Audi Allroad Shooting Brake Show Car
Audi Allroad Shooting Brake Show Car
Audi Allroad Shooting Brake Show Car
Audi Allroad Shooting Brake Show Car
Audi Allroad Shooting Brake Show Car
Audi Allroad Shooting Brake Show Car
Audi Allroad Shooting Brake Show Car
Audi Allroad Shooting Brake Show Car
Audi Allroad Shooting Brake Show Car
Audi Allroad Shooting Brake Show Car
Audi Allroad Shooting Brake Show Car
Audi Allroad Shooting Brake Show Car
Audi Allroad Shooting Brake Show Car

Glimt av Audis fremtid

Audi viser sin Allroad Shooting Brake Show Car på bilutstillingen i Detroit. Den er et hint om designretningen på nye Audi TT.

Publisert Sist oppdatert

Dette er nemlig en bil med vesentlig mer kompakte mål enn dagens Allroad-modeller. En lengde på 420 cm, en bredde på 185 cm og en høyde på 141 cm er ikke langt unna en A3, den er bare litt kortere og litt bredere. Akselavstanden på 251 cm er 12 cm kortere enn A3s.

- Konseptbilen kombinerer sex appeal, en super-effektiv hybrid drivlinje og cutting edge teknologi. Vi gir et konkret innblikk i en nær fremtid med denne bilen, sier professor dr. Ulrich Hackenberg, styremedlem med ansvar for teknisk utvikling hos Audi.

Ny miks
Den kompakte todørs modellen kombinerer en rekke visuelle elementer av en fremtidig sportsbil med Audis typiske Allroad-DNA i en “shooting brake” karosseriform.

Vi har sett mange konsepter fra Audi gjennom årene. Både “shooting brake” og e-tron er betegnelser vi kjenner fra tidligere, men dette er første gang disse er kombinert i én bil.

Den hexagonale grillen er slik vi kjenner den fra moderne Audi-modeller, skliplatene er her utført i aluminium. Lyktene har matrix LED-teknologi med dioder som styres individuelt for å gi maksimal belysning uten å blende motgående kjøretøy – tilsvarende system er tilgjengelig i nye A8.

LES OGSÅ: Ny-gammel Audi

Bilen har korte overheng, og takbuen bøyer seg markant mot hekken og ender i solide C-stolper. Det sitter en ladekontakt i venstre stolpe mens den høyre har tankdeksel.

Kunststoff
Karosseriet er utformet i en miks av aluminium og karbonfiberforsterket polymer (CFRP). Selv felgene er støpt i CFRP, de har en utforming vi kjenner fra e-tron modeller og har senterbolt for å fremheve bilens sportslige gener.

Baklyktene har samme tema som hovedlyktene, og mellom dem løper en tynn stripe som fungerer som et tredje bremselys. To store eksosrør sitter integrert i diffusoren og den brede skliplaten nederst er med på å fremheve bilens bredde.

Audi Allroad Shooting Brake er designet med tanke på unge, aktive mennesker. Som eksempel nevner Audi vinteren i California, der man kan dra opp i San Gabriel Mountains for en skitur på morgenen, og deretter til Venice Beach for å kite på ettermiddagen.

For fire
Det er god plass til fire personer i bilen. Forsetene gir optimal sidestøtte til fører og passasjer, og de har integrerte hodestøtter. Det skal også være enkelt å ta seg inn og ut av baksetene, til tross for at bilen bare har to dører.

Når baksetene legges ned åpenbares et stort bagasjerom med flatt gulv hvor det er enkelt å frakte med seg større sportsutstyr.

Interiøret er holdt i mørke toner, antrasitt og steingrått, og består av skinn og Alcantara med innslag av aluminium dekor.

Førerplassen er enkel og oversiktlig med færrest mulig betjeningsorganer. De runde ventilene til klimaanlegget fungerer også som betjeningsorganer for innstilling av klimaanlegg og setevarme.

Ergonomisk
Senterkonsollen beveger seg når man justerer førersetet slik at betjeningsorganene alltid skal være innen rekkevidde. Girvelgeren og MMI-panelet kan justeres i høyde og lengde slik at de befinner seg akkurat der føreren ønsker at de skal være.

Så godt som alle funksjoner styres via MMI-panelet og multifunksjonsrattet. Strukturen på menyen er hentet fra en smartphone, og inkluderer blant annet en fritekst-funksjon.

Instrumentpanelet består av en 12,3-tommers TFT-skjerm midt i siktelinjen til sjåføren. Her vises all informasjon i 3D.

SE: Interiøret i neste TT

I klassisk visning er et powermeter for drivlinjen samt speedometeret i forgrunnen, mens i Infotainment-mode er det et stort kart fra navigasjonen som dominerer. Innstilt på Sport er det turtelleren som er i fokus.

Bilen er utstyrt med en telefonholder som lader mobilen via induksjon.

Kraftpakke
Drivlinjen i Audi Allroad Shooting Brake er en plug-in hybrid. Systemet har til sammen 300 kW (408 hk) og et dreiemoment på 650 Newtonmeter.

Dermed gjør bilen med en vekt på cirka 1600 kg null til hundre på 4,6 sekunder mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Kreftene tatt i betraktning er forbruket imponerende – bilen skal klare seg med 0,19 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 45 gram per kilometer. Den totale rekkevidden er oppgitt til 820 kilometer.

Bensinmotoren er en 2.0 TFSI med 292 hestekrefter og 380 Newtonmeter. Under panseret sitter også en elmotor på 40 kW med et dreiemoment på 270 Newtonmeter. Denne er integrert i den sekstrinns e-S tronic girkassen. Kreftene fra disse motorene sendes til forhjulene.

En annen elmotor sitter på bakakselen. Denne har en effekt på 85 kW og et dreiemoment på 270 Newtonmeter. Den kan operere sammen med de fremre motorene når man har behov for firehjulsdrift.

Like foran bakakselen sitter en Li-ion batteripakke med åtte moduler. Den bidrar til å optimere vektbalansen og har en kapasitet på 8,8 kWt – nok til en rekkevidde på 50 kilometer med ren eldrift.

Valgfri kjørestil
En “drive select” funksjon setter føreren i stand til å velge mellom tre modi. Man kan velge ren eldrift der bilen bare drives av bakhjulene i hastigheter opp til 130 km/t.

I hybrid modus jobber systemet så effektivt som mulig for å oppnå lavt forbruk. I slike situasjoner kan bensinmotoren fungere som en ren generator for å lade batteripakken. I sport modus er hele systemet i aksjon for å gi maksimale ytelser og fremkommelighet.

Føreren kan velge “Hold” og “Charge” funksjoner via MMI-en for å for eksempel spare strøm til man kommer inn i en sone hvor det er påbudt å kjøre utslippsfritt.

Ifølge Audi har konseptbilen gode off-road egenskaper takket være høy bakkeklaring, kort akselavstand, korte overheng og elektrisk firehjulsdrift.

Bilen står på 19-tommers felger med dekk i dimensjon 255/40. En Audi A3 e-tron kommer på markedet til høsten – det blir spennende å se om det etter hvert også dukker opp en produksjonsmodell basert på Audi Allroad Shooting Brake.

Powered by Labrador CMS