-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi lanserer ny SQ5
Audi lanserer en ny SQ5 med dieselkraft. Elektrisk kompressor skal sørge for punch fra første omdreining.
Da Audi lanserte andre generasjon Q5 for to år siden, toppet de serien med SQ5. Men i motsetning til ved første generasjon, som hadde dieselmotor, var nye SQ5 utstyrt med bensinmotor.
Ikke noe å si på kreftene der i gården – V6-en med 354 hestekrefter leverte en akselerasjon fra null til hundre på 5,4 sekunder.
Men nå følger endelig alternativet for dem som syns dieselmotorer egner seg best i store, tunge SUV-er – SQ5 TDI med en treliters V6 med kombinasjonen turbo og elektrisk kompressor. 48 volt mild hybrid teknologi skal sørge for å holde utslippene på et anstendig nivå.
Bilen har en samlet effekt på 347 hestekrefter og maks dreiemoment på 700 Newtonmeter i området 2500-3100 omdreininger. Audi lover en sprint til hundre på 5,1 sekund og en toppfart som er elektronisk sperret ved 250 km/t.
Med utgangspunkt i drivlinjen som benyttes i SQ7 TDI har Audi raffinert 48 V systemet og tilpasset det til nye SQ5 TDI. Systemet inkluderer en elektrisk kompressor og et mildt hybrid-system.
Energi lagres i et kompakt Li-ion batteri med en kapasitet på 10 Ah som sitter under gulvet i bagasjerommet. En AC/DC konverter forbinder det konvensjonelle 12-volts elektriske anlegget.
En elektrisk kompressor er en ideell assistent for motorens turbolader – den hjelper til i situasjoner der eksosgassen leverer for lite energi til å drive kompressoren, for eksempel ved lave turtall under 1650 omdreininger.
Vi prøvde system i en Audi RS5 TDI testbil allerede i 2014.
Den elektriske kompressoren trår til så snart gasspedalen ber om ekstra boost ved lave turtall. En kompakt elmotor med effekt på 7 kW spinner kompressorhjulet opp i 65.000 omdreininger i løpet av 300 millisekunder og leverer dermed et ladetrykk på 1,4 bar.
Det milde hybridsystemet i Audi SQ5 TDI kan redusere dieselforbruket med inntil 7 desiliter på 100 kilometer, og det gjenvinner effektivt energien ved retardasjon og fører denne til litiumbatteriet.
Dersom føreren løfter foten fra gasspedalen i hastigheter mellom 55 og 160 km/t, kan SQ5, avhengig av kjøremodus og situasjon, enten gjenvinne energi, eller «coaste» (rulle) uanstrengt uten at forbrenningsmotoren er i aksjon i inntil 40 sekunder.
Så snart gasspedalen tråkkes ned startet motoren igjen, og systemet fungerer vesentlig raskere og mykere enn konvensjonelle stopp/start-systemer. Dersom bilens adaptive cruise-kontroll er aktivert starter motoren igjen så snart bilen foran settes i bevegelse etter en stopp for rødt lys.
Audi SQ5 TDI kommer på markedet til sommeren, og har en basispris på 67.750 euro i Tyskland.