-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Tuk-tuk med e-tron-trøkk
Plutselig gikk rickshaw fra å være et primitivt, tilbakestående kjøretøy til å bli cutting edge teknologi med signaler om en kommende sosial revolusjon.
Eller kanskje å ta i – men her har vi et Audi-initiativ som det er verdt å stanse opp ved.
Elbil-batterier varer ikke evig, men mye lenger enn du kanskje tror. Når de ikke lenger er brukbare for fullvoksne biler, er de ofte brukbare for andre formål.
Sammen med en indisk startup, Nunam og Audi Environmental Foundation, har et gjeng på tolv Audi traineer i Neckarsulm plukket gamle batterier av utslitte test-e-troner.
De skal inn i disse moderne rickshawene bygget i Tuk-tuk-miljøet i Neckarsulm, som nå skal testes ut i virkeligheten hjemme i India.
Litt slitne batterier spiller liten rolle i denne innsatsen. Rickshawer kjøre ikke fort og ikke langt. (Men de kan bære på utrolige mengder kilo.)
Dette med second life batterier er bare en liten del av historien.
For det første ser man for seg at dette skal bli et innslag i selvstendige-kvinner-utviklingen. Med disse trehjulingene blir det enklere for kvinnene å bringe egne produkter til markedet for å selge dem. Full kontroll over hele logistikk-kjeden.
For det andre ser man muligheter for å bryte strøm-fra-kull kjeden om dominerer i India. Her planlegger man også å bruke et ekstra e-tron batteri som strømbuffer i heimen.
Solceller på taket produserer mye i solrike India. Det lader opp bufferbatteriet om dagen, og om natten tar man strøm derfra og lader opp rickshawen.
Det er planlagt at pilotprosjektet skal starte tidlig neste år. Non profit-organisasjonen Nunam, som har hatt kontakt med Audi i flere år, skal overvåke det hele og samtidig være på utkikk etter alternativ batteribruk hele veien.