-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audis fremtids-visjon
Audi holder på med en trio konseptbiler som skal gi deres potensielle publikum en så sterk smak av Audi-fremtiden slik at de venter med å kjøpe bil til produksjonsversjonene virkelig er der.
Den første de presenterte het Skysphere. Den dukket opp på plenen i Monterey for en måneds tid siden.
Til bilutstillingen i München hadde de for lenge siden annonserte at de ville bidra med en forsmak på neste A8. GrandSphere skulle den hete.
Nå skal jeg være forsiktig med å være overlegen, men etter at jeg har sett den har jeg enda større problemer med å forstå at noe slikt kan være relevant i 2025.
Slik bilen står her har den et katastrofalt forhold mellom nyttig volum og fotavtrykk. Og den har et estetisk uttrykk som ikke bringer noe nytt, bare litt mer av mye av det som er galt med super-limousine drømmene.
Bare tanken på at en stiv 70-åring skal bøye seg ned for å komme inn her, får meg til å rygge. Og jeg ser ikke for meg hvordan hans to debutant-barnebarn vil klare elegante steg ut av bakdørene her, hemmet som de er av ganske pompøse gallakjoler.
De skal altså inn og ut av en port der taket rager 139 cm over veibanen!
Privat-jet på hjul kaller Audi denne. Men i en privat-jet går man tross alt opp en trapp og stiger inn i (eller ut av) en dør. Selv om man kanskje må bøye seg for å klarere døråpningen, er det adskillig mer elegant enn å vri seg ut av et lavt sete.
Spesielt når Marc Lichte, designsjefen, presiserte at produksjonsmodellene nok vil få en konvensjonell bakdør, hengslet i forkant – og ikke den store B-stolpe frie løsningen til GrandSphere.
Denne måler 535 cm ganger to meter og har en akselavstand på 319 cm. Vesentlig større enn dagens A8 – og byr på masse komfort for fire.
Ikke akkurat den nye nøkterne bærekraft tankegangen, men: – Vi ønsker å ta med oss så mange av disse designelementene som mulig inn i produksjonsversjonen, sa Philipp Romers – ansvarlig for eksteriøret.
Nå er åpenbart interiøret det viktigste, for det legges vekt på at denne gangen begynte man på innsiden og tegnet eksteriøret ut fra det. (Snart en like stor klisje som å nevne hvor mange kilometer fiskegarnsøppel hentet fra havet som er gjenbrukt for å lage gulvmattene.)
Og der jobbet Audi for å forklare hva de tenkte. Da jeg droppet innom uteområdet for å hilse på denne bilen var et ikke veldig interessert publikum i ferd med å få analysert interiøret.
Dette er ikke noe nytt. Det må være ti år siden jeg var med på en workshop hos BMW, som dreide seg om luksus.
Jeg beklager å måtte si det – de hadde riktige fremtidsvyer den gangen. Og vi skal ikke lenger tilbake enn til presentasjonen av GLS på Rivieraen da Mercedes hadde en workshop om ‘Transformation in #luxury’ i sitt ‘Nautilus studio’ der.
Men akkurat den er vanskelig å ta på alvor. Designsjef Gorden Wagener har fått den uvanen at han klistrer luksus-merkelappen på alt han tar i.
Hos Audi hadde de hentet en professor fra Høyskolen i Hof – hans tema er avansert transportdesign, en Doktor som er sjef for designmuseet til Vitra og en dame som er utgiver av weekendutgaven av Berliner Zeitung. Sammen med Immo Redeker, fra Audis Interiør Arkitektur – disse skulle snakke om Fremtidens Interiør.
Hvordan folk tør presentere fem år frem i tiden som en sannhet er ubegripelig. I hodet mitt får vi enda tettere trafikk, enda dårligere plass på gater og veier, og enda mindre behov – eller muligheter – for å kjøre over 100 km/t.
Men det var ikke akkurat slik deres virkelighet ble beskrevet.
Tar jeg feil? Når det gjelder prognose-skråsikkerhet behøver jeg ikke gå lenger enn til OPEC 2015-visjonen. Der sa de for eksempel at elbiler kommer som et skudd. I 2040 regnet de med en elbilflåte på 4,7 millioner batterielektriske.
Det tallet traff vi i fjor! OPEC var 20 år på villspor!
Poenget mitt her er at GrandSphere åpenbart er designet ut fra et 2025-scenario Audi er ganske trygge på. Kanskje tar de like feil som OPEC – kanskje deres virkelighet ligger 20 år bak i tid? Da er ikke en produksjons GrandSphere veldig aktuell.
Behøver jeg nevne eldrift og 23-tommers feite Pirelli, og seter som kan slås ned til 60 grader og autonomi nivå 4 og – i tenk-på-et-tall avdelingen: 120 kWt og en motor på hver aksel, til sammen 710 hester og under fire til 100.
Deres tredje konsept i denne serien skal hete UrbanSphere. Navnet i seg selv er nok til at jeg har et begrunnet håp om at fabrikken som ga meg den opprinnelige A2 er kommet litt ned på jorden igjen.