Audi Formel 1

Lang prosess

Audi nærmere Formel 1

I mer enn to år har Audis 2026 Formel 1-motor vært under utvikling ved Audi Formula Racing-senteret i Neuburg. Full racing-distanse er allerede tilbakelagt på benken.

Det er nesten to år siden det ble klart at Audi skal overta Sauber og stille med egen bil når F1-reglementet skifter fra 2026.

Til nå har tyskerne vært veldig forsiktig med å fortelle noe om prosjektet. Vi har bare hørt litt fra Andreas Seidl – Sauber-sjefen – nå og da.

Nå har de lettet litt på sløret og latt divisjonens CEO, Adam Baker, og teknisk sjef Stefan Dreyer, komme forsiktig til orde.

Lang fartstid

Baker har vært en av bilsportens virkelig sigøynere siden han sluttet hos Holden og gikk til Infinity og Indy-biler i 2001. Jeg har ikke tall på hvor mange F1-team han har vært innom, Cosworth står på CV’en, DTM med BMW også, for ikke å snakke om et par års erfaring fra FIA slik at han også vet hva som skjer i de hemmeligste bilsportkorridorer.

Stefan Dreyer har imidlertid de fire ringene tatovert inn på frontal-lappene – han har vært Audi-mann siden 1999 – inkludert en runde med Bentley Speed 8. Nå står han ansvarlig for driv-enheten til den kommende Formel 1 bilen.

De to har endelig fått lov til å fortelle at hele Audi Power Unit (forbrenningsmotoren, el-motoren, batteriene og kontroll-enhetene) kjøres dynamisk på test-benkene

Stefan Dreyer (left) i konversasjon ved en testbenk

Møysommelig prosess

Og allerede – etter mindre enn to år har man tilbakelagt flere simulerte løps-distanser.

– Fra vi fyrte opp den første en-sylindrede testmotoren på vårparten i 2022, til den nye V6 enheten, har det skjedd masse, sier Baker.

– Vi fikk masse test-tid med individuelle komponenter i fjor og kunne bygge inn delene i drivenheten parallelt med at vi samlet erfaringene.

Og altså vist at motoren behersker fulle racing-distanser.

– En rekke mål er allerede nådd og milepæler passert – noe som gir hele teamet en god følelse, sier Baker.

(Det er ingen som venter at Formel-1 miljøet skal kommunisere med forholdsvis normal språkbruk.)

Dreyer føyer til at avdelingen for motorutvikling måtte oppgraderes vesentlig.

Adam Baker og Stefan Dreyer

Den perfekte testbanen

– Nå har vi 22 benker på plass. Alt utstyret er state-of-the art, noe som har vært med på å sikre en skikkelig bratt læringskurve.

– Nå som vi har kjørt drivenheten under simulerte racing-forhold er neste steg å kjøre hele drivlinjen på benk, sir han.

Han legger til at Las Vegas har vist seg som en interessant bane for motorutviklingen.

– En slik blanding av raske og seine svinger sammen med nesten 2 kilometer med full gass er den perfekte oppskriften når vi skal fin-justere motoren sammen med ERS-komponentene (energy recovery system).

Selvfølgelig må de fortelle at de har hentet mye erfaring og innsikt fra Audis Le Mans, Formula E og Dakar-engasjementer (vi må ikke tro at slike penger er bortkastet) og skryter også av underleverandørene som viser enorm oppslutning fra alle kanter!

I bakgrunnen

For ordens skyld:

Første gang vi møtte sveitsiske Sauber i Formel 1 var i 1993. Året etter het de Sauber Mercedes.

Så har det vært litt frem og tilbake – men de siste årene har de kjørt som Alfa Romeo. I år (og kanskje neste år?) heter de Kick Sauber men opptrer som Sauber.

Audi skal holde hendene fra fatet helt frem til 2026. Dermed har de den fordelen i forhold til de kommende kollegaene at de behøver overhodet ikke skjenke årets, eller neste års, sesong en tanke, men kan konsentrere seg 115 % om 2026.

Audi Formel 1
Andreas Seidl - CEO of the Audi F1 factory team
Andreas Seidl - CEO of the Audi F1 factory team
En av flere testbenker ved anlegget i Neuburg
Høytrykks-vaskemasin for komponenter
Erfarne Nico Hülkenberg er ansatt som fører fra 2026 og starter testing allerede i 2025
Powered by Labrador CMS