VW-gruppens Frankfurt-premierer
Suberb stasjonsvogn - endelig$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Her kom det en hel familie ut av bilen$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Det blir litt latterlig når man trenger manus for å vise key-less entry og startknapp$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Multivan i ny utgave$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
T5 - kommer også som varebilfamilie$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Seatene blir tøffere og tøffere$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Seatsjefene blir også tøffere, Ja, se Muir var den eneste som klarte seg uten manus og slips$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Seat ble enda bedre, tett på$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Seat dukket opp som sponsor av en ny UEFA-pokal - eller hva det var. Vi trodde at Hyundai og Kia hadde enerett på fotball.$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Nye Mulsanne, lekker bak også$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Ikke helt debut, Mulsanne ble vist, og den første auksjonert bort, på Pebble Beach for en måned siden.$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Mulsanne tålte close-up inspeksjon også$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Relevant Bugatti-innslag. Le Patrons egen el-kjerre for fabrikk-inspeksjon fra et tidlig 30-tall.$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Man skulle tro en Audi-sjef hadde en historie å fortelle. Om 100 nye e-merkede arbeidsplasser, for eksempel. Men nei, han måtte lese opp akslerasjonstider.$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Audis nye anti-A2$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Er det bare jeg, eller likner den litt på den siste MR2?$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Mer Countach enn originalen$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Lamborghini har like god smak i damer og aftenkjoler som Fabrizio Giugiaro og Italdesign. Det er ikke et kompliment. Til noen av dem.$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Stefan Winkelmann er blant de skarpeste dresserne i bransjen. Helt på høyde med Luca di Montezemolo, Ferrari-sjefen. Slikt betyr noe i de kretsene.$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Endelig noe som smakte litt 2009. elektrisk up$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Dette er den korteste bilen i up-familien, sa Martin Winterkorn, VW-sjef. Så da får vi nok en up-familie. Markedet må vente i fire år til.$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Skumle saker. Til e-up fulgte det med en el-scooter. Utviklingssjefen dr. Ulrich Hackenberg holdt på å dette av da han skulle vise den til alle de fremmøtte. Høflig forsamling, ingen lo.$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Den nye Porschesjefen, Michael Macht, var hentet inn for å fortelle hvor glad han var for å være en del av familien. Han slapp imidlertid å ta med noen av bilene sine - de står fremdeles på egne bein$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Så mange fotografer at man skulle tro de ventet på resultatet av Bundestag-valget$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Hyggelige Wolfgang Porsche hadde Bugatti Royale-elefanten på jakkeslaget. Det hadde verken hans far eller farfar båret.$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Fruen er flink til å le, og se godt på han til høyre. Det er like før Ferdinand Piëch, VW-herskeren, drar på et smilebånd.$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
Franz Josef Paefgen var både Bugatti- og Bentley presentatør.$Foto: Jon Winding-Sørensen
VW-gruppens Frankfurt-premierer
2018 gjester - det krever planlegging og disiplin$Foto: Jon Winding-Sørensen

Maktdemonstrasjonen

Som vanlig var det VW-gruppen som dominerte opptakten til Frankfurt-utstillingen med å slå til med full bredde kvelden før første pressedag.

Publisert Sist oppdatert

Det skjer mye kvelden før første pressedag i Frankfurt, noen samlinger er til og med ganske hyggelige, og forholdsvis intime, slik at man for eksempel kan hygge seg. Eller lære noe.

Men ingen kommer opp mot muskel-partyet til VW-gruppen. I år, kunne Volkswagens pressesjef fortelle oss da showet startet, var det 2018 gjester til stede. Ny rekord, fikk vi også vite.

Dessuten så han på det som et signal om at nå var igjen interessen så stor at vi kunne regne ”krisen” som nesten avblåst.

Selv tolker jeg det som en bekreftelse på at det er flere motorjournalister - og de som henger sammen med dem, enn noensinne - som er veldig glad for gratis mat og gratis drikke, spesielt når vertskapet også sørger for gratis limo-transport til denne kjempehallen langt uti grønske-land.

Full bredde

For å få tilgang til serveringen, må man gjennom en forestilling på ca. en time, der hvert merke gjør sin presentasjon av en nyhet.

Og sjelden har jeg tatt mer feil. For i går antydet jeg at selv om VW skulle presentere alle sine merker, ville de nok droppe Scania, og Porsche sto fremdeles på egne ben.

Den nye R-Serie Scania sto utenfor, og Scania-sjef Leif Østling, med sitt sjarmerende engelsk, presenterte nyhetene der. Først og fremst moderne førerassistent-systemer.

Og jommen dro de ikke opp den nye Porsche-sjefen Michael Macht også, riktignok uten biler, de fikk han lov til å presentere privat i år også, men han måtte fortelle alle hvor fornøyd han var med å være blitt en del av familien.

Hans innsats var bare noen linjer, så det er kanskje ikke så imponerende at han klarte seg uten manus.

Men at folk på absolutt toppnivå i moderne næringsliv må ha manus for å fortelle åpenbare og banale ting om nøkkelfri startknapp, eller når de repeterer kjedelige katalogdata om hestekrefter og aks-tider, er ganske trist egentlig. Uten en tale-promter, må de altså ha en litterær suttefille i hendene.

At de også klarer å bli begeistret over opplagte ting som en motorlyd-generator i en lydløs el-bil, eller solceller på taket, tyder vel egentlig på at de ikke leser de artiklene gjestene deres av og til skriver.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Mye for de få

Med en ny Bentley Mulsanne, med en Bugatti Galibier så godt bortgjemt at ingen så den eller kommer til å se den her, med en taket-av og bygges-i-femten-eks utgave av Lambos Reventon, og med en Spyder-utgave av Audis R8, måtte vi vel egentlig trøste oss med et Seat Ibiza stasjonsvogn-konsept, og en Skoda Superb stasjonsvogn, for å være i nærheten av det vi kan kalle det Virkelige Liv.

En VW Multivan i ny utgave er selvfølgelig også interessant nok, men har kanskje ikke de store overskrifters makt den heller. Så vi måtte til en liten el-drevet VW, en ny utgave av up-familien for å finne noe som antydningsvis kunne kalles en nyhet som var relevant for den nye tiden.

Men vi ble jo dratt ned på jorden der også: max 1,5 – 2 prosent av bilene vil være el-drevet i 2020, regner VW med. Sikkert riktig, men på en slik kveld hadde det kanskje gjort seg med litt mer urealistisk optimisme?

Selebriteter

Masse hyggelige folk. Wolfgang Porsche gikk rundt med en Bugatti-elefant i jakkeslaget og snakket ikke med sin fetter, Ferdinand Piëch, som til gjengjeld var på nippet til å smile en gang.

Lamborghini-sjefen, Stephan Winkelmann, demonstrerte igjen at han er blant bransjens best kledde, han tar snart igjen sin kollega hos Ferrari, Luca di Montezemolo, som fashion-ikon.

Han hadde også tatt med seg Valentino Balboni, Lambos legendariske testsjåfør, som har fått en egen Gallardo oppkalt etter seg. Jeg skulle hilse og si at søsteren hans har det bare bra, men hun jobber ikke lenger for Pagani.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Og han andre italieneren, VW-gruppens designtopp, Walter da’Silva, gjorde ikke noe annet enn å smile hele kvelden.

Men han som imponerte mest i denne settingen, var den forholdsvis nye Seat-sjefen. En tøff waliser ved navn James Muir. Han var den eneste av disse folkene som klarte seg uten både manus og slips.

Dessuten fortalte han noe om sponsing av fotball og viste frem en enorm UEFA (tror jeg han kalte det) –pokal. Og jeg som trodde at det var Hyundai som hadde enerett på noe slikt.

SE ALLE BILDENE FRA DET STORE VW-SHOWET HER

Powered by Labrador CMS