Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3
Audi Q3

Perfeksjon

Mer er ikke alltid bedre, selv ikke i premium-segmentet. Audi har funnet balansen når Q3 har fått sin drømmekombinasjon.

Publisert Sist oppdatert

Firehjulsdrift, diesel og automat – det lukter Norge av den kombinasjonen. Særlig når motoren nå er tunet til 140 hester i kombinasjon med firehjulsdrift fra Haldex og klassens beste toclutchkasse.

For Audi er det viktig å være i denne klassen, både BMW og Mercedes har strødd firehjulsdrift utover sine mindre motorsterke varianter, selvsagt ekstra viktig med norske avgifter.

Rundt 60.000 kroner sparer du sammenlignet med 177-hestersutgaven som tidligere var innstegsmodellen i denne kombinasjonen.

Bedre og bedre dag for dag
Jeg innrømmer det, jeg har hatt litt problemer med å venne meg til Q3-designen, men det begynner å gå seg til. Den utvendige S-line-pakken hjelper også godt til for å skarpe opp litt av uttrykket.

Den består blant annet av mer sportslige støtfangere, bredere kanalskjørt og S line-grill.

På plass bak rattet er det som vanlig lett å kjenne seg igjen. Selv på de mindre modellene er det vanskelig ikke å la seg fascinere av nivået på interiørkvaliteten, som er tilstedeværende uten at det på noen måte virker overdådig.

Samtidig tar det noen dager før Q3 virkelig vokser på deg, og fremstår som en svært komplett liten kompakt-SUV.

Fin kombinasjon
Lettkjørt er ofte et litt belastet uttrykk for den som er glad i biler, men når det kommer til Q3 må det legges lenger over i haugen som kan karakteriseres som hedersbetegnelse.

Drivlinjen, sammen med en presis styring, sørger for at du hele tiden føler at du har svært god kontroll på hvor alle ender og hjørner befinner seg.

Dermed fungerer Q3 godt som bybil, samtidig som lavt støynivå og god komfort sørger for at du gjerne tar den med deg som følgesvenn også på betydelig lengere turer.

S tronic girkassen har syv trinn og oppleves som bortimot sømløs under vanlige forhold, samtidig som den også kan tynes mer om du bestemmer deg for å leke litt.

Det er nemlig fullt mulig å kjøre Q3 mer sportslig. Riktignok byr ikke toliteren med 140 hester akkurat på monsterkrefter, men for de fleste som ikke ønsker å tilbringe juleferien innenfor murene, står det godt til denne bilen. 320 Newtonmeter allerede ved 1750 omdreininger hjelper også godt til.

Best foran
Det er viktig å huske at 3-tallet i modellbetegnelsen også plasserer Q3 i kompaktsegmentet. Det er altså en SUV som tilsvarer Golf-klassen rent størrelsesmessig.

Det betyr at om bakseteplass er svært viktig – eller du liker å leke lastemester – kan plassen bli en liten utfordring.

Det skal imidlertid sies – 460 liter bagasjerom er ikke dårlig for en bil i denne klassen, og barn sitter godt i baksetet så snart de er ute av de bakovervendte setene.

Foran sitter du helt strålende. Den litt oppreiste sittestillingen passer godt for mange, og høyden gjør det til en bil som er behagelig å sette seg inn og ut av.

Det er neppe noen brannfakkel å anta at Q3 appellerer til mange av de som kommer fra A4 og A6, men som kan tenke seg å sitte litt høyere.

Rundt en halv million
Q3 i denne konfigurasjonen har en startpris på 451.000 kroner, og uten å ha gått bananas i ekstrautstyrskatalogen, ender testbilen på 559.480 kroner.

Det oppleves kanskje ikke som mye bil for pengene, men med høy premium-følelse, god komfort og en strålende drivlinje oppleves det som en bra pris for en SUV i denne klassen.

Konkurrenter: BMW X1, Range Rover Evoque og kommende Mercedes-Benz GLA,.

FAKTA Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic

Motor:

4-syl. diesel, 1968 ccm

Effekt:

103 kW (140 hk) v/4200 o/min.
320 Nm v/1750 o/min.

Mål:

438 x 183 x 159 cm (L/B/H)

Akselavstand:

260 cm

Egenvekt u/fører:

1570 kg

Bagasjevolum:

460-1365 liter

Aks. 0-100 km/t:

9,9 sek.

Toppfart:

198 km/t

Snittforbruk:

0,57 l/mil

CO2-utslipp:

152 g/km

Pris som testet:

kr 559.480

Powered by Labrador CMS