-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny rekord fra VW
9,7 millioner biler fra VW-Gruppen i fjor er ny rekord. Kina, Porsche og Audi var sterke bidragsytere.
De ferskeste produksjonstallene for VW-Gruppen forteller om en økning på nesten 5 prosent i forhold til 2012.
Kina er en veldig viktig årsak til denne suksessen, for første gang på nesten 10 år solgte biler fra VW-Gruppen mer enn biler fra General Motors der. For Volkswagen er dette bare en forsmak på hva som skal komme – de har jo bestemt seg for å bli verdens største i 2018.
Ser vi på Volkswagen isolert, økte dette merket globalt med 3,4 prosent til 5,93 millioner enheter. Audi hadde en meget større økning: de leverte 1,58 millioner biler som tilsvarer 8,3 prosent økning. Men de som økte mest var der det hele startet: Porsche.
Dette litt eksklusivere merket viste en fremgang på hele 15 prosent, til 162.145 biler. Og det kommer ikke til å stoppe der, med Macan på gang lukter de snart på 200.000-tallet.
“Mot norrmalt”
Skoda-salget sank merkelig nok. Muligens er det skifte til nye modeller som er forklaringen. De endte i hvert fall på 920.800 biler – ned 2 prosent. Mens Seat, som har vært regnet som problembarnet i familien, økte med nesten 11 prosent til 355.000 biler.
Ikke minst hjalp hjemmemarkedet til – hvis det er riktig å kalle Tyskland hjemmemarkedet da. Tyskerne kjøpte i hvert fall 76.000 av dette merket, 20 prosent opp fra 2012. Engelskmennene kjøpte på sin side nesten 46.000 Seat, en fremgang på 17 prosent.
Når det gjelder Hannover, eller Volkswagen Commercial Vehicles, endte fjoråret flatt, på 551.900 biler.
Store i øst, bedring i vest
I Kina solgte gruppen til sammen 3,3 millioner biler i fjor, det er en fremgang som tilsvarer 16,2 prosent. Og selv om VW som merke ikke har klart å knekke USA-koden, så selger Audi meget bra der slik at Gruppen økte markedsandelen noe, og solgte 888.000 biler der.
Europa har derimot ikke kommet seg ennå. Her dalte nybilsalget med 0,5 prosent til 3,7 millioner biler. Sør-Amerika var derimot meget verre. En nedgang på 10 prosent endte med et volum på litt over 900.000 biler.
I en pressemelding forteller konsernet at de lanserte 60 nye og oppfriskede modeller i 2013 og at det kommer minst like mange i år.
Det er ikke lenge siden de offentliggjorde planer om investeringer på 84,2 milliarder euro frem til 2018 – dette går både til modellutvikling og nye produksjonsanlegg. I skrivende stund har de 105 fabrikker rundt i hele verden.
I tillegg til å bli verdens største har også VW-Gruppen sagt at de håper å kunne øke driftsmarginen fra de 3,5 de nådde i 2012 til i nærheten av 6 prosent - uten at noen tidshorisont ble presentert.
Men det kommer vi i hvert fall ikke til å se når fjorårets resultater offentliggjøres den 13. mars.
For 2013 er nemlig ikke ambisjonene større enn at de regner med samme driftsresultat som i 2012. Det endte på 11,5 milliarder euro. Og med høyere omsetning må nødvendigvis marginen synke.