-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny museumsutstilling
Strømlinjer hos Audi
Nå har Audi åpnet en ny spesialutstilling i sitt Museum Mobile i Ingolstadt. «Windschnittig» heter den og temaet er strømlinjer. Som alle tyske fabrikker med mer enn 100 km/t i mellomkrigstiden var også Auto Union-merkene preget av alle strømlinjepionerene.
Problemet med strømlinjer, presentert historisk, er at det er vanskelig å sette pris på den enorme innsatsen som ble lagt i slike prosjekter.
Det eneste som var interessant for pionerene, var å bygge karosserier som gled gjennom luften med minst mulig motstand – og uten å virvle opp for mye støv.
Bagateller som aerodynamisk løft eller sidevindsfølsomhet var femte prioritet, derfor ble disse strømlinjefenomenene biltekniske blindveier inntil vi fikk vindtunneler som kunne skille litt bedre på de forskjellige aerodynamiske fenomenene.
Eller la meg si det på en annen måte.
Risikosport
På utstillingen i Ingolstadt har de selvfølgelig også sin rekordbil basert på Type C Grand Prix bilen. Den som dominerte racing før krigen sammen med de andre Sølvpilene fra Mercedes.
Siden jeg ikke har sett utstillingen ennå vet jeg heller ikke hvordan de behandler pionerer som Paul Jaray. På en bildetekst fra utstillingen står det at «her ser vi en Audi Type C Jaray» – det høres ut som en produksjonsmodell.
Sannheten er at Jaray hentet noe chassiser og bygde på egne karosserier for egen forskning.
Men glem sure forsøk på innvendinger.
Pionerer
Utstillingen viser åpenbart en rekke pionerer, også hentet fra andre steder enn egne lager. Det er ikke ofte vi får se den nybygde replicaen av en Hanomag rekordbil for eksempel.
Du møter pionerer som Reinhard von König Faschenfeldt eller Edmund Rumpler og biler som Dixi og Ley – også med Jaray-karosserier eller biler ment for langdistanseløp som Berlin-Roma.
Du får også en bra utvalg av de vanlige produksjonsbilene som hadde tatt til seg noen aerodynamiske finesser, men der er Horch-museet i Zwickau bedre.
De har nemlig en utstilling nå som heter Form Vollendet, som viser produksjonsbiler med utvilsomme strømlinjevibber.
Museet er uavhengig av Audi Tradition, selv om Horch var premium-merket i Auto Union-forsamlingen.
Men ikke mer uavhengig enn at utstillingen flytter til Audi-museet 1. juli neste år. Da kan du ta strømlinjeutstillingen på vei sørover på din lange sommerferie, så får du Horch-utstillingen samme sted, på vei hjemover.