-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi med terreng-fantasi
Audi fortsetter å pøse på med sine AI-konsepter. Den som står i Frankfurt er den mest fantasifulle så langt.
AI:Trial heter dette siste medlemmet av drømmebil-familien fra Audi.
Den forrige dukket opp i Shanghai tidligere i år og var en forholdsvis konvensjonell, kompakt familiebil, som lekte med autonome bykjørings-tendenser.
Denne siste ser ikke ut som den leker, den ser ut som den er i stand til å gå løs på omtrent hva det skal være av tøffe terrengutfordringer.
Det er jo design-øvelser vi snakker om i denne serien, selv om det underliggende selvfølgelig er batterier og motorer i alle hjul og så mye elektronikk du kan tenke deg.
Men det som gjør inntrykk er hvordan det hele er bygget rundt fire enorme 22-tommers hjul, som er akkurat like über-designet som resten av bilen. Og så henger det en futuristisk pod mellom disse hjulene.
Det er hjulene som tar oppmerksomheten. Det finnes ikke noe fabrikasjons-antydning på dem, jeg antar de også er bygget i Audis prototypeverksted, og de ser ut som en blanding av skikkelige terrengmønster og Michelins Tweel.
Selvfølgelig har vi noen Wrangler-lignende skjermantydninger her, men det er vel den eneste referansen til noe vi kjenner. Resten er en spennende form med glass på nesten hver eneste overflate.
Innvendig er glassflatene selvfølgelig like fremtredende som når du ser det hele utenfra. Der grillen ville vært på en vanlig bil er det også glass så du ser ned også, ikke bare frem. Og på dashbordet, der man venter store skjermer på en konseptbil, er det også glass.
Jeg lurer på hvordan alle disse rutene ser ut etter en tur i terrenget.
Instrumenteringen er det telefonen din som sørger for. Den festes foran rattet. Setene kan tas ut og brukes til camping, særlig hammocken bak ser komfortabel ut.
Men på tross av å være veldig basic byr bilen på noen ekstreme finter. For eksempel har den ikke lykter som du er vant til på en bil. Derimot har du fire droner som svever rundt deg og sørger for lys i den retningen du trenger. De har stasjoner på taket der de lades mellom hver økt.
Kamera og blitz og stativ hører også med – du reiser jo ikke på ekspedisjon med noe slikt uten å sikre at resten av verden skal kunne ta del i eventyret.
Virkelig en fremtids-buggy med tegneseriekvaliteter.
Audi har selvfølgelig utstyrt konseptet med spesifikasjoner som jeg har en følelse av aldri vil bli testet i praksis.
Den kan for eksempel kunne krysse ganske dype elver, hvis den møter slike på sin vei. Og automatisk justering av dekktrykket for å sikre optimalt grep vil nok hjelpe bilen opp når den møter sleipe elvebredder.
Nesten 35 cm bakkeklaring skal nok også komme godt med i slike situasjoner.
Selvfølgelig er det firehjulsdrift, men en motor i hvert hjørne. I serien «tenk på et tall» sier Audi 429 hk, og med en vekt på hele 1750 kg (den ser jo mye lettere ut) burde den i hvert fall ha nok krefter til å ta seg frem.
Noe motorveifenomen er den imidlertid ikke – toppfarten er begrenset til cirka 120 km/t. De snakker om en rekkevidde på inntil 600 km, men hvis det bare dreier seg om terreng krymper den til litt over 200 km.
Det er da man trenger et dieselaggregat inne i skauen. Der er det langt mellom ladestasjonene.
I tillegge til AI:Trial står også tre andre konsepter utstilt – den omtalte AI.ME fra Shanghai, luksusbilen Aicon fra Frankfurt 2017 og en racingrigget AI:RACE som er en omlakkert versjon av PB18 e-tron fra fjorårets Pebble Beach – bilen som omtales som en forløper til neste generasjon R8.