-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prolog Opus 2
Vi trodde prologer bare kom i entall, men det gjelder tydeligvis ikke for Audi. I Genève skal de vise sin andre Prologue på kort tid.
Audi har fått ny designsjef, og nye designsjefer kan ikke komme om bord uten å lage litt bølger.
Marc Lichte har lenge vært en ikke veldig synlig Volkswagen-håndverker som har gjort det solide VW-arbeidet akkurat like grått og stødig som det (fremdeles) forventes derfra.
Men etter en ganske dramatisk rundgang i Audis designavdeling (sjefen, Wolfgang Egger ble sendt tilbake til Sibir = Italdesign i Torino – hvorfra han forsvant sporløst ved juletider) og Lichte trådte til.
Han snakket høyt om nytt designspråk uten at jeg vel helt skjønte referansene hans. Og selvfølgelig kan han ikke introdusere «et nytt designspråk» uten samtidig å tråkke en del av det som har vært gjort før ham ned i søla.
Forvandling
Det er dessverre lett å glemme at for bare ti-tolv år siden kjempet Audi om å finne i plass i sola, sammen med premium-merkene (som vel egentlig ikke hadde fått en skikkelig profil ennå).
Wolfgang Egger har vært et meget viktig verktøy i dette tålmodighetsarbeidet. For ikke å snakke om dem som kom før ham.
Som for eksempel Satoshi Wada, mannen bak Avantissimo, den konseptbilen fra Frankfurt 2001 som virkelig satte Audi på riktig vei mot A8-delen av premium-segmentet.
Sist Audi viste frem en Prologue, var under bilutstillingen i Los Angeles sist høst.
Genève-utgaven, Prologue Avant skal den hete, er på mange måter en parallell til 2001-modellen. Her ser vi et nytt formspråk (det får ikke hjelpe at LA-mottakelsen var begeistret – jeg liker den ikke) på en bil i det øvre (A8/A9) sjiktet som skal være med på å grave ut en ny nisje for Audi.
Vi vet ikke mye om denne nye versjonen bortsett fra det tegningen viser, nemlig først og fremst at denne fører et typisk Avant-språk, og at den har to dører pluss stor bakluke ekstra i forhold til LA.
Der bakdørene ser ekstremt tjukke ut, fordi de tar med seg mye av det uthevede skulderpartiet.
Ser fremover
Drivlinjen er ikke ulik den som sitter i Audi Q7 e-tron quattro. En 3.0 TDI-motor og en elmotor gir en samlet effekt på 455 hestekrefter. Den skal gjøre null til hundre på 5,1 sekunder og har en potensiell rekkevidde på 54 kilometer på ren el-drift.
Det denne bilen skal gjøre er å hilse fra Marc Lichte og si at den nye R8 vi skal møte i Genève kan vi bare glemme. Den er signert ut av hans forgjenger. Det samme gjelder den kommende Q7 og A4. «Så ta heller en titt på Prologene mine og se hva du kan vente deg fra neste A6, A7 og A 8.»
Litt som Volvos Thomas Ingenlath agerte da han kjørte på med Coupé-, XC-Coupé- og Estate-konseptene for å demonstrere hvordan han tenkte seg fremtidens Volvoer.
Jeg husker at da Audi viste sin Avantissimo for 14 år siden lanserte de også en helt ny utstillingsstand for riktig å vise at nå mente de alvor. Jeg er spent på om Marc Lichte setter spor etter seg på den måten også.
Men, og det burde Audi lære av, da Peugeot viste sin Prologue konseptbil i Paris i 2008, nøyde de seg med en eneste. De vet hva Prolog betyr, og da vet de også at det kan ikke finnes flere prologer til det samme stykket.