-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye ladbare fra Audi
Audi lanserer nå også toppmodellen Q8 som ladbar hybrid. Men det gjør neppe noe stort utslag på salgsstatistikken.
Audi Q7 e-tron gjorde braksuksess da den kom på markedet sent 2016. I løpet av noen måneder ble det registrert 385 av den ladbare hybriden, og i toppåret 2017 utgjorde den ifølge OFV 1210 stykker av et totalt registreringstall på 1259 Audi Q7.
Suksessen fortsatte i 2018 – da utgjorde plug-in hybriden 890 av de totalt 901 Q7-ene som ble registrert, men så stupte salget til 23 i 2019, men har tatt seg litt opp igjen i år med 62 eksemplarer.
Hva er så årsaken til de store svingningene i populariteten? Jo, da den ladbare versjonen av andre generasjon Q7 kom på markedet hadde den en unik kombinasjon få andre kunne matche – den benyttet dieselmotor og den hadde lang elektrisk rekkevidde takket være en stor batteripakke.
Da Q7 i 2019 fikk en facelift og tekniske oppgraderinger, forsvant e-tron-betegnelsen som nå er forbeholdt rene elbiler, men viktigere var det at dieselmotoren ble byttet ut med en turbo bensinmotor.
Riktignok opprettholdes den elektriske rekkevidden, men når strømmen er slutt blir den vesentlig dyrere i drift enn forgjengeren.
Men det jeg egentlig skulle fortelle om var at toppmodellen Q8 nå lanseres som ladbar hybrid med betegnelse Q8 TFSI e quattro.
Den har som Q7 en 3-liters TFSI-motor som byr på 340 hestekrefter og et dreiemoment på 450 Newtonmeter. Bensinmotoren kombineres med en elmotor som sper på med 100 kW (136 hk). Elmotoren er kompakt og sitter integrert i den 8-trinns automatgirkassen.
Under bagasjerommet har Audi plassert en nyutviklet batteripakke med kapasitet på 17,8 kWt. Dette er 0,5 kWt mer enn batteriet som ble presentert i forbindelse med nye Q7 i fjor, samtidig som pakken er rundt 40 kg lettere, og denne løsningen er nå også på plass i Q7.
Nykommeren skal tilbys i to styrkegrader. Toppmodellen Q8 60 TFSI e quattro får en elektrisk rekkevidde på 45 kilometer etter WLTP-syklusen. Drivlinjen har en samlet effekt på 462 hestekrefter og maks dreiemoment er 700 Newtonmeter.
Alternativet Q8 55 TFSI får to kilometer mer rekkevidde, maks effekt på 381 og dreiemoment på 600 Nm. Begge kan kjøres på eldrift i hastigheter inntil 135 km/t og har potensiell toppfart på 240 km/t. Den raskeste gjør 0-100 på 5,4 sekunder, den andre trenger fire tideler mer.
– Hittil har vi kunnet tilby Audi Q8 med både bensin- og dieselmotorer. Nå som den kommer som ladbar hybrid blir den attraktivt for enda flere av kundene våre, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.
Bilene er salgsklare, så du kan sikkert få mer informasjon hos din Audi-forhandler.