-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nytt konsept for Kina
Audi sjokk-lanserer AUDI
Det er vanskelig å velge tittel: Lambo går så det suser. Audi 11 % lavere volum. Audi tjener penger på fossil. 75 års jubileet gir kuppelhue. De fire ringene forsvunnet.
Tittelen er helt korrekt – enda så vanvittig den høres ut.
Men det skal vi komme til litt lenger uti denne forvirrede historien.
Og fremdeles har jeg en følelse av at det ble en ganske sterk feiring av 75-årsjubileet som vi nå aner konturene av – uten egentlig å begripe noe som helst.
For faktum er at den 3. september kunne Auto Union GmbH feire sitt 75-årsjubileum. Riktignok er de egentlige fødselsdatoene 1932 og 1936, men da i det som ble Øst-Tyskland etter krigen. Så dagens Auto Union – altså Audi – ble 75 år for en måneds tid siden.
Det gjør åpenbart fremdeles vondt. Det ble nok en heidundrande fest (på tross av alle sjefs-skiftene i det siste.)
Lav respons på elektrisk
Vi har lenge hørt hvordan de må selge fabrikken i Brussels fordi folk ikke vil kjøpe elbilene derfra. I årets første ni måneder ble det utlevert 1.252.281 Audier (det er 11 % ned i volum og 8,2 % ned i omsetning), men av dem var det bare 115.788 batterielektriske modeller.
Disse tendensene var klare, også i september. Akkurat som man visste at Bentley-omsetningen gikk ned (7.380 utleveringer, ned 26,6 %) og det bare kom 43.773 Ducatier – en nedgang på 8,5 %.
Lamborghini kunne man imidlertid trøste seg med: 8.411 biler var en økning på 8,6 %.
Samtidig måtte man slå fast at nye Audier i Kina og Hong Kong også minsket med 8,5 % i årets første ni måneder.
Det måtte det selvfølgelig gjøres noe med.
Fjerner 4500 stillinger
I dag ble det kjent at det er planer om å fjerne 2000 såkalt «indirekte stillinger» hos produsenten. For eksempel innen utvikling («Vorsprung durch technik?») Og at de har som foreløpig mål, i hvert fall 4500 arbeidsplasser vekk.
Det er Manager Magazin som er ivrigst etter å rapportere dette.
Dette er egentlig mer enn at man bare kan skylde på bondeanger og kuppelhue.
Men hva er da forklaringen på dagens event i Shanghai?
Audi har nemlig bestemt seg for å erobre Kina med kineserne eget våpen:
En egen merkevare.
New Energy Vehicle hele veien, med en identitet helt separert fra tidligere forsøk og med et produkt som ikke bare forstår kinesiske konsumenter, men som også tar hensyn til dem.
Joint venture
– Mange av ekspertene som arbeidet på konseptbilen har vært på Beijing Design senteret i mange år. Derved har de utviklet en dyp forståelse av tradisjonelle estetiske koder i Kina, så vel som kinesiske kunders ønsker og behov, står det i pressemeldingen.
Og det kommer først til uttrykk nå? er man fristet til å spørre.
Den nye bilen er et resultat av et virkelig Joint Venture, mellom to gamle JV-kammerater. Målgruppen er yngre kinesiske kunder som er mer tech-kyndige enn kunder i resten av verden!
Hilsen pressemeldingen.
(For ordens skyld. Volkswagen har vært i seng med FAW siden 1985, og etterpå samarbeidet med SAIC i tillegg. Audi China ble grunnlagt i 2009, men akkurat som storebror har de også pleiet intimt forhold med to partnere siden. Nå er det altså først og fremst MG- og Maxus-eier SAIC som er favoritten).
Kinesiske bilister skal altså få er en minimalistisk elbil, bygget på en plattform som er unik for den nye bilen, og noen biler som skal følge etter.
Beholder navnet
Navnekomiteen må ha jobbet i mange år for å komme opp med noe så originalt. Du tror det kanskje ikke – den nye merkevaren skal hete AUDI.
En gang til:
De nye Audi-bilene i Kina skal hete AUDI!!!
Og hvis du ikke oppdager det når du leser logoen, vil du oppdage det når du teller ringene. I stedet for de tradisjonelle fire, så er det nå, for å holde følge med den nye minimalistiske standarden, ingen ringer på bilen, bortsett fra de av gummi.
Den nye konseptbilen, som skal i produksjon – jeg kan ikke tro den blir særlig annerledes – blir etterfulgt av to andre mellom- og overklassebiler som begge vil bli vist i løpet av neste år. Det ligger en SUV der og vaker også.
Reduserer utviklingstiden
Det som spesielt fremheves ved samarbeidet med SAIC er at de er flinke til å kutte ned planlegging- og utviklingstiden. Med inntil 30 %.
Den nye bilen, som du aldri vil få kjøpt hos noen norsk Audi-forhandler, har to elmotorer på til sammen 764 bhp, og 100 kWt batteriet gir en rekkevidde godt over 600 km. Det er vel ikke nødvendig å nevne at IT- og elektronikkinnholdet i bilen er ganske høyt.
Men det som ble fortalt ved lanseringen var at når bilen kommer på markedet om ikke alt for lenge, skal Audi markedsføres parallelt med AUDI – uten at det ble forklart hvordan det skulle kunne skje.
Du skal være en førsteklasses kortkunstner for å få lagt den stokken der godt til rette.