-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Maktdemonstrasjonen
Som vanlig var det VW-gruppen som dominerte opptakten til Frankfurt-utstillingen med å slå til med full bredde kvelden før første pressedag.
Det skjer mye kvelden før første pressedag i Frankfurt, noen samlinger er til og med ganske hyggelige, og forholdsvis intime, slik at man for eksempel kan hygge seg. Eller lære noe.
Men ingen kommer opp mot muskel-partyet til VW-gruppen. I år, kunne Volkswagens pressesjef fortelle oss da showet startet, var det 2018 gjester til stede. Ny rekord, fikk vi også vite.
Dessuten så han på det som et signal om at nå var igjen interessen så stor at vi kunne regne ”krisen” som nesten avblåst.
Selv tolker jeg det som en bekreftelse på at det er flere motorjournalister - og de som henger sammen med dem, enn noensinne - som er veldig glad for gratis mat og gratis drikke, spesielt når vertskapet også sørger for gratis limo-transport til denne kjempehallen langt uti grønske-land.
Full bredde
For å få tilgang til serveringen, må man gjennom en forestilling på ca. en time, der hvert merke gjør sin presentasjon av en nyhet.
Og sjelden har jeg tatt mer feil. For i går antydet jeg at selv om VW skulle presentere alle sine merker, ville de nok droppe Scania, og Porsche sto fremdeles på egne ben.
Den nye R-Serie Scania sto utenfor, og Scania-sjef Leif Østling, med sitt sjarmerende engelsk, presenterte nyhetene der. Først og fremst moderne førerassistent-systemer.
Og jommen dro de ikke opp den nye Porsche-sjefen Michael Macht også, riktignok uten biler, de fikk han lov til å presentere privat i år også, men han måtte fortelle alle hvor fornøyd han var med å være blitt en del av familien.
Hans innsats var bare noen linjer, så det er kanskje ikke så imponerende at han klarte seg uten manus.
Men at folk på absolutt toppnivå i moderne næringsliv må ha manus for å fortelle åpenbare og banale ting om nøkkelfri startknapp, eller når de repeterer kjedelige katalogdata om hestekrefter og aks-tider, er ganske trist egentlig. Uten en tale-promter, må de altså ha en litterær suttefille i hendene.
At de også klarer å bli begeistret over opplagte ting som en motorlyd-generator i en lydløs el-bil, eller solceller på taket, tyder vel egentlig på at de ikke leser de artiklene gjestene deres av og til skriver.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Mye for de få
Med en ny Bentley Mulsanne, med en Bugatti Galibier så godt bortgjemt at ingen så den eller kommer til å se den her, med en taket-av og bygges-i-femten-eks utgave av Lambos Reventon, og med en Spyder-utgave av Audis R8, måtte vi vel egentlig trøste oss med et Seat Ibiza stasjonsvogn-konsept, og en Skoda Superb stasjonsvogn, for å være i nærheten av det vi kan kalle det Virkelige Liv.
En VW Multivan i ny utgave er selvfølgelig også interessant nok, men har kanskje ikke de store overskrifters makt den heller. Så vi måtte til en liten el-drevet VW, en ny utgave av up-familien for å finne noe som antydningsvis kunne kalles en nyhet som var relevant for den nye tiden.
Men vi ble jo dratt ned på jorden der også: max 1,5 – 2 prosent av bilene vil være el-drevet i 2020, regner VW med. Sikkert riktig, men på en slik kveld hadde det kanskje gjort seg med litt mer urealistisk optimisme?
Selebriteter
Masse hyggelige folk. Wolfgang Porsche gikk rundt med en Bugatti-elefant i jakkeslaget og snakket ikke med sin fetter, Ferdinand Piëch, som til gjengjeld var på nippet til å smile en gang.
Lamborghini-sjefen, Stephan Winkelmann, demonstrerte igjen at han er blant bransjens best kledde, han tar snart igjen sin kollega hos Ferrari, Luca di Montezemolo, som fashion-ikon.
Han hadde også tatt med seg Valentino Balboni, Lambos legendariske testsjåfør, som har fått en egen Gallardo oppkalt etter seg. Jeg skulle hilse og si at søsteren hans har det bare bra, men hun jobber ikke lenger for Pagani.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Og han andre italieneren, VW-gruppens designtopp, Walter da’Silva, gjorde ikke noe annet enn å smile hele kvelden.
Men han som imponerte mest i denne settingen, var den forholdsvis nye Seat-sjefen. En tøff waliser ved navn James Muir. Han var den eneste av disse folkene som klarte seg uten både manus og slips.
Dessuten fortalte han noe om sponsing av fotball og viste frem en enorm UEFA (tror jeg han kalte det) –pokal. Og jeg som trodde at det var Hyundai som hadde enerett på noe slikt.
SE ALLE BILDENE FRA DET STORE VW-SHOWET HER