-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.
Nå heter vel egentlig hele arrangementet Monterey Car Week, og Pebble er bare en liten den av det. Men akkurat det som skjer på plenen ved denne Golfklubben har utviklet seg til å bli bilverdenens største prestisjearrangement, samtidig som bilfabrikkene i økende grad bruker plenen til å presentere sine mest oppsiktsvekkende kreasjoner.
Jeg tror det er første gang Audi er der for å vise frem noe som helt klart er en produksjonsfremtid. Og dette er en veldig lovende premiere.
Første volum-elbil
Det er bare et par uker til de skal presentere sin første storserie-produserte elektriske bil (en presentasjon som er flyttet både i tid og sted, fra Brussel i slutten av denne måneden, til San Francisco i California langt uti september). Som en forsmak på det som kommer viser de nå PB18 e-tron konseptet.
Bilen ser egentlig veldig bra ut. Den har ingen av de banale sporene som ville ledet tanken tilbake på de typiske copy-paste designene vi har vært utsatt for derfra de siste 30 årene, selv om det selvfølgelig er tydelige DNA spor både til R18 Le Mans raceren og til fjorårets Aicon-konsept.
Audi selv er forfriskende klar når de presenterer design-uttrykket. I stedet for å gi det et fancy navn som ingen forstår – «Ocean Move» for eksempel, eller «Progressive Living», kaller de den simpelthen Brei og Flat.
Bravo!
Bravo av en annen årsak også. Bilen er tegnet i et satellitt-studio rett rundt hjørnet for Pebble Beach.
(Saken fortsetter under videoen.)
Fra California
Audi Design Loft heter det, i Malibu. De har gjort spennende ting før, men jeg har aldri klart å se at ideene derfra er tatt med inn i produksjon.
Denne gangen er det åpenbart at sjefen der, Gael Buzyn og hans folk blir tatt på mye mer alvor enn jeg har trodd før. Han er forresten bare to år gammel i denne jobben – Cadillac Ciel er noe av det han har gjort tidligere.
Men Audi har et annet uttrykk her også, som jeg applauderer nesten like mye. I disse dager der alt dreier seg om en autonomi som alle samtidig vet er uoppnåelig, forteller Audi oss om hvilken grad av autonom teknologi dette vidunderet besitter.
Du regner kanskje med Level 4 eller Level 5. Det er jo ingen prototype med respekt for seg selv som våger seg på et lavere selvkjøringsnivå.
Så denne har faktisk Level Zero!
Med andre ord – vi blir fortalt at her dreier det seg om ren kjøreglede.
Glem fremdrift ved hjelp av robot!
(At alt dette skulle komme fra Audi hadde jeg ikke trodd. En og annen oppfatning som må endres her, åpenbart.)
Primært bakhjulsdrevet
Det finnes noen harde fakta også. 500 kW (det betyr 670 hester på gammeldags) og 830 Nm, alt fordelt på tre motorer, en foran og to bak. Foran er det bare ansatt 150 kW – dette er med andre ord en bil som i første rekke er bakhjulsdrevet.
Selvfølgelig gjøre den 100 på så vidt to sekunder – på nivå med Le Mans modellene - og den har i hvert fall lys som holder til 300 km/t.
Væskekjølt batteri på 95 kWh. I WLTP-regimet har den en rekkevidde på 500 km, og med 800 Volt lades den på 15 minutter.
Det skal bli spennende å se hvordan denne oppskriften samsvarer med den kommende produksjonsmodellen.
Vekten er nede på førsteklasses 1550 kg. Aluminium, karbon og kompositter selvfølgelig, og det er ikke akkurat luksusen i interiøret som legger på noen overflødige gram.
Der er det minimalisme som gjelder og det hele er ekstrem førerorientert – til de grader at du kan sleide sete, kontroll og instrumenter til en senter-posisjon og være helt fokusert på veien frem, uten distraksjoner fra en passasjer. Men, med setet til siden er det allikevel plass til en ledsager.
Business-jet på hjul.
Jeg har aldri kicket på Audi når det gjelder teknologi. Men nå begynner jeg jommen å se frem til de kommende karosseriene igjen også.