-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Trendy 4WD
Vi mennesker er jo forfengelige langt ned i lommebokas dypeste mørke. Derfor liker vi Mercedes-Benz GLA og bryr oss null om den ikke har snev av SUV over seg så lenge bilen på en tilforlatelig måte polerer selvbildet. Men gir GLA mer bil for pengene enn SUV-er i klassen? En sammenlikning med litt tilårskomne Audi Q3, gir svaret.
Først publisert i Bil 6-2014.
– Dette er den tøffeste bilen jeg har sett på lenge, sa en ung kvinne. Hun trakk mannen med til vinduet, og begge nikket anerkjennende til parkerte GLA.
– Jo, den hadde vært noe å ha i garasjen, utbrøt begge.
Og kanskje vi her er ved kjernen? Biler på dette nivået kjøpes ikke med hjernen, men for det meste med hjertet, så får heller fornuftsargumentasjonen følge som en tung og uunngåelig konsekvens av bilvalget.
Lite felles
Men har Mercedes GLA og Audi Q3 i et hele tatt noe felles? Knapt. Ingen vil finne på å kalle Audi Q3 for noe annet enn SUV, men hva med GLA? Klarer den seg gjennom en dårlig brøytet vinter, eller snakker vi her kun om store hjul, svindyre plastdetaljer og en aning bedre bakkeklaring?
Testlaget fant alt som hører SUV-ene til i Q3, og knapt et SUV-spor i GLA. Å kalle den SUV kan ikke ha annen mening enn at SUV igjen klinger godt og styrker selvfølelsen nå som de fleste SUV-er holder akseptabel miljøstandard.
For å ta likhetene først. Begge koster nesten på krona det samme: 570.250 kroner for Q3 og 569.800 kroner for GLA. Dessuten har begge velfungerende sju-trinns toclutch girkasser.
Men der stopper også enhver form for likhet.
LES VIDERE:
- Mercedes-Benz GLA
- Audi Q3
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz GLA
- Testvurdering og poeng Audi Q3