-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En sniktitt på ny R8
Dette er første skikkelige smakebit på nye Audi R8. Den skal skinne som en stjerne - en laserstjerne.
Ny Audi R8 er rett rundt hjørnet, og for å varme opp entusiastene har Audi sluppet første bilde av bilen.
Det vil si, foreløpig er det kun en lykt vi får se, men bildet gir likevel et tydelig hint om hvordan den endelige bilen vil se ut.
Selve profilen på bilen vil nok ikke forandre seg så mye fra dagens, men fronten blir skarpere, og nesten litt TT-aktig.
Men mest interessant er lysene. Mens bilbransjen for øvrig LEDifiserer seg både foran, bak og overalt ellers, er Audi og BMW midt i en laserkrig. Ikke helt Star Wars, men begge har biler med laserlys på markedet.
Og neste R8 blir ikke noe unntak. Standard blir riktignok LED (bilen måtte uansett tilpasses til LED-lys, all den tid laserlys foreløpig er forbudt i USA), men for en neve, eh, alt-annet-enn-dollar, kan bilen utstyres med lasere på hver side av grillen.
Langlys
Rent teknologisk er lyktene ganske like de som står i R8 LMX. Fire laserdioder i hver hovedlykt skal sørge for dobbelt så godt fjernlys som Audis egne LED-langlys - som i seg selv ikke akkurat er stearinlys.
Det er altså "kun" på langlysene laserteknologien brukes i kommende R8, men også laserlysene vil ha matrisefunksjonen en rekke nyere Audier allerede har med sine LED-lamper.
Det vil si at lampene kan dimme enkeltseksjoner i lykten for blant annet å ikke blende møtende biler. I tillegg kan lampene lyse opp 15 meter lange guide-linjer på veien for å indikere bilens bredde - for eksempel ved forsering av trange veiarbeidssoner.
OLED kommer
Men Audi stopper ikke med laserlys. Også LED-teknologien skal utvikles videre - og ikke minst OLED-teknologien.
OLED er en forkortelse for "organic light-emitting diode", og muliggjør tynne, lysende filmer som kan bøyes og formes etter alle kunstens regler.
- Et av våre neste steg er OLED-teknologi, til bruk i baklys. Vi jobber med løsninger for å integrere OLED-lag direkte på bilens karosseri, sier Stephan Berlitz, sjef for Lighting Functions and Innovations hos Audi.
Baklys trenger ikke å lyse opp store områder, men bare bli sett fra avstand. Selv om OLED har en relativt lav lysstyrke, vil det med tiden kunne brukes til nettopp lys som skal gjøre at du blir sett, heller enn å gjøre at du ser.
For å intensivere forskningen rundt lys åpnet Audi denne uken en 120 meter lang tunnell ved anlegget i Ingolstadt spesielt for dette formålet. Den skal være den største av sitt slag i Europa.
Genève-avduking
Neste Audi R8 skal vises på Genève-utstillingen om bare to uker, og du vil selvsagt få fyldig dekning derfra her på BilNorge - også på Audi R8. Det er bare å glede seg!