-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Nå blir det fart i hurtigladingen
De store tyske bilprodusentene har opprettet et nytt selskap som skal bygge hurtigladere i Europa. Norge er blant de første landene som inkluderes i nettverket.

Det er et år siden vi første gang omtalte dette – BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group med Audi og Porsche skal utvikle et nettverk av hurtigladestasjoner på kryss av Europa.
Det nyopprettede selskapet IONIC, som eies av nevnte produsenter, skal bygge rundt 400 hurtigladestasjoner i Europa innen 2020 for å gjøre det enklere å kjøre lange avstander med elbiler som er klargjort for hurtiglading.
Selskapet er basert i München og skal ledes av Michael Hajesch (CEO) og Marcus Groll (COO) og skal ha rundt 50 ansatte ved inngangen til 2018.
Jan Haugen Ihle, mannen som bygde opp Fortums ladeinfrastruktur i Norge, er ansatt som selskapets regiondirektør og skal arbeide ut fra Norge.
Totalt skal 20 stasjoner åpnes inneværende år, på veier i Tyskland, Norge og Østerrike. De skal opprettes med intervaller på cirka 120 kilometer i samarbeid med Tank & Rast, Circle K og OMV. I vårt tilfelle innebærer det altså Circle K.
I løpet av 2018 skal nettverket utvides med over 100 stasjoner, hver med mulighet til å lade flere biler fra ulike produsenter samtidig.
Dermed er ambisjonsnivået tonet kraftig ned i forhold til uttalelsene partnerne kom med i fjor – da var målet «tusenvis» av stasjoner i 2020.
Med en kapasitet på 350 kW per ladepunkt vil nettverket benytte den europiske CCS-standarden som skal gi vesentlig kortere ladetid enn dagens stasjoner, forutsatt at bilen er klargjort for dette. Vi snakker antagelig «full tank» på 10-15 minutter.
Ved valg av lokalisering tar Ionity hensyn til potensiell integrasjon med eksisterende teknologier og ladenett.
BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Group har like store andeler i Ionity og inviterer andre bilprodusenter til å ta del i samarbeidet.
Dersom du fortsatt tror elbiler er et særnorsk fenomen er det nok på tide å skifte mening – det er liten tvil om at elbiler kommer fra «alle kanter» i årene fremover.