-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En legende tar farvel
Tiden er kommet for en av mine store helter til å legge hjelmen på hylla. Dermed mister Audi en av sine mest meritterte førere.
Vi snakker selvsagt om danske Tom Kristensen, mannen som har en eventyrlig karriere bak seg, de fleste årene med Audis fire ringer på brystet. I en alder av 47 år velger han nå å avslutte sin lange karriere.
- Naturligvis er tapet av en personlighet som Tom Kristensen et stort tap for Audi Sport og alle som er aktive innen endurance racing, sier Dr. Wolfgang Ullrich, direktør for Audi Motorsport og danskens sjef de siste 15 årene.
- Vi forstår hans beslutning om å trekke seg mens karrieren er på topp. Han er den siste gjenværende av den generasjonen som har vært med siden Audi startet sin satsning på Le Mans.
- Tom har konkurrert i FIAs verdensmesterskap for endurance racing (WEC) som regjerende mester i år og bevist at han fortsatt er en av verdens raskeste og beste sportsvognførere. Vi kommer til å savne ham i førerstallen, men han har lovet å støtte med oss videre med all sin kunnskap og fine personlighet, sier Ullrich.
Lang karriere
- Jeg har hatt det privilegium å kjøre for det beste teamet og verdens kuleste bilprodusent i 15 år. Jeg har hatt de best tenkelige teamkolleger og arbeidet med fantastiske mennesker hele denne perioden, sier en ydmyk Tom Kristensen.
- Å forlate dette teamet er vanskelig for meg, men denne dagen måtte komme før eller siden. Jeg kan bare takke Audi og alle ansatte for de fantastiske årene jeg har fått oppleve og ser frem til nye oppgaver som Audi-ambassadør, sier Kristensen.
Dr. Ullrich hentet Tom Kristensen til teamet på slutten av 1999. Sammen med teamkollega Frank Biela og Emanuele Pirro tok han Audis første seier i et sportsvognrace under 12-timersløpet på amerikanske Sebring i mars 2000, og den første seieren på Le Mans i juni samme år.
Ubrutt seiersrekke
Den samme trioen ble de første til å vinne 24-timersløpet på Le Mans tre år på rad. Tom fortsatte seiersrekken på Le Mans i perioden 2003 til 2005 med Bentley og to Audi «privatteam» mens Audi selv ikke var offisiell deltager.
Han gikk også til topps med Audi i 2008 og 2013, og med en seier fra 1997 (TWR-Porsche) i bagasjen er han den suverent mestvinnende fører på Le Mans noensinne med hele ni seire, en rekord som trolig blir stående i mange år.
I tillegg til en lang karriere i endurance racing deltok Tom i DTM-serien for Audi fra 2004 til 2009 hvor han oppnådde fire seire og 18 pallplasser. Det var også i DTM han hadde en av sine styggeste ulykker noensinne, og pådro seg skader som holdt ham unna racerbanen i noen måneder.
Siste løp for Tom Kristensen blir WEC-runden i Brasil 30. november hvor han som så mange ganger tidligere kjører med startnummer 1 på bilen.
Jeg har hatt gleden av å møte Tom Kristensen ved noen anledninger. Han er en meget jordnær og sympatisk racerfører som gjør sterkt inntrykk på sine omgivelser.
Høsten 2007 intervjuet jeg Tom Kristensen for bladet Bil under DTM-løpet i Barcelona. Da var han fortsatt preget av den voldsomme ulykken han hadde vært utsatt for noen måneder tidligere. Intervjuet kan du lese her.