-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi R8 - på strøm!
Vi trodde den åpne R8 var Audis bærekraftige nyhet til årets Frankfurt-utstilling. Feil. De hadde en til. En elektrisk R8.
Jeg tilstår det gjerne, jeg ble litt overrasket da jeg møtte denne bilen på standen. Jeg hadde jo vært på førpresentasjonen kvelden i forveien der Audi presenterte sin store nyhet, R8 Spyder.
Egentlig syntes jeg vel kanskje en el-utgave av denne superbilen ville vært enda mer nyhetere. Men Audi-ledelsen valgte annerledes.
Men så så jeg på den, der den sto, og jeg fikk en trist følelse av at jeg måtte gjespe. Skikkelig. For hva var dette? En R8 med en grill som var tettet igjen av massiv krom, og en bakrute som også var et kromornament. Og resten, velkjente R8.
Men så var det allikevel noe som ikke stemte. Dette så jo faktisk bra ut, og forsiktig annerledes.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Etterhånden kom forklaringen.
Da de bestemte seg for å bygge E-tron, skulle de for all del beholde sportsvogn-preget (el-motorer = vanvittig kjapp akselerasjon) og de skulle beholde det typiske midt-motor design-preget fra R8.
Men så viser det seg at akselavstanden er 6 cm kortere, dermed har det skjedd noe med alle panelene. Mer flytende linjer på en måte.
Luftinntakene bak har variable åpninger (etter batterikjølingens behov). Grillen foran er mer vertikal enn vi er vant til. Overgangen mellom tak og hekk inneholder også et luftinntak som har variabel geometri.
Variable er også Matrix-lysene som vil kunne gi uttrykk for en rekke forskjellige ting, for eksempel trafikksituasjonen forover.
Innvendig møter vi noe som ser ut som Audis klassiske dashbord, men som inneholder instrumenter med helt nye informasjoner, tilpasset det nye drivsystemet og all tilleggsautomatikken. For det behøver vi ikke være i tvil om, dette er en av de mest nettede prototypene vi har møtt.
De av dere som er interessert i tørre tall bør vite at 313 hk, at 4,8 til 100, at 250 km og 200 km/t og at 1600 kg. Enda mer? 426 x 190 x 123 cm, 260 cm akselavstand og 19-tommere. Det får holde.
Viktigere er det at da Wolfgang Egger og hans menn bestemte seg for å lage en bil med el-drift, klarte de å formidle at dette er litt annerledes, uten samtidig å bli dramatisk hysteriske. Her klarte de å beholde alu-spaceframe oppskriften fra R8 og allikevel utvikle et eget elektrisk designspråk.
Jeg gjespet i hvert fall ikke mer.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT