm takhøyde i baksetet blir i snaueste laget for personer med lang overkropp og særlig når sittehøyden over gulvet burde vært høyere for å bedre komforten der bak, mens 72 cm beinplass bak en 180 cm høy sjøfør er mer enn godkjent, og spesielt når føttene kan stikkes under stolene foran. Bagasjerommet med gulv i to nivåer laster mye, det er satt av plass til ladekabler under bagasjeromsgulvet, men bilen har ingen frunk.
At Atto 3 ikke trekker tilhenger trekker ned og ekskluderer den for mange norske bilkjøpere.
I dyreste laget
Den opplevde kvaliteten inne i bilen, materialer som er gode å ta på, brytere med god motstand og en liten, men likevel stor nok, instrumentskjerm festet til rattstammen slik at den alltid vil være lettlest uansett hvilken høyde/lengdeposisjon rattet plasseres i, trekker avgjort opp.
Dette i kombinasjon med omfattende utstyr som inkluderer stort glasstak til å åpne, synes å være årsaken til at BYD forlanger 436.800 kroner for toppmodellen i en bilklasse hvor mange bra utstyrte konkurrenter nøyer seg med 50.000 kroner mindre.
Citroën e-C4 Shine stiller riktignok med litt mindre innvendig plass, men som kompaktklassens mest komfortable koster den 75.000 færre kroner. Det kan tenkes at BYD-importøren bør se nærmere på prisen om Atto 3 skal bli BYDs nye volummodell i Norge etter Tang.
BYD gjør det skarpt i Kina, har kjørt over konkurrentene og er nå det største elbilmerket på hjemmemarkedet
Rask nok
Maksimalt 204 hk tas ut gjennom tre kjøreprogrammer: øko, normal og sport. 7,3 sekunder på sprinten til 100 km/t gjør uansett Atto 3 mer enn rask nok. Like rask er den ikke å DC-lade. BYDs valg av blade-batterier har med batterirobusthet og sikkerhet å gjøre, men de lader saktere på hurtigladere.
Maksimal ladefart i Atto 3 oppgis til 80 kW, men jeg kom aldri over 64 kW og brukte derfor 44 minutter på å lade fra 10 – 80 prosent og 38 minutter fra 20 – 80 prosent.
Ladefart langs landeveien er sannsynligvis av underordnet betydning for Atto 3-eiere fordi bilen mer er bygd til bruk i nærmiljøet enn for de lange, ukentlige reisene. Derfor lades den hjemme – med inntil 11 kW.
Lader sakte
BYD oppgir rekkevidden til 420 km. Da må strømforbruket under 15 kWt/100 km før batteriet på 60,5 kWt er tomt. Så langt ned kom aldri jeg. Det lavest testede forbruket endte på 16,6 kWt mens gjennomsnitt for hele testperioden endte på 18,9 kWt, hvilket betyr drøyt 300 effektive rekkeviddekilometer. Kjølig vårvær forklarer et høyere forbruk enn hva som ville vært tilfelle en varm sommerdag.
BYD gjør det skarpt i Kina, har kjørt over konkurrentene og er nå det største elbilmerket på hjemmemarkedet. Forbi Tesla og forbi Volkswagen.
BYD feide også inn i det norske elbillandskapet med SUV-en Tang, registrerte 2.655 biler i 2022 hvorav 650 Atto 3, og plasserte seg som det tredje største Kina-merket etter Polestar og MG. 2023 har så langt vist seg å bli mye tyngre for BYD i Norge.
OPPSUMMERT
En av de bedre og morsommere kompaktelbilene, men prisen må ned for å få fart i salget.
BYD Atto 3 Design
Pris fra | Kr. 399 900 |
Pris testbil | Kr. 436 800 |
Motortype | Elektrisk |
Motor bak | 204 hk/310 Nm |
Batteri | 60,5 kWt |
Lading DC/AC | 80/11 kW |
Lading 10/20-80 % (test) | 44/38 min |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 7,3 sekunder |
Toppfart | 160 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk (WLTP/test) | Ikke oppgitt/ 18,9 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 420 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 446/188/162 cm |
Akselavstand | 272 cm |
Bilvekt | 1 750 kg |
Nyttelast | 335 kg |
Bakkeklaring | 17,5 cm |
Tilhengervekt | 0 kg |
Bagasjerom foran | 0 liter |
Bagasjerom bak | 440 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/200 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2022) |
Kilde: Produsent/OFV |