-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Men hvor var Scirocco?
Jeg har sagt det før: designere er sigøynere med max ego.
Fargerik fortid
Hos Volkswagen-gruppen skjer det spennende ting på designsiden for tiden. Den store greia i Genève var at gruppens designsjef - som tidligere var ansvarlig for Audi, Walter deSilva, sto der med tårer i øynene og rødmende kinn og sa at A5 var den vakreste bil han hadde vært ansvarlig for i hele sitt liv.
Bak seg har han Fiater fra 1972, et innslag hos Rodolfo Bonetti fra 1975 til 1979. Deretter var det Idea i Torino, firmaet som ble grunnlagt av den geniale arkitekten Renzo Piano, før han begynte hos Alfa Romeo i 1986 etter en rekordkjapp tur innom Trussardi.
Hos Alfa gjorde han alt, men med 156 og 147 som høydepunkt, i tillegg til noen av de spesialmodellene vi fremdeles klapper i våre små hender for.
Mye på samvittigheten
I 1999 kom han til VW-gruppen, først som Seat designsjef, i 2002 som ansvarlig for Audi (og det inkluderte oversyn med Lamborghini), og nå altså toppsjef for konsernet. Og hyperkompetente, men gørrkjedelige og karakterløse A5, uten spor av karakter, skal være hans beste bil.
Det er som å si at hans brors beste jobb er restaureringen av roklubben i Torino. Broren er en meget dyktig arkitekt, og riktignok er han glad i roklubben sin, men å si at de fire rommene der, som han nylig har vært ansvarlig for, er mesterverket, er kanskje å dra det litt langt.
Men deSilva har åpenbart funnet ut at i konkurranse med BMWs 3-serie Coupé, eller med den konseptcoupéen Opel viste i Genève, kan han ikke gjøre annet enn å gjenta Mitt aller, aller beste, så mange ganger at folk begynner å tro på det.
Hva med Scirocco?
Men spør ham så hvor Scirocco er. Konseptbilen som ble lansert for ganske mange kroner i en gammel flyterminal i Berlin for Tysk B-kjendis sosietet for noen måneder siden. Hvorfor er ikke den i Geneve?
Egentlig vet vi svaret. DeSilva har tatt makten, som sin nestkommanderende har han hentet Wolfgang Egger, en gammel, lojal kollega som overtok hans jobb hos Alfa Romeo og har vært designsjef der til nå.
Ingen av disse liker Scirocco-, eller Iroc som konseptbilen het, -linjeføringen så godt som VW-designsjefen, Murat Gunak gjorde. Han kom fra Mercedes for noen år siden og ble introdusert med en gallaforestilling nettopp her i Genève, i 2004.
For meg gjorde han seg fort bemerket, først og fremst fordi det var nesten umulig å få en intervjuavtale med ham. Iroc var vel egentlig den første hele VW-bilen han var ansvarlig for.
Men så begynte deSilva å avansere. Først ble Luc Donkerwolcke flyttet fra Lamborghini til Seat, og deSilva overtok ansvaret for Lamborghini design selv.
Nye tider
Men det første virkelig store tegnet på Nye Tider var at Peter Schreyer gikk til Kia i fjor høst. Han hadde vært sjef for Audi design i såpestykke-perioden (eller Bauhaus som de med historieforfalskernes selvsikkerhet karakteriserte stilen som). Han ble forfremmet til en udefinert stilling i VW-systemet, og fikk ikke noe mer å gjøre.
Så kom all uroen rundt neste Golf og de sterke ryktene om redesign av Sciroccoen. Gunak hørte vi aldri noe fra, og ikke så vi ham heller, og plutselig kom Egger fra Milano til Ingolstadt. To dager senere kom den offisielle meldingen: Murat Gunak var ute.
Han blir ikke den siste. Volkswagen trenger mer følelse i designen sier han, det er selvfølgelig et stort spørsmål om han mener at de som er ansvarlige for VW design i dag, en stor del av dem er kolleger av Gunak fra Mercedes, er gode nok.
Og jeg turte ikke spørre Jens Manske, designansvarlig hos Skoda, om han sov dårlig om natten for tiden. Skoda trenger en mer intens pleie enn de andre av våre merker, sier deSilva.
Men så skjønner jeg jo ikke at A5 er en så praktfull bil heller.